Yhdysvalloilla on edelleen ilmeisen johtava ote tulevaisuuden taistelukoneiden suunnittelussa ja kehittämisessä. USAF julkisti hiljakkoin ensimmäiset kuvat neitsytlentoa odottavasta uudesta B-21 Raider -pommikoneestaan. Koneen häive- ja sensoriteknologia, kuten sensorifuusio ja tekoäly on varmasti mitä uusimmalla tieteellä voitu kehittää ainoastaan Yhdysvaltain omaan käyttöön.
Monitoimihävittäjien osalta F-35 on nyt valtaamassa ”maailman”. Tanska sai juuri uusimpana F-35-käyttäjänä ensimmäiset koneensa omalle maaperälleen. Suomi odottaa ensimmäisiä koneitaan vuonna 2026. Koneille odotetaan operatiivista kykyä ainakin 2060-luvulle saakka. Takuumiehenä ainakin kahdelle MLU:lle on Pentagon ja USAF.
USAF:n ilmanherruushävittäjä F-22 Raptor kärsii erinomaisista lento-ominaosuuksistaan huolimatta vanhanaikaisuudestaan, jossa sen sensorit ja järjestelmät – tietokoneet – ovat osittain auttamattoman vanhoja. Kone on vauhdilla poistumassa inventaariosta. Yhdysvalloissa on jo pidempään kaivattu Raptorin korvaajaksi uutta 6. sukupolven ilmaherruushävittäjää. Sellaisen tiedetään olevan jo kehitteillä. Vasta aivan hiljan on saatu jokin mielikuva, miltä sellainen kone voisi näyttää.
Boeing yhtenä kehittäjistä on näyttänyt videon, jossa se esittelee yhtiön uutta lentokonesuunnittelua. Phantom Works -divisioonan kehitystyöstä. Miehittämättömien Phantom Rayn, MQ-25 Stingrayn ja MQ-28 Ghost Batin lisäksi esittelyvideolla näkyy muutaman sekunnin ajan ehkä kuviteltu malli kuudennen sukupolven Next Generation Air Dominance -miehitetystä hävittäjästä. Uusi konsepti olisi tuottamassa muodoiltaan koneen, joka näyttäisi olevan pyrstötön, pyyhkäisysiipinen malli, jonka moottoreita syötetään kahdesta ilmanottoaukosta, jotka sijaitsevat ohjaamon takana rungon päällä. Tuleeko Boeingin ehdokkaasta USAF:n uusi 6. sukupolven NGAD ilmatilanhallitsija ja tuleeko kone olemaan kuvan kaltainen, jää odotuksiin.
Ilmavoimien aselajeista
Käsitteellisesti on hyvä ymmärtää, että B-21 edustaa ilmavoimissa aselajina pommikoneita, F-35 puolestaan monitoimihävittäjiä, siis myös strike- eli rynnäkkökoneita. Lisäksi F-35:ssä on myös muita ominaisuuksia, kuten mittava tiedustelukyky. Uusi NGAD eli ilmanherruushävittäjä on puolestaan korvaamassa erityisesti hävittäjän, F-22 Raptorin. Ilmavoimat tarvitsee arsenaaliinsa kaikkia kolmea aselajia.
Suurella ilmavoimalla on puolustushaarana useita eri aselajeja. Edellä mainitut eräinä lentävinä, mutta aselajeja on muitakin – kuten mm. kaikissa maavoimissa maailmalla. F-35:llä ei tule olemaan ongelmia vuosikymmeniksi eteenpäin. Sen ”6. sukupolvi” tullaan näkemään tulevina vuosikymmeninä koneen ilmeisesti kahden MLU:n läpikäynnillä, joilla se vastaa tulevaisuuden haasteisiin. F-35:n osalta ei siten kannata lukkiutua ns. sukupolvisidonnaisuuteen.
Teksti: Hasse Vallas
Kuva: Boeing