DCS: Bf 109 K-4 Kurfürst – viimeinen Messerschmitt

Digital Combat Simulator, Bf 109 K-4 Kurfürst. Siivet 2/2015.
Digital Combat Simulator, Bf 109 K-4 Kurfürst. Siivet 2/2015.

Messerschmitt 109 on yhä maailmanhistorian eniten valmistettu hävittäjä ja toiseksi valmistetuin lentokone. Monille  se on toisen maailmansodan ikonisin lentolaite, jolla on merkittävä asema myös Suomen  jatkosodan taisteluissa. Kymmenistä Mersu-malleista viimeisin ja tehokkain oli Kurfürst, K-4, joka on ikuistettu myös DCS-simulaattoriin.

Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2/2015.
Tilaa toki lehti!

 

Suomen taivaalla nähtiin sotavuosina monia Mersu-tyyppejä. Eemelit ja Franzit lensivät pohjoisessa ja Gustavit G-2- ja G-6-malleineen olivat jatkosodan loppupuoliskolla  Suomenkin ensilinjan hävittäjäkalustona. Saksassa G-mallien kehitys kuitenkin jatkui, vaikka viimeisimpiä ei meillä enää nähtykään.

G-10 ja G-14 veivät vanhan perushävittäjän  äärimmilleen, mutta samalla tuotannon sirpaloituminen tuotti jo logistisia ongelmia. Niinpä K-Mersu suunniteltiin yhdistämään kaikki G-Mersujen viilaukset yhteen ja samaan  malliin, joka olisi suorituskyvyltään se lopullinen, ylittämätön ja ennen kaikkea standardoitu Luftwaffen perushävittäjä.

Jos simulaattoriversioon on uskominen,  niin ei käy kateeksi Luftwaffen lentäjiä. Mersun nousu-, laskuja lento-ominaisuuksista  on kerrottu loputtomiin ilmailukirjallisuudessa, ja vaikka iso osa väitteistä meneekin jo  urbaanimyyttien puolelle, on niissä tiettyä perää. Iso potkuri esimerkiksi vääntää G-tyyppisen koneen nousussa minne huvittaa, jos ohjaaja ei osaa polkea vastaperäsintä.  Entä kun koneen nokalle lisätään vielä viisisataa hevosvoimaa ja huippunopeuskin alkaa  seuraavalla sataluvulla? Silloin mennään eikä  meinata, jos koneen ylipäätään saa irti kentästä.

K-4 on näet vaativa ja armoton jopa simulaattorissa. Kurfürstin käsittely maassa  vaatii tarkkaa silmää, eikä sen enempää nousussa kuin laskussa sovi herpaantua. Ilmassa kone lentää upeasti ja pysyy hyvin käsissä,  niin kauan kuin sitä ei huolimattomuuksissaan vedä läpi tai roikota sakkauksen partaalla. Mersu tykkää vauhdista, mutta vaatii myös jatkuvaa lentämistä, sillä trimmeistä löytyy  vain korkeusvakaajan trimmi.

Mersun mallinnus on pikkutarkka ja vaativa. DCS:n K-4 on todennäköisesti kaikkien aikojen haastavin simulaattorimersu, sillä koneeseen on mallinnettu sellaisiakin järjestelmiä, joita arkipäiväinen simulaattorilentäjä ei  koskaan tarvitse tai käytä. Radiokompassia ei  näissä oloissa tarvita eikä koneen sähköjärjestelmän pikkutarkalla toteutuksella liene niin  käytännön merkitystä, mutta MW-50-ruiskutuksen antamasta teholisästä kannattaa jo  nautiskella. Tilanne voi olla taistelulennolla  vakavampi, kun vauriomallinnus pimentää  sähköt ja glykoli vuotaa.

Yksinkertaisimmillaan lentämään pääsee  kuitenkin liki heittämällä, kunhan vain säätää  ohjaimet, asejärjestelmät sekä laskutelineiden  ja laippojen kaltaiset peruskomennot itselleen  mieluisiksi. Kaiken kaikkiaan säädettäviä järjestelmiä ja toimintoja on sivukaupalla, joten  hienosäätöön koelentoineen saattaa kulua  tunteja. Pelkästään lentoonlähdön valmistelu  ja moottorin käynnistäminen on nippelirumbaa, jossa pitää muistaa niin takapyörän lukitus, trimmaus, happilaitteet, magneetot ja  monien muiden järjestelmien asettaminen ja  säätäminen, ennen kuin kone on valmis edes  varovaiseen rullaukseen. Onneksi tämänkin  voi halutessaan ohittaa kokonaan, jos mieli  tekee vain lentää eikä näprätä.

Virtuaalihävittäjänä Mersu on hieno, mutta myös vähän tyhjän päällä. Simukoneen  mukana tulee vain muutama totuttelutehtävä, eikä nykyaikainen sota suihkuhävittäjien  ja modernin ilmatorjunnan keskellä ole hyvä paikka potkurihävittäjälle. Toki fiilistely  ja maisemalentäminen ovat viimeistä mallia  edustavalla Mersulla oma lukunsa, mutta ei  sitäkään loputtomiin jaksa.

DCS:n Mersu kärsii samasta vaivasta kuin  muutkin DCS:n vanhat sotakoneet. Niille ei  ole valmiiksi karttoja, tehtäviä tai vastustajia,  vaan niitä on jahdattava internetistä tai tehtävä itse simulaattorin mukana tulevalla tehtävätyökalulla. Simulaattori sentään sisältää jo  julkaistut koneet tekoälyohjaajien lennettävinä versioina, joten Mersunsa voi lähettää taivaalle niin Doraa ja P-51:ttä kuin Hawkia ja  MiG-29:ä vastaan. Kustomoitujen tehtävien  luominen vaatii kuitenkin aikaa ja kärsivällisyyttä, eikä niiden rakentaminen ja hienosäätäminen ole jokaisen virtuaalilentäjän ominta alaa.

Yksinäisen nojatuolilentäjän tilanne onkin ankea, joten parhaimmilleen K-4 pääsee  vasta, kun harjoitus- ja matkalennoilta jatketaan internetiin sotalennoille muita ihmisiä vastaan. DCS World näet tarjoaa luistavan moninpelin, jossa Mersullaan voi lentää  Focke-Wulfin ja P-51D:n omistajien kanssa ja näitä vastaan, vaikka kyseisiä koneita ei  olisikaan ostanut itselleen. Tällöin tarjolla on  potentiaalisesti reilusti lennettävää, jos vain  taidot riittävät tasavertaiseen otteluun. Internet-moninpeleissä kun romutetaan vääjäämättä kymmeniä koneita ennen kuin homma alkaa pysyä lapasessa.

Onneksi DCS:n 109 K-4 sentään kestää  kovassakin käytössä, ja sama kone palaa taivaalle Fly Again -napin painamisen jälkeen,  vaikka kone olisi miten romuksi lennetty  tai ammuttu. Sillä onkin hyvä ottaa tuntumaa hävittäjälegendan lopulliseen ja armottomimpaan varianttiin, jolla moni saksalainen  ässä lensi loppusodassa, aina Erich Hartmannia myöten.

Lue myös: Lue lisää DCS-simulaattorista.

Teksti ja kuvat: Jukka O. Kauppinen

 

DCS:  Digital Combat  Simulator

Valmistaja:  Eagle Dynamics

Saatavilla:  PC Windows

Hinta:  DCS World -emo-ohjelma   on ilmainen

DCS:  Bf 109 K-4 Kurfürst

Valmistaja:  Eagle Dynamics

Hinta:  45 euroa

Lisätietoja:   http://www.digitalcombatsimulator.com

 

Tämä artikkeli on julkaistu alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2/2015.
Siivet-lehden ilmestyminen on täysin riippuvainen yhdestä ainoasta asiasta: tilaajista. Sinusta, teistä. Lehteä ei ilmestyisi eikä tätäkään juttua luettaisi verkossa, ellei lehdellä olisi meille niin tärkeitä lukijoita – tilaajia ja irtonumeroiden ostajia. 
Jos et ole jo tilaaja, niin ole hyvä ja harkitse asiaa. Lehden tilaaminen onnistuu täältä: https://siivet.fi/tilaa/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *