Sotilasilmailu-uutisia vuodeksi 2018 (1/2018)

Vänrikki Sven-Erik Fagerholm ojentaa luutnantti Jorma Sarvannolle peräsimen kappaleen yhdestä hänen alasampumastaan pommikoneesta 8. tammikuuta 1940. Kuva: SA-kuva.

Koska kaiken Siivet-lehteen tulevan aineiston pitää olla valmiina jo viikkoja ennen lehden ilmestymistä, meillä ei ole lehden sivuilla mahdollisuuksia kertoa lukijoille mitään päivänpolttavia – eikä edes kuukaudenpolttavia – uutisia. Tämä harmittaa minua sen verran, että päätin kirjoittaa joitakin kuluvan vuoden uutisia etukäteen.

Siviili-ilmailusta mitään ymmärtämättä keskityn sotilasilmailuun. Ennalta kirjoitetuissa uutisissa eli ennusteissa voi aina olla hieman epätarkkuutta, joten niihin ei kannata luottaa samalla tavoin kuin lehden muuhun sisältöön.

Vuoden 2018 yleisenä suuntauksena kauko-ohjatun ilma-alusteknologian integrointi sotilasilma-aluksiin jatkuu, samoin kuin yhä uudenaikaisempien tutka- ja sensorijärjestelmien ja kommunikaatioteknologian. Samaan aikaan korkeat kustannukset ja puolustusbudjettien leikkaukset rajoittavat sotilasilma-alusten kehitystä niin Euroopassa kuin Pohjois-Amerikassakin, mutta globaalisti ilma-alushankintojen määrä kasvaa viime vuodesta.

Suomi lähettää keväällä HX-hävittäjähankkeeseen liittyvät, yksityiskohtaiset tarjouspyynnötRuotsille, Isolle-Britannialle, Ranskalle ja Yhdysvalloille. Myös ilmatorjunnan korkeatorjuntakykyä ja alueellista kattavuutta selvitetään tietopyynnöin kuluvan vuoden aikana.

Itänaapurimme Venäjän ilmavoimat alkaa kuluvana vuonna saada päivitettyjä Mi-28NM Nigh Hunter -rynnäkköhelikoptereita, joissa on kaksoisohjaimet, parannettu näkyvyys joka suuntaan sekä uusi hallinta- ja täsmäasejärjestelmä. Venäjän United Aircraft Corporation aloittaa MiG-35-hävittäjän sarjatuotannon, vaikka yhtään tilausta ei tätä kirjoitettaessa ollut vielä jätetty. MiG-35:illä on määrä korvata kaikki ilmavoimien MiG-29-koneet.

Ilmavoimien Tupolev Tu-22M3 -pommituskoneita aletaan päivittää Tu-22M3M-standardiin, joka sisältää täsmäaseita, uutta avioniikkaa, uudet moottorit ja parannellun ohjaamoergonomian. Venäjän merivoimat alkaa testata uusinta Pantsyr-ME -ilmatorjuntaohjus-/tykkijärjestelmää.

Yhdysvaltain ilmavoimat poistaa käytöstä kauko-ohjattavan MQ-1 Predator -tiedustelukoneen, joka on 21 käyttövuotensa aikana tullut erityisen tunnetuksi ilmaiskuista pahaa aavistamattomia terroristijärjestöjen johtohenkilöitä vastaan. Ilmavoimat tekee sopimuksen uudesta

T-X-suihkuharjoituskoneesta. Massiivisesta 350 koneen koneen tilauksesta kilpailee kolme tahoa: Lockheed Martin/Korean Aerospace Industries, Boeing/Saab ja Leonardo DRS. Boeing luovuttaa ilmavoimille ensimmäiset KC-46-ilmatankkauskoneet yli puoli vuotta myöhässä ja yrittää kiriä aikataulua kiinni, vaikka koneessa on ratkaisemattomia ongelmia. Helikopterivalmistaja Sikorsky aloittaa koelennot toisella S-97-prototyypillä ensimmäisen syöksyttyä maahan ohjelmistovirheen takia elokuussa 2017.

Yhdysvaltain merivoimat suunnittelee vievänsä MQ-25-ilmatankkausdroneohjelmansa päätökseen. Miehittämättömien tankkerien on määrä tulla käyttöön kahdella lentotukialuksella joko loppuvuodesta 2018 tai alkuvuodesta 2019.

Yhdysvaltain merijalkaväki puolestaan saa koelennettäviksi ensimmäiset CH-53K Super Stallion -kuljetushelikopterit, ja puolustushaaran F-35B-hävittäjien odotetaan saavan tulikasteensa.

Aasiassa Kiinan toinen kotimainen lentotukialus valmistuu. Viime vuonna valmistui Type 001A, jonka lisäksi Kiinalla on Ukrainasta ostettu Liaoning.

Intian merivoimat lähettää tarjouspyynnöt 57 monitoimihävittäjästä tukialuskäyttöön. Neljä valmistajaa on osoittanut kiinnostusta projektiin. Mukana on Suomenkin HX-hankkeesta tuttuja ehdokkaita.

Japani päättää viidennen tai kuudennen sukupolven hävittäjän kehittämiseen tähtäävän X-2 technology demonstrator -koneen (entinen ATD-X) kaksi vuotta kestäneen koelento-ohjelman maaliskuussa. Sen jälkeen siirrytään arvioimaan, kannattaako kotimainen hävittäjien suunnittelu enää Japanissa vai jatketaanko koneiden ja lisenssien hankintaa ulkomailta.

Siinä hieman seurattavaa kuluvalle juhlavuodelle, kun Suomen Ilmavoimat täyttää 100 vuotta.

Nautinnollisia lukuhetkiä,

t. Pentti Perttula

 

Katso Siivet-lehden videoita osoitteessa www.youtube.com/user/Siivet1986

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *