Suihkumoottorilennokkien harrastus Suomessa on kasvussa, harrastajia on jo kolmisenkymmentä eri puolilla maata. Esittelemme tässä lyhyesti yhden uutuuslennokin ja sen lennättäjän, Kimmo Lehtosen Aermacchi MB 339:n mittakaavassa 1:3,6.
Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä. Tilaa toki lehti!
Jämijärveläinen Kimmo Lehtonen sai kipinän lennokkiharrastukseen seitsemänvuotiaana, kun isä vei pojankoltiaisen Lotilanjärven jäällä Valkeakoskella järjestettyyn ilmailutapahtumaan. Kolmen-kymmenen harrastusvuoden aikana Kimmo on rakentanut ja lennättänyt jos vaikka minkälaista lennokkia, nykyään lähinnä sydäntä ovat suuret mallipurjekoneet ja suihkumoottorilennokit.
Uusimman suihkumoottorilennokkinsa, Aermacchi MB 339:n mittakaavassa 1:3,6 Lehtonen tilasi viime syksynä italialaisesta C&C-models -verkkokaupasta. Lennokin on suunnitellut ja valmistanut Ryanairilla kapteenina työskentelevä Daniel Socionovi, itsekin lennokkiharrastaja.
”Halusin helposti lentävän arkikoneen, joka näkyisi taivaalta hyvin”, perusteli Kimmo syitä hankinnalleen.
Johdonmukaisesti ja rauhallisesti käyttäytyvä MB 339 lentää täysillä laipoilla hölkkävauhtia, Lamborghinin väreihin maalattu lennokki erottuu pilviselläkin säällä. MB 339:n lisäksi miehellä on tällä hetkellä toinenkin suihkumoottorilennokki, Baltic Bees-taitolentoryhmän väreihin maalattu Aero L-39:n lentävä pienoismalli.
Kokemusta Kimmolla on myös erilaisten sporttijettien lisäksi suihkumoottorilla varustetuista mallipurjekoneista sekä muiden harrastajien lennokeista. Suihkumoottorilennokkitiimaa Lehtosella on kaikkiaan noin 50 tuntia mikä on varsin suuri määrä sillä yksi lento kestää keskimäärin kuudesta kahdeksaan minuuttia.
Laadusta ei tingitä
Lennokin väritys poikkeaa aidosta koneesta, muutoin MB 339 on tarkka jäljennös esikuvasta. Käsityönä Italiassa valmistettu lennokki toimitetaan rakennussarjana ja valmiiksi maalattuna, mutta mitään ohjeita ei seuraa mukana joten kokemusta lennokkien rakentamisesta tarvitaan. Lehtonen käytti rakentamiseen aikaa noin 300 tuntia, tätä kirjoitettaessa lennokista puuttuu vielä valot ja savujärjestelmä.
Kärkiväliltään 295 cm leveän ja 300 cm pitkän lennokin suurin lentoonlähtöpaino on 25 kg. Voimanlähde on Jet Italia Turbinen valmistama Atom 25 suihkumoottori, joka työntää 250N voimalla lennokin noin 300 km/h nopeuteen. Polttoaineena käytetään kerosiinia JET A-1 johon on sekoitettu moottorin voitelun varmistamiseksi turbiiniöljyä kuin kaksitahtimoottoreissa konsanaan.
5,3 litran tankillinen takaa keskimäärin kymmenen minuutin lentoajan, vaikka täydellä kaasulla polttoainetta kuluukin noin 7,5 dl minuutissa.
Hintaa lennokille tuli 13 000 euroa. Kovalta kuulostavaa hintaa selittää osilta vaadittava laatu, muun muassa ohjainpintoja liikuttavien servojen on kestettävä suuria voimia lennosta toiseen. Yleensä suihkumoottorilennokeissa laskutelineet ja pyöräjarrut toimivat paineilmalla, tässä lennokissa ne ovat sähkötoimiset. Paineilmajärjestelmiä vaivaavien ilmavuotojen riski poistuu, lisäksi laskutelineiden liike saadaan aidomman näköiseksi kun niiden ulostulon ja sisäänmenon nopeutta voidaan säädellä.
Paineilmatoimisten on/off pyöräjarrujen sijaan elektromagneettiset jarrut ovat lukkiutumattomat, mikä säästää renkaita ja auttaa ohjattavuudessa varsinkin laskuissa, jolloin jarruja eniten käytetään.
Teksti ja kuvat: Taneli Äikäs