Siivet 3/20223 pääkirjoitus.
F-16-hävittäjät ovat laskujeni mukaan yhdeksäs Venäjän asettama punainen linja, jonka länsi ylittää, enkä usko tämänkään ylityksen sytyttävän Venäjän uhkaamaa kolmatta maailmansotaa. Sitä eivät sytyttäneet aiemmin ukrainalaisten sotilaskoulutus, pakotteet, panssarintorjunta-aseet, ampumatarvikkeet, HIMARS, pitkän kantaman tykistökranaatit, panssarivaunut eivätkä risteilyohjukset.
Kun Britannian pääministeri Rishi Sunak luetteli virallisesti maat, jotka tekevät yhteistyötä, jotta Ukraina saisi lisää jo kauan kaipaamaansa ilmasodankäyntikykyä, oli lopultakin mahdollista arvioida, kuinka paljon F-16-hävittäjiä Ukrainan ilmavoimat voi saada. Koalitioon kuuluvat Britannian lisäksi Alankomaat, Belgia, Portugal, Tanska ja Yhdysvallat.
Belgia, Britannia, Portugal ja Yhdysvallat ovat ottamassa lentäjien ja mekaanikkojen koulutusroolin, mutta on selvää, että Yhdysvaltain rooli tulee olemaan paljon laajempi. Sen lisäksi, että se myöntää eurooppalaisille F-16-käyttäjämaille luvan toimittaa hävittäjiään Ukrainaan, se tulee jatkossa myös aseistamaan koneet ja toimittamaan niihin varaosia. Aseiden ja varaosien osuus voi muodostaa puolet järjestelmien kokonaishinnasta.
Alankomaiden ja Tanskan rooliin hävittäjien lahjoittajina viittasivat jo maiden ministerien aiemmat lausunnot. Huhtikuun alussa Tanskan virkaa tekevä puolustusministeri Troels Lund Poulsen ilmoitti, että maa tekee päätöksen F-16-hävittäjien luovuttamisesta ennen kesälomia, mutta vain osana koalitiota. Alankomaiden ulkoministeri Wopke Hoekstra ilmoitti jo tammikuun lopulla, että hallituksen pitäisi harkita F-16-koneiden toimittamista Ukrainalle.
Alankomaiden ensimmäinen F-16-koneet korvaava F-35-laivue on jo operatiivinen. Maa on jo vuodesta 2005 lähtien myynyt päivitettyjä F-16AM-koneitaan ulkomaille, 36 konetta Chileen vuosina 2005 ja 2009, 21 konetta Jordaniaan vuosina 2007 ja 2013 ja 12 konetta Draken Internationalille vuonna 2021. Alankomaiden oli määrä myydä harjoitusvastustajia tarjoavalle Draken-yhtiölle yhteensä 40 F-16AM-konetta, joista mainittua 12:ta peruskorjataan parhaillaan. Alankomaat kuitenkin perui sopimuksen toukokuun puolivälissä, oletettavasti Ukrainan hyväksi. Loput koneet piti poistaa rivistä noin vuoden kuluttua, kun toinen F-35-laivue tulee operatiiviseksi.
Belgia, joka on luvannut peruskorjata ja päivittää toimitettavat hävittäjät, ja Tanska ovat saamassa riveihinsä ensimmäiset F-35-koneet kuluvana vuonna. Kumpikaan ei ole myynyt paljon F-16-koneitaan ulkomaille, joten niillä on runsaasti koneita varastossa. Belgialla on ainakin 58 ja Tanskalla 62 elinkaaripäivitettyä konetta; kirjavahvuudessa Belgialla on kuitenkin vain 44 ja Tanskalla 33 konetta, joten yhteensä yli 40 koneen varastosaldosta löytyisi lahjoitettavaa.
Parhaimmillaan Ukrainaan olisi toimitettavissa ainakin yksi 12 koneen laivue muutamassa kuukaudessa, pitemmällä ajanjaksolla yhteensä ainakin 40–50, mahdollisesti jopa 80 konetta.
Tammikuussa Ukrainan ilmavoimien tiedottaja Yuriy Ignat totesi, että luotettavan turvan antamiseksi olisi välttämätöntä puhua vähintään viidestä kolmilaivueisesta lennostosta, joka tarkoittaisi 180:aa konetta. Siihen pääseminen on ainakin vuosikymmenen työ, vaikka käytössä olisi rajattomat resurssit, joita Ukrainalla ei ole.
Sodan jälkeen Ukrainan kaikki resurssit menevät jälleenrakennukseen, vaikka vaara ei olekaan vielä ohi. Silloin on Naton aika ottaa kontolleen taata Ukrainan turvallisuus.
Hyvää kesää,
Pentti Perttula
Päätoimittaja
Eikö Siivet vielä tule? Tilaa lehti täältä!