Suomen Ilmavoimat – 100 vuotta

Suomen Ilmavoimat on täyttää tänään 100 vuotta. Ilmavoimien historia lasketaan alkaneeksi 6.3.1918, minkä myötä maaliskuun kuudetta vietetään ilmavoimien vuosipäivänä.

Tuona päivänä ruotsalainen lentäjä luutnantti Nils Kindberg ja kreivi Eric von Rosen lensivät Ruotsin Uumajasta Vaasaan Thulin Typ D -tiedustelukoneen, jonka von Rosen lahjoitti valkoiselle armeijalle. Koneen siipiin von Rosen oli maalauttanut onnenmerkkinsä, siniset hakaristit valkoisella pohjalla. Merkistä tuli suomalaisten sotilaslentokoneiden kansallisuustunnus vuoteen 1945 asti.

Kenraali C.G.E. Mannerheim liitti päiväkäskyllään 13. maaliskuuta Thulinin ”Suomen armeijan ilmailutarhaan” ilmavoimien ensimmäisenä lentokoneena.

Ruotsalainen luutnantti Nils Kindberg valmistautuu lentämään Suomeen lahjoitettavan Thulin Typ D -koneen Uumajasta Vaasaan maaliskuun kuudentena vuonna 1918. Lento Pohjanlahden yli kestäisi hyvän myötätuulen saattelemana 50 minuuttia. Kuva: Ilmavoimat.

Kuvassa Ruotsin Uumajasta Suomeen lennettyä konetta vartioidaan Vaasassa sen saapumispäivänä 6. maaliskuuta 1918. Kuva: Ilmavoimat.

 

Mutta tiesittekö, että Thulin ei itse asiassa ollut aivan tarkalleen lukien ensimmäinen Suomen lentokoneista? Jo aiemmin helmikuussa Suomeen oli siirretty toinenkin lentokone Ruotsista, lahjoitusvaroilla hankittu tiedustelu- ja koulukone Albatros. Kone kuitenkin koki siirtolennolla moottoririkon Pietarsaaressa. Niinpä se liitettiin lentojoukkojen vahvuuteen vasta Thulinin jälkeen. Silti sillä ehdittiin tehdä lentojoukkojen ensimmäinen sotalento Kolhon lentoasemalta.

Mitä jos Albatros olisikin ehtinyt Suomeen ja palvelukseen ensin? Millä tunnuksin Suomen Ilmavoimat olisi lentänyt seuraavat vuosikymmenet, sillä Thulinin myötä Ilmavoimien tunnukseksi vakiintui koneeseen valmiiksi maalatut siniset hakaristit, lahjoittaja kreivi von Rosenin onnenmerkit?

 

N.A.B. typ 9 Albatros oli itse asiassa ensimmäinen suomalaiskone. N.A.B. typ 9 Albatrosin

 

Vuoden 1918 sisällissodassa lentojoukot toimivat pääasiassa järvien jäille ja pelloille perustetuilta tilapäisiltä lentokentiltä.. Lentokoneiden päätehtäväksi tulivat tuolloin tiedustelu- ja lentolehtien pudotuslennot, ja myös käsin heitettyjen pommien pudottamista kokeiltiin. Samalla ilmavoimille muodostui oma organisaationsa ja itsenäinen asema omana puolustushaaranaan, eikä ilmavoimia Suomessa monien muiden maiden tapaan kehitetty osana maa- tai merivoimien joukkoja.

 

Ilmavoimat on vastaanottanut ensimmäisenä Vaasaan Ruotsista saapuneen lentokoneensa Thulinin. Koneelle on rakennettu aikakaudelle tyypillinen tilapäinen lentokonesuoja lentokenttänä toimivan meren jään äärelle. Kuva: Ilmavoimat.

Kreivi Eric von Rosenin ilmavoimille lahjoittama Thulin Typ D oli Ruotsissa lisenssillä valmistettu versio ranskalaisesta Morane-Saulnier Type L -koneesta. Kuvassa Landskronassa sijaitsevalta tehtaalta rautateitse Uumajaan kuljetettua Thulinia kootaan Kuninkaallisen Länsipohjan Rykmentin voimistelusalissa maaliskuun 1918 alkupäivinä ennen 6.3. tapahtunutta siirtolentoa Suomeen. Kuva: Ilmavoimat.

 

Siivet-lehti kiittää ja onnittelee Suomen Ilmavoimia!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *