Vesivehmaan lentoaseman 80-vuotispäivää juhlistetaan tulevana lauantaina drive-in-lentonäytöksellä. Kentän historian lasketaan alkaneen 28.5.1940, kun sille laskeutui ensimmäinen lentokone. Koronaviruksen takia näytöksen olemus on väkisinkin muuttunut , joten se järjestetään poikkeuksellisesti Suomen historian ensimmäisenä drive-in-näytöksenä.
Lentonäytöksen ohjelma näyttää tällä hetkellä tältä:
12.00 Portit aukeavat
13.00 Lentonäytös alkaa
13.00 BAe Hawk Mk. 51 – Ilmavoimat
13.10 Valmet L-70 Vinka – Ilmavoimat
13.20 Saab 91D Safir SF-24 – Timo Kopranen
13.30 Focke-Wulf Fw 44 J Stieglitz OH-SZJ – Markku Ropponen
13.40 VL Viima II VI-3 – Phil Lawton
13.50 Arctic Eagles – Raimo Nikkanen, Miikka Rautakoura ja Tapio Pitkänen
14.05 Laskuvarjohypyt – Roni Bäckin ja Janne Laukkasen tandemhypyt sekä Hämeen Laskuvarjourheilijat ry:n näytöshypyt
14.20 Extra 330 LX OH-OBO – Harri Kanto
14.30 Embraer Phenom 100 – Suomen Ilmailuopisto, Mika Kanto
14.40 Pipistrel Alpha Electro – Helsingin Sähkölentokoneyhdistys, Timo Kasurinen
14.50 NHIndustries NH90 – Maavoimien ilmailu
15.00 Christen Eagle OH-XEA – Miikka Rautakoura kyydissään Asikkalan kunnanjohtaja Rinna Ikola-Norrbacka.
15.00 Lentonäytös loppuu
16.00 Tapahtuma päättyy
Ohjelma voi aina muuttua, joten se kannattaa tarkistaa osoitteesta www.ilmailupaiva.fi/ohjelma.
Tapahtumassa on nähtävissä muun muassa Suomen ainoa sähkölentokone, sillä Helsingin Sähkölentokoneyhdistys ry tuo Vesivehmaalle Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokoneen. Konetta esittelee ilmassa Timo Kasurinen. Tämä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun sähkölentokone esiintyy lentonäytöksessä.
Helsingin Sähkölentokoneyhdistys ry tekee tiivistä yhteistyötä mm. Finavian kanssa sähkölentämisen kehittämisessä. Sopivan keveiden ja kestävien akkujen kehittäminen on tällä hetkellä iso haaste sähkölentämiselle, sillä akkujen paino vähentää vastaavasti koneen hyötykuormaa. Sähkölentäminen yleistynee tämän vuoksi ensiksi yleisilmailukoneissa ennen matkustajaliikennettä.
Paikalle saapuu myös 75-vuotias kaunotar DC-3 OH-LCH, jota operoi vapaaehtoisvoimin DC-yhdistys ry.eli ”Hotelli” . Aero (nykyisin Finnair) aloitti DC-3-kalustolla reittiliikenteen sodan jälkeen. DC-3 eli ”kolmonen” olikin tuttu näky Suomen taivaalla vuosikymmeniä.
Lentokentällä sijaitseva Päijät-Hämeen Ilmailumuseo lienee näytöspäivänä auki normaalisti.
Lisätietoja: https://www.ilmailupaiva.fi/