Satakunnan lennosto vastaanotti joulukuussa 1980 Porin-tukikohdassaan ensimmäiset Isosta-Britanniasta lennetyt uudet Hawk Mk 51 -suihkuharjoituskoneet. Hawkit korvasivat ilmavoimissa vuodesta 1959 palvelleen Fouga Magister -kaluston puolustusvoimien ohjaajien jatko- ja taktisen suihkukonekoulutuksen modernina perustyökaluna.
Ensimmäinen Hawk saapui Suomeen 16.12., seuraava 19.12. ja seuraavat kaksi 23.7.1981.
Ensimmäisessä vaiheessa Hawkeja hankittiin ilmavoimille viisikymmentä kappaletta, joista 46 koottiin Suomessa. Vuonna 1993 tehtiin lisähankintoja Mk 51A -tyyppimerkinnällä varustetuista koneista, ja vuonna 2007 maahan saapuivat Sveitsin ilmavoimien vanhat, punavalkoista väriä kantavat Mk 66 -koneet
Hawk on osoittautunut lentokoulutuskäytössä erinomaiseksi suihkukonelentämisen ja ilmataistelutaitojen perusteiden opetusvälineeksi, ja sillä ovatkin saaneet oppinsa jo useat suomalaisten sotilasohjaajien sukupolvet. Lisähankintojen, rakennevahvistusten ja viime vuosina tehtyjen ohjaamomodernisointien ansiosta Hawkien on määrä palvella ilmavoimia aina 2030-luvulle asti.
Jo nyt, 38 vuotta konetyypin käyttöönoton jälkeen Hawkista onkin yhdessä Vinka-alkeiskoulukoneiden kanssa tullut palvelusvuosissa mitattuna ilmavoimien historian pitkäikäisin lentokonetyyppi.
Ilmavoimissa on puolustushaaran satavuotisen historian aikana palvellut peräti 161 erilaista päätyyppiä edustavaa lentokonetta ja helikopteria. Etenkin sotilasilmailun historian alkupuolella lentokoneiden palvelusaika ei muodostunut kovin pitkäksi, sillä konetyyppejä hankittiin usein jopa yksittäisinä kappaleina kokeilukäyttöön eikä lentokoneiden elinkaarta muutenkaan nykytapaan suunniteltu vuosikymmenten mittaiseksi.
Sodanjälkeiselle kaudella pitkään palvelleita tyyppejä on kuitenkin jo useita. Esimerkiksi Draken-hävittäjien elinkaareksi ilmavoimissa tuli 28 vuotta (1972–2000), ja vuonna 1982 hankitut Learjet-suihkukoneet ovat olleet palveluksessa jo 36 vuotta.
Teksti ja kuvat: Ilmavoimat
Faktatarkistus: Pekka Tuunanen