Kauhavalle on valmistunut mittava, poikkeuksellinen lentokonepuisto. Kauhavalla lentäneiden koulutuskoneiden entisöintityötä ovat tehneet Ilma- ja Lentosotakoulussa palvelleet henkilöt. Ensi töikseen he entisöivät Saab Safir ”SF-7”:n jo vuonna 2004. Lahjoitusten turvin ensimmäinen konevitriini vihittiin käyttöön keväällä 2007, jolloin kone pääsi esille. Pieneen vitriiniin saatiin myöhemmin mukaan entisöity Vinka ”VN-9”. Vitriinin viereen ulos jalustalle nostettiin Hawk-harjoituskone ”HW-303” vuonna 2014.
Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 5/2018.
Teksti: Hasse Vallas
Kuvat: Kari Janhunen
Mittavalla työllä, useilla lahjoituksilla ja Kauhavan kaupungin tuella on saatu rakennettua poikkeuksellinen matkailukohde. Hankkeen takana on ollut Lentosotakoulun Kilta ry, joka on näin halunnut vaalia Suomen ilmavoimien lentokoulutuksen perinteitä ja vuonna 1929 Kauhavalla aloittaneen Ilmasotakoulun ja myöhemmin Lentosotakouluksi nimetyn koulutuskeskuksen historiaa. Kauhavalla on Ilmavoimille koulutettu tuhansia lentäjiä, ohjaajia ja tähystäjiä.
Puolustusvoimien säästöohjelmaan liittyen lentokoulutus siirrettiin Kauhavalta lopullisesti Tikkakoskelle jo aiemmin siirrettyyn ja nimettyyn Ilmasotakouluun, joten Lentosotakoulu ja Ilmavoimien toiminta Kauhavalla lakkasi lopullisesti 31. joulukuuta 2014.
Lentosotakoulun Kilta ry otti tehtäväkseen lentäjäkoulutuksen perinteiden vaalimisen Kauhavalla. Killan nykyinen puheenjohtaja, eversti evp. Kari Janhunen on itsekin toiminut sekä Ilmasotakoulun ja nimen muutoksen jälkeen Lentosotakoulun johtajana vuosina 2003−2006.
Lentokonepuiston kehittäminen ja koneiden entisöinti esityskuntoon sai uutta vauhtia, kun toisen suunnitellun vitriinin rakentaminen sai rahoituksen. Vitriini sai vihkiäistilaisuudessa 29. syyskuuta 2016 nimekseen ”Juhani Ahon vitriini” kiitokseksi entisen Ilmavoimien päällikkölääkärin lääkintäeversti Juhani Ahon antamasta suurlahjoituksesta. Sen ympärille oli mahdollista kerätä projektiin tarvittavat varat. Taloudellista tukea projektille saatiin muun muassa EU:lta, Kauhavan kaupungilta sekä useilta lahjoittajilta.
Puistohankkeen taustalla on ollut suuri joukko Kauhavalla palvellutta Ilmavoimien henkilöstöä, mekaanikkoja ja siellä lentokoulutuksensa vuosikymmenten aikana saaneita reservin lentäjiä, joiden myötävaikutuksella mittava lentokonepuisto on nyt saatu pystytettyä.
Toinen vitriini oli kooltaan suurempi kuin ensimmäinen, joten siihen mahtuivat Stieglitz ”SZ-25”, Viima ”VI-6” ja Pyry ”PY-1”. Kumpaankaan vitriiniin ei pääse sisälle, mutta koneita voi hyvin katsella isojen lasiseinien läpi.
Lentokonepuiston viimeisin kone, Fouga Magister ”FM-12” nostettiin jalustalleen Juhani Ahon vitriinin viereen kesällä 2018. Näytillä on nyt Kauhavalla tuhansille Ilmavoimien lento-oppilaille koulutusta antaneita lentokoneita 78 vuoden ajalta 1930-luvulta alkaen.
Kauhavan kaupunki lupasi hankkeelle rahoitusta sillä ehdolla, että sinne saadaan yhtenä osana lentokoneaiheinen leikkipuisto. Euroopassa oli jo yksi vastaava leikkipuisto, joten Kauhavan puisto on nyt järjestyksessään toinen Euroopassa. Rakenteena on metallista valmistettu kaksimoottorista konetta kuvaava kiipeilyteline.
Janhunen kertoo:
Orpona emme jääneet hangelle nyyhkimään, vaan jatkoimme Kauhavan lentokonepuiston kehittämistä. Ponnekas edeltäjäni Tapani ”Enska” Terämaa puuhakkaimpana apunaan Osmo Jalovaara hankkivat puistoon käsittämättömällä tavalla aivan upeat koneet. Ensin Hawk tuli tolpan nokkaan hiukan ennen koulun lähtöä. Lopulta Juhani Ahon ison lahjoituksen turvin saimme rakenteille uuden vitriinin. Koneiden hankintaa sinne oli eri tavoin pohjustettu. Stigu ja Pyry saatiin jo vihkiäisiin, Viiman ”pojat” Meriö ja Aho keksivät puuttuvan koneen juhlan etupenkissä kuiskiessaan. Enska ja Osmo jatkoivat koneiden etsintää. Seuraavaksi saimme Vinkan, joka asettui nätisti Safiirin kanssa vanhempaan vitriiniin. Kuin kirsikkana leivoksen päälle Osmo ja Enska joukkoineen löysivät meille vielä uuden Fougan. FM-12 on ihailtavissa lentokonepuiston pohjoisimpana koneena Kauhavan keskeisimmällä paikalla. Kiitos, Kauhava, kauhavalaiset, symbioosimme on edelleen toimiva.
Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerho entisöi ja toi Focke-Wulf Fw 44 Stieglitzin vitriiniin.
Lentokonepuistosta on kerrottu myös nettijutussa, joka löytyy täältä: KAUHAVAN LENTOKONEPUISTOSSA KUNNIOITETAAN SUOMALAISEN SOTILASILMAILUN HISTORIAA
Teksti: Hasse Vallas
Kuvat: Kari Janhunen
Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 5/2018.
Siivet-lehden ilmestyminen on täysin riippuvainen yhdestä ainoasta asiasta: tilaajista. Sinusta, teistä. Lehteä ei ilmestyisi eikä tätäkään juttua luettaisi verkossa, ellei lehdellä olisi meille niin tärkeitä lukijoita – tilaajia ja irtonumeroiden ostajia.
Jos et ole jo tilaaja, niin ole hyvä ja harkitse asiaa. Lehden tilaaminen onnistuu täältä: https://siivet.fi/tilaa/