Suomalaiset lentoasemat hiljenevät entisestään

Helsinki-Vantaan lentoasema. Kuva: Finavia.

Finavian lentoasemien ahdinko syvenee. Matkustajia oli nyt 91 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa. Lentojen määrä laski 77 prosenttia ja rahdin määrä 51 prosenttia.

-Tilanne on erittäin huolestuttava Helsinki-Vantaan osalta, joka elää kansainvälisestä vaihtoliikenteestä ja jonka kautta myös maakuntalentoasemat menestyvät. Vaihtomatkustajien määrä laski 95 prosenttia viime vuoteen verrattuna, sanoo lentoasemayhtiö Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki.

Kun Helsinki-Vantaa menestyy, myös Finavian maakuntalentoasemat pärjäävät. Ennen koronakriisiä Helsingistä oli Pohjois-Euroopan parhaat yhteydet edelleen ympäri maailmaa, ja Helsinki-Vantaan tuotoilla oli mahdollista pitää yllä vähäliikenteisiä verkostolentoasemia.

-Kun Helsinki-Vantaan kansainvälinen liikenne on pysähdyksissä, ovat myös maakuntakenttien lennot tyrehtyneet. Normaalisti kun iso osa Helsinkiin lentävistä jatkaa matkaansa ulkomaille, Mäki toteaa.

Finavia on määrätietoisesti tavoitellut Helsinki-Vantaalle johtoasemaa vaihtolentokenttien kansainvälisessä kilpailussa. Helsinki-Vantaan kehitysohjelma on strateginen ja pitkäjänteinen investointi. Se tukee koko lentokenttäverkoston menestymistä ja omalta osaltaan myös Suomen taloutta, sillä jokainen vaihtomatkustaja tuo tuloja ja tuhansia työpaikkoja.

-Koronakriisin aiheuttamista taloudellisista vaikeuksista huolimatta päätimme jatkaa investointiohjelmaamme, koska haluamme olla valmiina viruksen hellittäessä ja maailman avautuessa. Kun pystymme viemään Helsinki-Vantaan kehitysohjelman loppuun, meillä voi olla etulyöntiasema muihin kilpailijoihimme nähden, Mäki sanoo.

Vuonna 2019 Helsinki-Vantaan vajaasta 22 miljoonasta matkustajasta puolet oli ulkomaalaisia, puolet suomalaisia. Kansainvälisten vaihtomatkustajien osuus oli merkittävä. Kaikkiaan Finavian lentoasemien kautta kulki viime vuonna 26 miljoonaa matkustajaa, kun tänä vuonna kokonaismatkustajamäärän ennustetaan jäävän noin neljäsosaan siitä.