Ruotsalaiset Viggen-hävittäjät saattoivat SR-71-vakoilukonetta – Yhdysvallat myönsi kunniamerkit 31 vuotta myöhemmin

SR-71 Blackbird. Kuva: Ruotsin Ilmavoimat
Vaurioitunut SR-71 Blackbird nilkuttaa kotiin. Kuva: Ruotsin Ilmavoimat

Yhdysvallat on myöntänyt neljälle Ruotsin ilmavoimien eläköityneelle lentäjälle Air Medal -kunniamerkin Lockheed SR-71 Blackbird -tiedustelukoneen suojaamisesta koneen kärsittyä moottorivaurion Itämerellä lentäessään.

Iso-Britannian tukikohdista operoivat yli kolmen machin nopeuteen kykenevät tiedustelukoneet olivat tuttu näky Itämerellä. Niiden viikoittainen Baltic Express -tiedustelulento suuntasi Iso-Britannian tukikohdasta Tanskan yli Itämerelle, jossa nämä lensivät kansainvälisessä ilmatilassa itäblokin rajojen suuntaisesti. Koneet kuuntelivat Itä-Saksan, Puolan ja Baltian suunnalta kuuluvaa signaaliliikennettä ja kääntyivät Itämeren pohjoisosassa vasemman kautta takaisin etelään.

Koneet eivät missään vaiheessa käyneet muiden valtioiden ilmatilassa, mutta nopea ja äärimmäisen vaikeasti torjuttava tiedustelukone oli kaikille alueen maille oivallinen harjoittelun kohde. Niin Itä-Saksan, Puolan ja Neuvostoliiton, Ruotsin ja Suomen puolustusvoimat tarkkailivat koneiden liikkeitä ja yrittivät suorittaa niihin tunnistuslentoja tai saada koneisiin asejärjestelmiensä tutkalukituksen torjuntalentoa mallatessaan. Yhdysvallat myöntää ruotsalaisten onnistuneen kerran tutkalukituksessa. Neuvostoliitto suoritti etenkin erittäin suorituskykyisillä MiG-25- ja MiG-31-koneillaan onnistuneesti tutkalukitus- ja jäljityslentoja, mutta ymmärrettävistä syistä Yhdysvallat ei anna julkista tunnustusta silloisen vastustajansa aikaansaannoksille. SR-71:t olivat erittäin vaikeita mutta eivät mahdottomia torjuttavia.

USAF Air Medal - Ruotsalaislentäjät. Kuva: Ruotsin puolustusvoimat.

USAF Air Medal – Ruotsalaislentäjät. Kuva: Ruotsin puolustusvoimat.

Mitalisateen aiheuttanut tilanne tapahtui 29.6.1987, kun everstiluutnantit (evp.) Duane Noll ja Tom Veltri kokivat kovia. Heidän Blackbirdinsä koneen oikea moottori kärsi äkillisen moottorivaurion yli kolmen machin nopeudessa 22 kilometrin korkeudessa. Kone alkoi menettää äkillisesti nopeuttaan ja korkeuttaan. Lentäjät antavat hätäkutsun ja kääntyvät vasemman kautta suorimmalle mahdolliselle kotiinpaluureitille.

Paluureitti kuitenkin loukkaa Ruotsin ilmatilaa Gotlannin lähistöllä, joten alueella päivystävät Ruotsin ilmavoimien Saab 37 Viggen -hävittäjät suuntaavat hätäsignaalia lähettävän amerikkalaiskoneen luo. Viggenien polttoaine on jo vähissä, joten SR-71:n saattajiksi lähetetään maasta kaksi muutakin Viggeniä. Ruotsalaislentäjät tarkkailevat ja suojaavat jatkuvasti korkeuttaan ja nopeuttaan menettävää tiedustelukonetta Tanskan ilmatilaan saakka. Täältä neljän kilometrin korkeuteen vajonnut kone jatkaa kohti lähintä hätälaskukenttäänsä Saksan Nordholziin, jonne se laskeutuu onnistuneesti.

Tapahtuma ei ole ollut mitenkään salainen ja sitä on käsitelty kattavasti ilmailukirjallisuudessa ja -lehdistössä. Yhdysvallat kuitenkin päätti kiittää ruotsalaislentäjiä hitusen jälkikäteen kunniamerkein ja lämpimin kiitoksin Tukholmassa järjestetyssä tilaisuudessa.

Tiedustelukoneen lentäjät kertoivat tapahtumassa, että he olivat erittäin iloisia nähdessään ruotsalaiskoneet siivellään saattajina.

”Olen aivan varma, että heidän läsnäolonsa piti muiden valtioiden koneet kauempana eikä kukaan tullut häiritsemään.”

Jälkikäteen kiitettiin myös sitä, että ruotsalaiskoneet pysyivät kotiin linkuttavan tiedustelukoneen siivellä niin pitkälle kuin mahdollista, paljon pidempään kuin tavallisissa olosuhteissa olisi tunnistuslennolla toimittu.

Länsivalloissa ruotsalaiset koettiin ystävinä ja liittolaisina, vaikka Ruotsi olikin virallisesti puolueeton.

Keltaisemmassa lehdistössä tapausta on käsitelty raflaavammin otsikoin siten, että ruotsalaiskoneet estivät neuvostoliittoa ampumasta SR-71:tä alas. Todellisuudessa tiedustelukoneet olivat kuitenkin tuttu näky alueella ja kuten mainittua, kaikki Itämeren valtiot yrittivät tehdä niitä vastaan harjoitushyökkäyksiä. Koneet kuitenkin lensivät kansainvälisessä ilmatilassa, eikä aseiden todellisesta käytöstä ollut pelkoa, toisin kuin esimerkiksi 1950-luvulla. Vastaavasti Neuvostoliiton tiedustelukoneet lensivät aktiivisesti länsi- ja NATO-maiden lähellä mutta kansainvälisessä ilmatilassa, omilla elektronisen tiedustelun lennoillaan.

USAF Air Medal - Ruotsalaislentäjät. Kuva: Ruotsin puolustusvoimat.

USAF Air Medal – Ruotsalaislentäjät. Kuva: Ruotsin puolustusvoimat.

Blackbirdiä saattoivat ruotsalaislentäjät Krister Sjöberg, Roger Möller, Lars-Eric Blad ja Bo Ignell.

Itämerellä liikkuneiden SR-71-koneiden lentoja Itämerellä ja Neuvostoliiton vastatoimia käsitellään laajalti Siivet-lehden numerossa 3/2017.

 

Teksti: Jukka O. Kauppinen

Kuvat: Ruotsin puolustusvoimat, Mats Nyström

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *