Siivet-lehden valmistuessa DCS Worldiin julkaistiin ensimmäinen versio Hawk T.1A -suihkuharjoituskoneesta. Vuonna 1974 ensilentonsa lentänyt Hawk tuli Isossa-Britanniassa palveluskäyttöön vuonna 1976 ja Suomeen koneita tilattiin 50 kappaletta joulukuussa 1977. Kone on siten tuttu monille suomalaisille lentäjäsukupolville. Suuri yleisö tuntee Hawkin parhaimmin lentonäytösten ja etenkin Midnight Hawks -taitolentoryhmän kautta.
Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2/2015.
Tilaa toki lehti!
DCS:n Hawk T.1A on konetyypin toinen malli, joka itse asiassa edelsi Ilmavoimien Hawk 51 -vientimalleja. Juuri tällä lentää myös brittien Red Arrows –taitolentoryhmä, jonka T.1A-koneita on ihailtu useita kertoja myös Suomen taivaalla. T.1A on muutoin ensimmäisen tuotantomallin kaltainen harjoituskone, mutta se on mahdollista varustaa Sidewinder-ohjuksilla, raketeilla, pommeilla sekä 30-millimetrin Aden-tykkikasetilla. Aseistettuna sitä voidaan käyttää sotalentoihin DCS:n kampanjoissa.
Sotakoneena Hawk on tosin alkeellinen. Suojalaitteet ovat minimaaliset eikä suorituskyky pärjää ensilinjan kalustolle, mutta juuri siksi se onkin niin mukava lentää. Kone tuntuu hyppysissä hyvältä ja lentää vakaasti. Tehoja on tarpeeksi taitolentoon ja temppuiluun, eikä virheliikkeistäkään rangaista liikaa. Sain aikoinaan ilon lentää Kauhavan Ilmasotakoulun Hawk-simulaattorilla, sillä vanhemmalla hydrauliikkaihmeellä. Vaikka kotisimulaattorista puuttuukin sulkeutuva kuomu ja ohjaamoympäristö, tunnen silti olevani tutussa paikassa. Kone odottaa lähtökäskyä kiitotiellä ja virtuaaliohjaamo avautuu ympärillä. Vanhan liiton mukainen ohjaamosuunnittelu on täynnä analogisia mittareita ja kytkimiä, jotka kaikki toimivat. Halutessaan kytkimiä voi naksutella hiirellä, mutta toimintoja voi myös säätää omalle lento-ohjaimelleen niin kauan kuin vapaita akseleita ja nappuloita vain riittää.
Sitten ilmaan. Siipimies rullaa jo, kun vasta työnnän kaasua eteen. Moottorien puhina kasvaa ja kone liikkuu. Lopulta nostan sauvaa, nokka nousee ja Hawk harppaa taivaalle. Telineet sisään.
Hawkilla lentäminen on nautinnollista. Kone tottelee kauniisti. Järjestelmät toimivat kuten oikeastikin, ja koneeseen on mallinnettu hydrauliikat, sähkö- ja polttoainejärjestelmät, ohjaamon paineistus sekä tietenkin asejärjestelmät. Harjoituskonetta on helpompi lentää kuin DCS:n mukana tulevaa ilmaista Su-25:tä tai maksullista A-10C Warthogia, mutta kyllä tämänkin järjestelmissä riittää hetkeksi opeteltavaa.
Hawk sopii erittäin hyvin virtuaalilentokoulutukseen, mutta myös stressittömään ilmailun iloista nauttimiseen. Siinä yhdistyvät sopivalla tavalla vakavuus ja turvallisuus riittävään suorituskykyyn ja rajoitettuun taistelukykyyn. Hawkilla voi myös simuloida esimerkiksi suomalaisten harjoituskoneiden teoreettista potentiaalia todellisessa taistelutilanteessa, joten sille löytyy tekemistä ja sodittavaa myös DCS Worldin virtuaalitaistelutantereilla.
Iso präntti: DCS: Hawk T.1A:n ohjaimissa viihtyy sinänsä erinomaisesti, mutta ikävä kyllä lentokoneen kehittäjä on jättänyt Hawkin kehittämisen sikseen. Kone on jäänyt niin sanoakseni prototyyppiasteelle. Lentomalliin ja järjestelmiin on jäänyt bugeja ja ongelmia, eikä sitä tueta enää lainkaan uusissa DCS World –simulaattorin versioissa. Koneen tarina jäi käytännössä aika lailla kesken, vaikka siinä olikin ihan mukava pohja ja alkeislentäminen sujui mainiosti.
Lue myös: Lue lisää DCS-simulaattorista.
Teksti ja kuvat: Jukka O. Kauppinen
DCS: Digital Combat Simulator
Valmistaja: Eagle Dynamics
Saatavilla: PC Windows
Hinta: DCS World -emo-ohjelma on ilmainen
DCS: Hawk T.1A
Valmistaja: VEAO Simulations
Hinta: 35 euroa
Lisätietoja: http://www.digitalcombatsimulator.com
Tämä artikkeli on julkaistu alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2/2015.
Siivet-lehden ilmestyminen on täysin riippuvainen yhdestä ainoasta asiasta: tilaajista. Sinusta, teistä. Lehteä ei ilmestyisi eikä tätäkään juttua luettaisi verkossa, ellei lehdellä olisi meille niin tärkeitä lukijoita – tilaajia ja irtonumeroiden ostajia.
Jos et ole jo tilaaja, niin ole hyvä ja harkitse asiaa. Lehden tilaaminen onnistuu täältä: https://siivet.fi/tilaa/