Päin Prinkkalaa (5/2018)

Suomen ilmailumuseon Suomi-kuumailmapallo

Tampere-Pirkkalan kehitys- ja peruskorjausohjelmaan liittyvä kiitotien päällystystyö sulki kentän kaikelta ilmaliikenteeltä heinäkuun puolivälissä, ja ilmatila vapautui. Tästä iloitsivat lukuisat pienilmailijat, jotka kävivät Tampereen päällä kääntymässä muun muassa varjoliitimillä ja purjekoneilla.

Kenttää käyttävät pienkoneet saivat korjaustöiden ajaksi majapaikan Jämiltä tai Teiskosta; osa ilmailijoista piti suosiolla koneensa maassa tuon ajan. Tampere-Pirkkala avautui liikenteelle 12. elokuuta, ja yleisilmailu palasi kotikentälleen. Paria päivää myöhemmin tapasin tamperelaisen ilmailijan Jämillä tankkaamassa. Heitä oli käynyt jo ennen remontin alkua, sillä bensiini oli puolen tunnin lentomatkan päässä liki euron halvempaa litralta, ja Jämiltä haettiinkin bensaa kuin ennen voita Ruotsista. Tällä kertaa syynä ei kuitenkaan ollut kallis polttoaine, vaan se, ettei sitä saanut ollenkaan – Shell oli lopettanut polttoaineenjakelun Pirkkalassa.

No, eipä hätää. Liki kuukauden kestänyt epätietoisuus polttoaineen jakelun suhteen on ainakin notamin mukaan päättynyt:

EFTP – TAMPERE PIRKKALA
FUEL 100LL AVBL. PPR ERKKI(AT)AIRSPARK.FI
FROM: 12SEP18 0600 TO: 31DEC18 1200 EST
(A2345/18)

Suomeksi, jos aiot tankata Tampere-Pirkkalassa lentobensiiniä ota yhteys sähköpostilla Air Spark Oy:n Erkki Järviseen. Etukäteen. Kuinka paljon, sitä ei notamissa kerrota, mutta ei tunnu kovin kätevältä. Ehkä kyse on kuitenkin tilapäisestä järjestelystä?

Finavia kertoo käyttäneensä kentän investointeihin runsaat 17 miljoonaa euroa. Desimaalipilkkua hieman siirtämällä olisi varmasti saatu toimiva tankkausasema, operaattorinhan olisi voinut kilpailuttaa. Yleisilmailu ei kuitenkaan näytä olevan Finavialle tärkeä asiakas – paitsi maksajan roolissa. Kentälle suurinvestoinnin tehnyt Patria Pilot Training Oy on muiden lentokoulutusyritysten tavoin ihmeissään Finavian uudistuneesta hinnoittelusta, kun laskeutumismaksujen uusi hintalappu uhkaa kasvattaa lento-oppilaan koulutuskuluja runsaalla kymppitonnilla oppilasta kohden. Hinnoittelu on yhtenäinen kaikkien Finavian kenttien osalta, mikä pakottaa yritykset siirtymään korpikentille – tai ulkomaille. Lieneekö se Finavian tavoitekin, pois jaloista pyörimästä?

Ilmailuterveisin,
Taneli Äikäs

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *