Lockheed-Martin-yhtiön valmistama F-35-häivehävittäjä teki selvää jälkeä edellisissä Red Flag -ilmasotaharjoituksissa, joissa kone päihitti vastustajiaan laskentatavasta riippuen 15-1- tai jopa 20-1-suhteella. Eli F-35-koneilla pudotettiin jopa 20 vastustajan konetta jokaista alasammuttua F-35-konetta kohden. Uusimmassa Red Flag -harjoituksessa tahti oli kaikesta päätellen vähintään samaa luokkaa ja paikoitellen F-35-koneilla suoritettiin varsinaisia ihmeellisyyksiä.
Eversti Joshua Wood on ollut mukana maailman suurimmassa ja rajuimmassa ilmasotaharjoituksessa Red Flagissa vuodesta 2004 saakka. Wood muistelee 388. hävittäjälennoston lehdessä julkaistussa artikkelissa, että tuolloin harjoiteltiin samalla kaavalla kuin jo 1980-luvun alussa, perinteistä kylmän sotaa ilmasotaa. Tänään tilanne on aivan toisenlainen.
”Uhkat ja tehtävien monimutkaisuus ovat aivan eri luokkaa. Nykyään emme esimerkiksi oleta, että saavutamme taistelukentän ilmaherruuden. Se on valtava muutos.”
4th Fighter Squadronin eli 4. Hävittäjälaivueen komentaja everstiluutnantti Yosef Morris avaa puolestaan häivehävittäjien tuomaa muutosta.
”Monet tehtävistä lennetään haastetussa ilmatilassa, jossa on yhä toiminnassa esimerkiksi kehittyneitä ilmapuolustusjärjestelmiä ja vastustajan ilmavoimien kalustoa samalla kun fyysisen ulottuvuuden rinnalla käydään myös hakkerien kybersotaa. Tehtävien aikana käydään rajua elektronista sodankäyntiä, häiritään tietoverkkoja ja paikannusjärjestelmiä.”
”Näissä olosuhteissa 5. sukupolven häivehävittäjien kyvyt nousevat omimmilleen. Pystymme edelleen toimimaan ja välittämään tietoa koneittemme välillä. Monissa tilanteissa häivekoneemme nousevat iskujoukon ytimeen, sillä kykymme jatkaa tehtävää ja tarjota informaatiota muille koneillemme nostaa kaikkien selviytymiskykyä.”
Ensimmäisen viikon aikana häivekoneiden toimintakykyä alleviivattiin poikkeuksellisen paksulla mustekynällä, sillä eräs vastavalmistunut F-35-lentäjä onnistui hämmästyttämään kaikki. Nuori ohjaaja oli astunut palvelukseen vasta aivan äskettäin ja hänellä oli takanaan vasta 7-8 lentoa oikealla F-35-koneella, kun hänet jo viskattiin Red Flagiin.
Kyseisessä tehtävässä suuri osasto sinisten koneita lensi vihollisen hallitsemaan ilmatilaan tavoitteenaan ilmaherruuden saavuttaminen alueella. Sinisten osastoa vastaan ohjattiin yli 60 Aggressors-hävittäjää, jotka tukkivat 4. sukupolven hyökkääjien tutkat ja sensorit .
”Tämä ei ole todellakaan tehtävä, johon haluat lähettää nuoren lentäjän. Vastavalmistunut siipimieheni otti F-35-koneessaan tilanteen haltuun ja komensi erittäin kokenutta yli 3000 lentotunnin kollegaani, joka lensi erittäin kyvykkäällä 4. sukupolven hävittäjääni, kääntymään ja häipymään paikalta varoittaen, että tämä oli lentämässä ansaan. Sitten tämä nuorukainen ampui alas uhkaavan hävittäjän ja pudotti tunnin sisään vielä kolme muuta viholliskonetta.”
4. hävittäjälaivue toi kolmiviikkoisiin Red Flag -harjoituksiin 12 F-35-konetta ja yli 200 hengen ryhmän. Woodin mukaan laivue pystyi lentämään jokaisen suunnitellun lennon.
”Häiveen avulla F-35 voi lentää lähemmäs vihollista kuin useimmat muut koneet. Sensorifuusion avulla ne voivat tuottaa runsaasti dataa muiden omien koneiden ja osastojen käyttöön. Harjoituksissa todistettiin, että F-35-koneilla ei ollut kummoisiakaan vaikeuksia suorittaa tehtävänsä. Tämä todistaa sekä lentäjiemme koulutuksen että koneen tasokkuudesta”, Wood ynnää.
F-35 on ehdolla Suomen uudeksi hävittäjäksi HX-hankkeessa.
Lisätietoja: Hill Airmen, F-35 a lethal combo at Red Flag
Teksti: Jukka O. Kauppinen
Kuva: US Air Force