Miksi Suomeen ei saada oikeaa Messerschmitt 109 -hävittäjää?

Hispano Aviación HA-1112-M1L Buchon. Kuva: Turku Airshow.

Vuoden 2019 päälentonäytös Turussa tuo suomalaisten ilmailufanien silmien ja korvien nautittavaksi harvinaista herkkua, nimittäin Messerschmitt 109 -hävittäjän. Tai melkein. Suomeen saapuva kone on tarkennettuna HA-1112-M1L, niin sanottu espanjanmersu.

Espanjanmersukin on sinänsä aito Messerschmitt, kotimaisittainkin tuttu peli. Se on näet lisenssillä valmistettu Messerschmitt Bf 109 G-2, jollaisia Suomellakin oli sota-aikaan käytössä. Espanjalaisten konevalmistus kuitenkin tyssäsi jo alkuunsa moottoripulaan, kun Saksa ei pystynytkään toimittamaan valmistuviin koneisiin Daimler-Benzin moottoreita. Espanjassa jouduttiin tekemään omia ratkaisuja, joiden myötä koneisiin asennettiin pitkällisen kehitysvaiheen jälkeen ensin Hispano-Suiza HS 89-12Z ja lopuksi  Rolls-Royce Merlin 500/54 -moottoreita. Ensimmäinen Rolls-Roycella varustettu hävittäjä lensi niin myöhään kuin vuonna 1954.

Sitten se kysymys: miksi Suomen lentonäytöksissä ei ole koskaan nähty aitoa Mersua? Vastaus on lyhyt: koska sellaisen saaminen Suomeen on hinnaltaan ja logistisesti yletön urakka.

Nykyisellään juuri Rolls-Roycella varustetut espanjanmersut ovat enemmistönä lentävien Mersujen riveissä. Daimler-Benz-moottorien huollettavuus, lentotuntihinta ja varaosien saatavuus ovat sen verran ongelmallisia, ettei täysin aitoja lentäviä Mersuja ole koko maailmassa kuin muutama. Valtaosa näytösmersuista onkin espanjankoneita, jotka ovat merkittävästi edullisempia ja luotettavampia lentää.

Turkuun saapuva Hispano Aviación HA-1112-M1L Buchon -keväisessä huollossaan. Kuva: Turku Airshow.

Yrittämisen puutteen takia Mersua ei ole nähty, sillä sekä päälentonäytöksiin että pienempiin näytöksiin on haettu aidolla DB-moottorilla varustettua Mersua vuosikausia. Eri osapuolten halu saada kone suomalaisnäytökseen ei ole kuitenkaan onnistuneet kiertämään pääongelmaa eli Suomen pitkää etäisyyttä Keski-Euroopan suurista näytösareenoista.

Pitkä matka nostaa kynnystä aidolla DB-moottorilla varustetun Mersun siirtolentoihin, sillä niissä on jäljellä vain erittäin rajallisesti lentotunteja. Siirtolento Suomeen ja takaisin söisi niitä liikaa ja olisi myös riskialtista.

”Alkuperäisellä DB-moottorilla olevia Mersuja on tänä kesänä lentokunnossa vain 1-2 kappaletta. Kukaan ei lähde polttamaan 10  lentotuntia pelkkiin siirtolentoihin Suomeen, sillä moottorin tiimaa säästetään niin paljon kuin mahdollista. DB-myllyjä ei ole muutenkaan montaa jäljellä ja niidenkin toimintavarmuus on mitä on”, kertoo Turun lentonäytöksen johtaja Perttu Karivalo.

Ja olisihan se äärimmäisen surullista, jos yksi lentävä Mersu menetettäisiin moottorivian takia pakkolaskuun siirtolennolla. Vaikka se olikin tietyllä tapaa historiallista, niin ehkä tätä ilmailuhistoriaa ei tarvitse enää toistaa.

Selvä. Mersua ei voida siis lentää Suomeen. Toki kone voitaisiin tuoda Suomeen meri- ja maareittiä pitkin, mutta tämä taas veisi koneiden omistajien kannalta liikaa aikaa. Koneen purkaminen, siirtäminen, kokoaminen ja testaus/koelennot kahteen suuntaan veisivät niin paljon aikaa, että kone olisi poissa palveluksesta kahden tai kolmen viikonlopun ajan keskellä parhainta lentonäytöskautta. Tämäkään vaihtoehto ei ole järkevä tai toimiva koneen omistajien kannalta.

Karivalo kertoo Siivet-lehdelle, että Messerschmittille on ollut parhaimmillaan valmiksi järjestetty kuljetuskin tarjolla. Aikatauluja ja kustannuksia ei ole silti saatu toimiviksi. Niinpä myös maakuljetukset ovat poissa laskuista.

Hispano Aviación HA-1112-M1L Buchon. Kuva: Turku Airshow.

Käytännössä alkuperäisellä DB-moottorilla varustetun Messerschmitt 109 -hävittäjän saaminen Suomeen on taloudellisessa mielessä liian haastavaa. Teorissa kone voisi ehkä pyrähtää Suomeen, jos Tanskassa ja Ruotsissa järjesttävät näytökset toisivat sen valmiiksi aivan naapuriin. Tämä voi kuitenkin olla vaikea järjestettävä, vaikka eri maiden näytösjärjestäjät tekisivätkin tiukkaa yhteistyötä. Silti historiallinen hävittäjä pitäisi vielä lentää meren yli kahteen kertaa, mikä ei ole mitenkään houkutteleva vaihtoehto hyvinkään pidetyn Daimler-Benzin oikukkaalle luonteelle.

Toki kone saaattaisi liikahtaa Suomeen saakka riittävän isolla summalla. Käytännössä kone jouduttaisiin tällöin vuokraamaan Suomeen 2-3 viikoksi vain kahden näytöslennon takia. Samassa ajassa kone ehtisi lentää koko liudan näytöslentoja lähempänä kotia sijaitsevissa tapahtumissa, eivätkä keskieurooppalaiset ilmailuharrastajatkaan välttämättä arvostaisi harvinaisen koneen pitkää poissaoloa. Mistään pikkurahoista ei siis puhuta vaan summasta, joka vastaa suomalaisen kansainvälisen tason lentonäytöksen ohjelmistobudjettia.

Niinpä Turkuun saapuva espanjanmersu on nyt ja tulevaisuudessa ainoa tapa nähdä Messerschmittin näköinen lentokone Suomen taivailla. Vaikka muodot ja ääni eivät aivan mielikuvia vastaakaan, niin onhan se silti historiallinen lentokone, aito hävittäjä ja kaiken lisäksi elokuvatähti.

 

Turku International Airshow 15.-16.6.2019

Lisätietoja: www.airshowturku.fi

 

Teksti: Jukka O. Kauppinen

Kuvat: Turku International Airshow

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *