Lentävää ilmailun historiaa Suomen Ilmailumuseossa joulukuussa

VL Viima II (OH-VIG, VI-3) -koulukone / VL Viima II trainer. Kuva: Tom Edvardsson / Suomen Ilmailumuseo

Suomen ilmailumuseossa tapahtuu joulukuussa. Museo näet järjestää 8.-9.12.2017 Lentävät perinneilma-alukset –konferenssin, jossa käsitellään laajalti lentävien, historiallisten lentokoneiden ja –laitteiden merkitystä, lentämistä ja säännöksiä.

Museoon saapuu ilmailullisen historian asiantuntijoita niin Suomesta kuin Euroopasta keskustelemaan perinneilma-aluksista ja niiden määrittelystä, historiallisesta merkityksestä, merkityksestä ilmailuhistorian tunnetuksi tekemisen kannalta, korjaamisesta, huoltamisesta, ylläpidosta, operoinnista sekä perinneilma-aluksiin ja niiden operointiin liittyvistä viranomaismääräyksistä.

Konferenssin esiintyjinä on muun muassa lentävien historiallisten ilma-alusten omistajia ja toimijoita Suomesta ja ulkomailta. He esittelevät ilma-alusten entisöintihankkeita, operointia sekä historiallisten ilma-alusten parissa toimivia yhteisöjä.

Perjantain ohjelmassa kuullaan muun muassa museologian professori Janne Vilkunan avainpuheenvuoro aiheesta ”Miksi museokoneisiin ei saa koskea mutta perinneilma-aluksilla voi lentää?” sekä norjalaisen Tor Nørstegårdin Fieseler Fi 156 C-3 Storch -koneen tarina.

Fieseler Fi 156 C-3 Storch LN-WNS ensilennollaan entisöinnin jälkeen 7 lokakuuta 2017. Kuvaaja Erik Hoelsæter.

Lauantain avainpuheenvuorossaan tutkija Paolo Miana itävaltalaisesta Craftlab-yhtiöstä puolestaan pohtii ensimmäisen maailmansodan aikaisen hävittäjän uudelleen valmistamiseen liittyviä tutkimuksellisia ja käytännöllisiä haasteita. Päivän aikana kuullaan myös useita puheenvuoroja vanhojen brittiläisten 1930- ja 40-luvun hävittäjien lentämisestä ja operoinnista.

Suomen taivaalla lentävästä kalustosta puhuvat muun muassa Phil Lawton / VL Viima ja Hawker Hurricane Mk. IIb, Ari Saarinen / Fouga Magister, Olli Sjöblom /  IKV-3 Kotka, Tony Ellonen / DC-3 ja Jyri Laukkanen / Gloster Gauntlet Mk. II.

VGC-Rally Räyskälässä elokuussa 2016, kotimainen PIK-5C OH-188 -harjoituspurjekone, ohjaajana Harri Mustonen. Kuva: Antti Laukkanen.

Seminaarin taustalla on Suomen ilmailumuseon halu haluaa synnyttää aktiivisempaa perinneilma-alustoimintaa Suomessa ja saattaa yhteen eri tahoja, kuten museoita, koneiden omistajia sekä viranomaisia.

Seminaari on osa Suomen ilmailumuseosäätiön strategiaan kirjattua linjausta perinneilma-alustoiminnan tukemisesta ja osa Suomi lentää! -kampanjaa, joka kuuluu Suomi100-juhlavuoden ohjelmaan.

Tapahtumaan on ilmoittauduttava etukäteen. Konferenssi on maksullinen.

Lisätietoja: http://ilmailumuseo.fi/konferenssi/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *