Malmista voi tulla vaikka mitä!

Kuva: Mikko Maliniemi

Helsinki-Malmista tulee Euroopan paras kaupunkikenttä. Lentoliikenteen huimat kasvuennusteet jättävät Helsinki-Vantaan pieneksi hyvin pian. Yleisilmailu ei mahdu sinne nytkään, joten kokonaan sinne siirtyminen näyttää mahdottomalta. Vantaan lentoasema toimii aikataulutetun reittiliikenteen ehdoilla. Malmista ei tehdä Brommaa eikä Lontoon Cityä. Ne on suunnattu yhä vahvemmin reittiliikenteelle, vaikka molempiin saakin mennä edelleen  aikatauluttamatta.  Joustavan, kevyen liikenteen määrä kasvaa maailmalla jatkuvasti. Metropoli tarvitsee tämänkin liikkumismuodon ja Malmilla yleisilmailun mahdollisuudet tulevat säilymään mutkattomina.

 

Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2015/1. Tilaajana olisit jo lukenut tämän jutun, joten mikset vierailisi tilaussivulla tekemässä päiväsi viisaimman valinnan?

Malmin tilanne on elänyt artikkelin alkuperäisen julkaisun jälkeen, joten kaikki yksityiskohdat eivät pidä enää täsmälleen paikkaansa.Malmin tapahtumista on uutisoitu säännöllisesti lehden Facebook-sivuilla.

 

Helsingin kaupunki on ollut huolissaan lentokentän operoinnista. Kentän jatkoa ainakin muutamilla vuosilla tutkitaan jo nyt ministeriön johdolla. Vaihtoehtoiset ratkaisut ovat osoittautuneet mahdottomiksi, joten kentän toimintaa on pakko jatkaa. Vuoden 2019 alussa lennonvarmistuksen kilpailu vapautuu, joten kentän operointipalvelut voivat tulla yllättävältäkin taholta. Käytännöt voi toteuttaa Malmi Airport Oy samaan tyyliin kuin Helsingin Satama Oy. Logistiikasta ja liikenneyhteyksistä ei sovi tinkiä.

Malmista tulee Koillis-Helsingin henkireikä luonnon, liikunnan, liiketoiminnan ja ilmailun suhteen. Siitä tulee yhä vahvemmin Suomen ilmailukoulutuksen keskus, sillä onhan Malmin koulutustoiminta nytkin Suomen ilmailulle  hyvin  merkittävä.  Muualla Suomessa ei voi harjoitella lentotoimintaa vilkkaan reittiliikenteen vierellä. Vaikeat asiat myös valtion lentokoulutuksen sijoittamisesta ratkeavat näin parhaiten.

Suora lentoväylä mihin vain, myös ulkomaille, kiehtoo paikalle business parkin. Kentän matkustajakäytännöt ovat joustavat ja nopeat. Yhteydet keskustaan ovat jo nyt ripeät bussilla tai taksilla. Tämä rauhoittava avoin alue on koillisen ihmisille tärkeä, koska onhan se alueen ainoa. Historiaja muistoarvot ovat ihmisille tärkeitä ja näin ne säilyvät hamaan tulevaisuuteen.

Helsinki-Malmi on oikeastaan Suomen ainoa kaupunkikenttä, sillä pääkaupunkiseutu on maailman mittakaavassa Suomen ainoa metropolialue. Asuntorakentaminen on uhannut kenttäaluetta monesti aiemminkin. Helsingin kaavoittajat eivät ole tutkineet tai tutustuneet lentoaseman mahdollisuuksiin lentotoiminnassa riittävästi; kysyipä yksi heistä, lennetäänkö Malmilta vielä paljonkin purjelentoa.

Ilmailun säilyttävät vaihtoehtoiset. Konsensuksessa aluetta kehittävä ratkaisut on jo piirretty. Viedään asiaa järjellä eteenpäin.

Lue myös: Malmin lentokentän merkitys Suomen ilmailulle

Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2015/1. Tilaa toki lehti!

 

Teksti: Timo Hyvönen

Kuva: Mikko Maliniemi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *