Ainutlaatuinen suomalaiskone Kurki esillä Suomen ilmailumuseossa

Vuonna 1927 Ilmailuvoimien lentokonetehtaalla Suomenlinnassa valmistuneen urheilu-, matkailu- ja harrastuskoneen entisöinti on valmistunut. Kone on näytteillä Suomen Ilmailumuseossa 22.4.2019 saakka.

I.V.L. K.1 Kurki on näytteillä kokonaisena ensimmäistä kertaa viimeisen 12.9.1927 lennetyn lentonsa jälkeen. Kaikkiaan koneella lennettiin 55 koelentoa ja sille kertyi lentoaikaa 13 h 19 min. Kurkea tarjottiin myös ilmavoimille yhteyskoneeksi, mutta tilausta ei syntynyt.

Kurki oli Ilmailuvoimien lentokonetehtaan valmistama yksimoottorinen nelipaikkainen kuljetus- ja koulutuslentokone. Kone sai laatikkomaisesta rakenteestaan johtuen lisänimen “Järvisen laatikko”. Kurkea lähdettiin suunnittelemaan vuonna 1926 ilman puolustusministeriön toimeksiantoa lentokonetehtaan huonon työtilanteen vuoksi. Puolustusministeriö myönsi kuitenkin myöhemmin rahoituksen prototyypin rakentamiseen. Konetyyppi lensi ensilentonsa 20. maaliskuuta 1927, mutta pääsi kunnolla ilmaan vasta osittaisten muutostöiden jälkeen. Kurjella lennettiin alkuun koelentoja maakoneena, mutta kesällä 1927 prototyyppi asennettiin kellukkeille merilentokokeita varten. Konetyyppi ei osoittautunut merikelpoiseksi, joten koelennot päättyivät syyskuussa 1927.

Kurkea esitettiin sekä siviilipuolen turismi- ja postikonekäyttöön että Suomen ilmailuvoimien sotilaspuolen koulutustoimintaan, mutta puolustusministeriö ei ollut tyytyväinen projektin merkittäviin kustannusylityksiin, eikä myöntänyt jatkorahoitusta koneen kehittämiseen. Konetyyppi jäi prototyyppiasteelle.

Kurjen entisöinti alkoi Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhossa 16.4.2016. Tiistaikerholaisten lisäksi osa Suomen Ilmailumuseon henkilökunnasta on osallistunut entisöintityön toteuttamiseen. Museo on tukenut projektia myös työväline- ja materiaalihankinnoin. Näyttelyn jälkeen Kurki palaa Päijät-Hämeen Ilmailumuseoon Vesivehmaalle.

Näyttelyssä tarkastellaan lentokonetehtaan ensimmäisten toimintavuosien historiaa, lentokoneen rakennuksen kehitystä Suomessa ja Kurjen entisöintiä nykykuntoonsa. Työhön käytettiin noin 4.000 tuntia.

Kuvat: Suomen ilmailumuseo

Lisätietoja: https://www.facebook.com/events/717529911963000/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *