Foxista Fougaan – 1:4 mittakaavan Fouga Magister –lennokilla MM-kisoihin

Fouga Magister

Jämijärveläinen Kimmo Lehtonen aikoo osallistua ensi kesän kotikisoihin 1:4-mittakaavan Fouga Magisterilla. Suihkumoottorilennokkien MM-kilpailut ovatkin hänelle todellinen kotikisa, sillä mies asuu Jämin lentopaikalla.

– Jos ei mies pääse vuoren luo, pitää vuoren tulla miehen luo, tuumaa Kimmo leikkisästi, vaikka myöntääkin suunnitelmissa olleen kisamatkan myös Italiaan, johon Jet World Masters 2017 oli alunperin myönnetty.

Siivet 2016/5Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2016/5. Tilaa toki lehti!

Fouga Magister valikoitui kilpailukoneeksi monestakin eri syystä.

– Pidän koneista, joissa on siipeä. Jos moottori pysähtyy, Fougalla voi vielä selvitä kentälle. MiG-21 tai vastaavat lennokit tulevat alas kuin kivi; se on Jämilläkin nähty. Fouga lentää kauniisti ja sen lento-ominaisuudet sopivat hyvin käsialalleni. En pidä repivistä liikkeistä. Minulla oli aiemmin suihkumoottorilla varustettu Fox-purjetaitolentokone; Fouga on eräällä tavalla luonteva jatke sille. Olen haaveillut Fougasta pitkään.

Fouga Magister Mallin valmistaja, ranskalainen Aviation Design, toimittaa Fougan rakennussarjana, jossa ei ole juuri mitään valmista. Muun muassa korkeusvakaaja ja -peräsin ovat yhtä puuta ja ne pitää leikata toisistaan irti. Ohjaamossa mittaritauluista on kehykset ja penkit tulevat aihioina. Laskutelineetkin renkaineen ovat lähes mittakaavassa, muttei kuitenkaan aivan.

– Onneksi löysin hiljattain saksalaisesta verkkokaupasta oikeassa mittakaavassa olevan nokkapyörän vanteineen, ei tarvinnut tehdä sitä itse, sanoo Kimmo ja jatkaa, että tämän koneen rakentaminen poikkeaa hänen aiemmin rakentamistaan suihkumoottorilennokeista koneista lähinnä yhdessä asiassa:

– Tämä on ensimmäinen mallikoneeni ikinä. Olenhan minä ennenkin jonkin aidon koneen malleja rakennellut, mutten koskaan mitään tällaista. Ei riitä, että yksityiskohdat ovat vähän sinnepäin; pitää olla just, jos aikoo kisoissa pärjätä.

Yksi syy juuri tämän koneyksilön valitsemiseen oli Kimmon mukaan se, että koneen esikuva, FM-37, sijaitsee tunnin ajomatkan päässä Porissa, jossa sitä on helppo käydä kuvaamassa ja mittaamassa.

Maalia pintaan

Kilpailuissa sijoitus riippuu pisteistä, joista puolet tulee kilpailulennosta, puolet staattisesta arvostelusta. Staattisessa arvostelussa konetta verrataan kilpailijan kokoamiin dokumentteihin, joihin kuuluvat muun muassa kolmitahokuvat, sekä kuvat koneesta vähintään kuudesta eri kulmasta. Kuvat edestä, takaa ja molemmilta sivuilta on helppo ottaa, hankalinta on saada kuvat suoraan ylhäältä ja alta.

– Jos oikean koneen tunnukset, tekstit ynnä muut sellaiset yksityiskohdat on tehty maalaamalla, ne tehdään myös lennokkiin maalaamalla, jos teippeinä, niin teippeinä myös lennokkiin. Jotkut käyttävät siirtokuvia, mutta minusta se ei ole sama asia, kertoo Kimmo nyppiessään kaksi milliä korkean tekstin maalaussabluunan kirjaimia auki.

– Näiden detaljien teko on melko yksinkertaista puuhaa, mutta tarkkana saa olla. Olen huomannut että muut mallinrakentajat seuraavat tarkasti projektia. Minulle muun muassa kerrottiin, että maalaamani kansallisuustunnus ei ole mittakaavassa, vaan liian suuri alkuperäiseen nähden. Näin olisikin, jos esikuvana olisi FM-51, mutta FM-37:n kansallisuustunnus on hieman suurempi kuin 51:ssä.

Haastavinta koko projektissa on ollut kiiltävän alumiinin värisen maalipinnan teko. Maalipinnan salaisuus on hyvin tehdyssä pohjatyössä. Loputtomalta tuntuneen kittauksen ja hionnan jälkeen pohjamaaliksi vedettiin hieman siniseen taittuva kiiltävä musta, jonka kuivuttua pintaan ruiskutettiin alumiinin värinen Sikkens Argentum erikoisautomaali.

Ensimmäisen maalipinnan Kimmo teki itse, mutta päätyi kuitenkin hiomaan sen pois.

– En saanut siitä pölytöntä, mutta onneksi Jämijärveltä löytyi lennokkejani ennenkin maalannut automaalaamo. He tekivät jälleen loistavaa jälkeä.

Fouga Magister

Kiiltävä maalipinta luo samalla paineen detaljien tekoon, sillä niiden on mentävä kerrasta oikein. Maalipinnan lakkaus himmentäisi kiillon, joten se jätettiin tekemättä. Kerran tehtyä yksityiskohtaa ei voi enää muuttaa, sillä paikkamaalausta on mahdoton tehdä, koko kone pitäisi maalata uudestaan.

– Jos mokaan, niin on helpompi mennä Poriin muuttamaan esikuvaa kuin tehdä se tässä uusiksi, nauraa Kimmo ja toteaa, että porilaisilla onkin ensi kesänä kova työ koneen kiillottamisessa, jotta saavat siitä yhtä kiiltävän kuin hänen Fougastaan.

Pitää myös toivoa, ettei esikuvana toimiva pilotti pyöristy talven aikana, Kimmon suunnitelmissa on nimittäin teettää englantilaisella lentäjänukkeihin erikoistuneella yrityksellä mittakaavan mukainen lentäjä käyttäen esikuvana valkeakoskelaista Ari Tolosta, joka lentää FM-37:lla kilpailuiden avajaislentonäytöksessä.

Kymmeniä harjoituslentoja

Vaikka Fouga nyt jo melko valmiilta näyttääkin, edessä on vielä satoja työtunteja ja kymmeniä lentotunteja, ennen kuin kone ja mies ovat valmiita kisaan. Suunnitelmissa on aloittaa harjoittelu vielä lumien aikaan, kunhan aurinko hieman rupeaa lämmittämään lennättäjän sormia.

Yleensä suihkumoottorilennokeita ei talviaikaan juuri lennätellä, sillä paineilmalla toimivat laskutelineet ja/tai laskutelineluukut tahtovat jäätyä toimimattomiksi. Kimmo aikookin harjoitella talvella toisella lennokillaan, Aeromacchi MB-339:llä, jossa sekä laskutelineet että pyöräjarrut ovat sähköiset, eikä ilman kosteudesta johtuvia jäätymisongelmia synny.

– MB-339 muistuttaa aika paljon Fougaa lento-ominaisuuksiltaan. Se on hyvä harjoituskone talvikaudelle, kertoo Kimmo ja toteaa, ettei aio säästellä Fougaa kisaan, vaan aikoo aloittaa lennot sillä heti kun mahdollista. Yksityiskohtia ehtii tehdä lisää lentojen välissäkin.

Tavoite on saada sillä useita kymmeniä harjoituslentoja ennen kilpailuja, jotta tuntuma koneeseen olisi mahdollisimman hyvä. Miestä ei pelota Fougan vaurioituminen harjoituslennoilla, sillä hänelle tärkeintä on olla ylipäätään joukkueessa mukana. Lennättäjänä, jos kone säilyy ehjänä kesän harjoituslennoilla, tai toisen lennättäjän avustajana, ellei säily.

– En ota tätä niin vakavasti. Lennokit ovat minulle mukava harrastus, asennusvalvojana ympäri maailmaa kiertävä Lehtonen kertoo.

– Tulin juuri Bangkokista yli kuukauden työmatkalta, lokakuun alussa lähden Romaniaan, sitten ehkä Kuwaitiin. Fougan rakentaminen on mukavaa vaihtelua arkeen. Ensi kesänä en aio tehdä töitä, silloin lennätän, tuumaa Kimmo ja jatkaa aherrustaan maalaussabluunoiden parissa.

Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2016/5. Tilaa toki lehti!

Teksti: Taneli Äikäs

Kuvat: Taneli Äikäs

 

Fouga Magister

 

Koneen tiedot:

  • Mittakaava 1:4
  • Pituus 2515mm
  • Korkeus 700mm
  • Kärkiväli 3040mm
  • Työntövoima 140N
  • Kuivapaino 16kg
  • Lentopaino tankattuna n. 20 kg
  • Polttoaine Jet A-1
  • Voiteluöljy Mobil DTE light
  • Valmistaja Aviation Design, Ranska
  • Moottori Jet Italia Turbines, Italia
  • Materiaali: Lasi- ja hiilikuitu, runkokaaret lentokonevaneri
  • Ohjainpinnat ja laskutelineluukut ovat servo-, laskutelineet ja pyöräjarrut paineilmatoimiset.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *