Odotusten vuosi 2024 (Siivet 1/2024 pääkirjoitus)

Belgian ilmavoimien F-16 demoteamin hävittäjä. Kuva Aviation Photocrew

Tämä on vuoden ensimmäinen Siivet, vaikka ilmestyykin vasta helmikuun lopulla, joten käytän tilaisuutta hyväkseni, ja katsahdan alkaneeseen vuoteen. Mitä on odotettavissa ilmailun ja avaruuden saroilla?

Siivet 1/2024 pääkirjoitus.

Ukrainan F-16-hävittäjien odotetaan saavuttavan alustavan operatiivisen kyvyn ennen vuoden loppua. Pitkään ja turhaan vetkutellusta kyvystä alkaa tulla todellisuutta. Alankomaat on luvannut Ukrainalle 30 ja Tanska 19 hävittäjää. Yhdysvaltojen arvaillaan toimittavan niiden aseistukseksi jopa JASSM-risteilyohjuksia.

Päivitettyjen F-35-koneiden tuotannon alku venyy niin, että ensimmäisten TR 3 -koneiden odotetaan valmistuvan vasta loppuvuodesta. Samalla valmistusmäärä jää 75–110 koneeseen. Yritän pysyä optimistisena Suomen tilaamien koneiden aikataulun pitävyyden suhteen. Pentagon ja Lockheed Martin yrittävät myös löytää ratkaisua F-35:n uudeksi logistiikkasopimukseksi.

Uuden KAI KF-21 Boramae -hävittäjän tuotanto alkaa Etelä-Koreassa. Aiheesta kerrotaan toisaalla tässä numerossa.

Yhdysvaltain ilmavoimat allekirjoittaa sopimuksen joko Boeingin tai Lockheed Martinin kanssa F-22 Raptor -hävittäjien korvaajasta. Siihen osittain liittyen USAF aloittaa myös autonomisten siipimiesten koelennot. Venom-projekti kehittää ja testaa niiden ohjelmistoa miehittämättömissä F-16-hävittäjissä.

Hävittäjähankinnoista päätetään muuallakin: Puola valitsee ilmanhallintaan soveltuvan hävittäjätyypin kahta laivuetta varten. Ehdokkaina ovat Eurofighter, F-15EX ja KF-21. Egypti päättää 36 hävittäjän hankinnasta sen jälkeen, kun Yhdysvallat kielsi siltä F-35:n ja Su-35S katsottiin diplomaattisesti arveluttavaksi. Ehdokkaina ovat Eurofighter, F-15EX ja Rafale F4.

Saudi-Arabia tilaa 48–72 Eurofighteria tai Rafale F4:ää, ja Intian uskotaan lopultakin päättävän 114 monitoimihävittäjän hankinnasta ehdokkaina lähes kaikki hävittäjäkonetyypit, mitä markkinoilta löytyy.

Liikenneilmailussa kone- ja moottorivalmistajat kamppailevat tuotannon kasvattamisen kanssa koronapandemian jälkeisen kysynnän kasvaessa. Tänä vuonna lentoyhtiöiden konelaivastojen moottoriongelmien odotetaan saavuttavan huippunsa. Yhtiöiden kulut ovat kasvaneet, joten liikenteen kasvu ei lisää niiden voittoja.

Kantoraketeissa nähdään sukupolven vaihdos, kun United Launch Alliancen ensimmäinen Vulcan Centaur -raketti laukaistiin tammikuussa ja Euroopan avaruusjärjestö ESA laukaisee ensimmäisen Ariane 6 -raketin kesäkuussa. Blue Originin toistuvasti käytettävä New

Glenn -raketti laukaistaneen vuosien viivytysten jälkeen ensilennolle elokuussa. Japanin JAXA:n H3:lle ja SpaceX:n Starshipille odotetaan onnistuneita koelaukaisuja.

Boeingin CST-100 Starlinerin ensimmäinen miehitetty laukaisu on tulossa. Toinen miehitetty avaruuslento on yksityinen, miljardööri Jared Isaacmanin Polaris Dawn, jonka Crew

Dragon -aluksen lentoon sisältyy myös avaruuskävely SpaceX:n suunnittelemissa puvuissa.

Jännittävä vuosi on siis käynnissä. Jos yllätyksiä tulee, toivotaan niiden olevan vain positiivisia.

Loistavaa alkanutta vuotta toivottaen

Pentti Perttula

Kuva: Tom Houquet / AviationPhotocrew

 

Eikö Siivet vielä tule? Tilaa lehti täältä!

Siivet 1/2024 pääkirjoitus.