Figuuripelit ovat vänkä, viehättävä nurkkakuntansa lauta- ja strategiapelien maailmassa. Niiden laajasta maailmasta löytyy myös ilmasotaan keskittyviä teoksia, jotka ovat löytäneet oman uskollisen fanikansansa. Omastakin pelihyllystäni löytyy Wings of War, jossa soditaan ilmassa pikkuisten jalustojen päähän tökityillä leikkilentskareilla.
Teksti ja kuvat: Jukka O. Kauppinen
Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 4/2018.
Ilmasodan kuvaaminen strategiapelinä tietokoneella on kuitenkin harvinaisempaa herkkua,eikä sellaisia ole montaa edes yhteenlaskettuna. Tähän rakoon saapuu Check Your 6!, samannimisen lautapelin tietokoneistettu versio.
Lautapeliin on julkaistu vuosien mittaan kymmenkunta jatko-osaa ja laajennusta. Tietokoneversio pohjautuu pelisarjan ensimmäiseen Over the Channel: Battle of Britainiin, joka kuvaa Iso-Britannian ilmavoimien ja Saksan Luftwaffen välistä taistelua kesällä ja syksyllä 1940. Ranskan, Kanaalin ja Englannin taivaalle sijoittuvissa taisteluissa pommitetaan, kurvaillaan ja torjutaan vuoron perään, joskin pääosassa ovat lentohunnien hyökkäykset brittejä vastaan. Saksalaispelaajan komennossa on laaja valikoima pommikoneita, syöksypommittajia, kevyitä ja raskaita hävittäjiä sekä hävittäjäpommittajia. Brittikalusto keskittyy hävittäjiin, mutta Spittien ja Hurrikaanien lisäksi valikoimassa on myös Blenheimejä, Defiantteja ja Battleja.
Tarjolla onkin monipuolista lentokahakkaa, jossa molemmille osapuolille löytyy muun muassa pommitus- ja hävittäjäsaattolentoja, torjuntalentoja ja vanhan koulukunnan ilmataisteluja. Jokaista taistelua voi pelata kummalla puolella haluaa.
Figuuripelin mekaniikkojen siirtäminen tietokoneruudulle on onnistunut sinänsä hyvin, mutta myös vähän mielikuvituksettomasti. Lentokoneiden liikkeet, asemat, korkeuserot tunnistaa ja eri koneiden liikeradatkin ovat ennakoitavissa, joskin se vaatii välillä kamerakulman pyörittelyä. Tilanteen tulkinta muuttuu tosin sotkuiseksi siinä vaiheessa, kun ruudulla on enemmän koneita.
Kovin iso ongelma tämä ei onneksi ole, sillä ilmataistelut ovat suurimmillaankin suhteellisen pieniä ja hallittavia, enimmillään yleensä tusina konetta per puoli.
Sotiminen ilmassa on kuitenkin vähän ristiriitaista. Koneiden ohjaus virtuaalisauvaa pyörittelemällä on toteutettu sinänsä loogisesti, mutta käyttöliittymä voisi olla parempikin. Nyt korkeuden- ja nopeudenvaihdot tehdään vähän kömpelösti erillisillä rullilla, eikä kaikkea tarpeellista tietoa näytetä selkeästi. Perustietojen panttauksen takia tilanteen mukaisten ohjauspäätösten tekeminen on hetkittäin vähän hankalaa.
Toisaalta pelimekaniikassa on veikeitäkin ideoita. Molemmat osapuolet antavat lentäjilleen alustavat käskyt yhtaikaa, mutta kun siirtoja aletaan toteuttaa, voivat taitavammat ohjaajat yrittää reagoida toisten toimiin. Ehkä pikku sivuliirto liu’uttaa koneen pois vastustajan tähtäimistä tai ujuttaa naapurin paremmin omalle piikille. Ja lopuksi sitten vielä ammuskellaan: pelaaja näkee, mitä viholliskoneita kukin pilotti voi yrittää ampua ja millä todennäköisyydellä siihen osuu.
Pelimekaniikka huomioi hyvin ilmasodan hienouksia, kuten nopeuden ja energian hallitsemisen ja sen, miten jyrkissä sauva mahaan -väännöissä vauhti vähenee kääntösäteen pienentyessä. Erilaisten lähestymis- ja ampumiskulmien puntarointi on tässäkin ihan oma taiteenlajinsa.
Kiinnostava ja harvinainen asetelma tarjoaakin sekä kiinnostavaa, vuoropohjaista ilmasotaa että pelattavuushaasteita. Alkuperäisen lautapelin mekaniikat on tuotu uskollisesti tietokoneelle, mikä on myös pelin suurin ongelma. Figuuripelin tietokoneistaminen on näet aina haastavaa, sillä fyysisten pikkukoneiden liikuttelussa pelilaudalla vastapäätä istuvan kaverin kanssa on aivan oma tunnelmansa. Tietokoneruudulla fiilis ja toimiva pelimekaniikka rakentuvat aivan erilaisista, vähemmän sosiaalisista palasista, joten peli tuntuu vähän kylmältä.
Sovitus on jopa turhan suora ja mekaaninen, sillä tietokonepeliin olisi kaivannut kampanjaa. Nyt jokainen tehtävä on yksittäinen ja erillinen, ilman jatkuvuutta. Vertauskohtina esimerkiksi Over The Reich- ja Achtung Spitfire -pelit olivat hyvin samankaltaisia vuoropohjaisia ilmasotastrategioita, mutta pelaaja komensi samaa laivuetta ja lentäjiä tehtävästä toiseen. Kaverit kehittyivät pärjätessään, saattoivat päätyä sairastupaan ja joskus menehtyivät taisteluissa. Se toi pelaamiseen koukuttavuutta.
Mutta kyllä Check Your 6! kannattaa tarkistaa. Se on toimiva ja kiinnostava, joskaan ei koukuttava ilmasotastrategia. Sen reaktiivinen vuorojärjestelmä toimii hyvin, ja peli on ongelmistaankin huolimatta toimiva kokonaisuus, jollaisia ei tämän päivän pelimarkkinoilta montaa löydy.
Check Your Six!
Tekijä: The Lordz Games Studio / Matrix Games
Saatavilla: PC
Muuta: Ladattava peli, hinta noin 28 euroa
Lisätietoja: https://www.slitherine.com/game/check-your-6
Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 4/2018.
Siivet-lehden ilmestyminen on täysin riippuvainen yhdestä ainoasta asiasta: tilaajista. Sinusta, teistä. Lehteä ei ilmestyisi eikä tätäkään juttua luettaisi verkossa, ellei lehdellä olisi meille niin tärkeitä lukijoita – tilaajia ja irtonumeroiden ostajia.
Jos et ole jo tilaaja, niin ole hyvä ja harkitse asiaa. Lehden tilaaminen onnistuu täältä: https://siivet.fi/tilaa/