Ensituntuma F-18 Hornetiin USA:ssa vuonna 1993

F-18 Hornet. Kuva: Hannu Vallas / McDonnell Douglas

Siivetin toimittaja Hannu Vallas vieraili vuonna 1993 Yhdysvalloissa tutustumaan Suomen ilmavoimien äskettäin valitsemaan uuteen hävittäjään, F-18C Hornetiin. Hornet korvaisi silloiset Saab Draken- ja MiG-21-hävittäjät. Vallas muistelee matkaa oheisessa kuvitetussa historiikissa:

Hornet valittiin vuonna 1992 ilmavoimiemme uudeksi hävittäjäksi. Seuraavana vuonna McDonnell Douglas ja US Navy järjestivät suomalaisille toimittajille Hornet-tutustumismatkan Yhdysvaltoihin. 10 pävän matkalle osallistui neljä suomalaista toimittajaa.

Hannu Vallas ottamassa tuntumaa Hornetin ohjaamoon St. Louisissa keväällä 1993. Myöhemminhän Boeing osti yhtiön ja nykyään Hornet on Boeingin tuote. Kuva: Hannu Vallas / McDonnell Douglas

Matka suuntautui Los Angelesin kautta Naval Air Station Lemooreen, jossa merivoimien Tyynenmeren lentojoukkoja koulutetaan Hornetiin. Tämä oli konkreettisesti ensimmäinen tutustuminen koneeseen tukikohdan johdon opastuksella. Täältä palasimme Los Angelesiin, jossa tutustuimme paikalliseen lentokoneteollisuuteen. Siellä valmistettiin alihankintana myös osia Hornetiin.

Los Angelesista ajoimme Meksikon rajan tuntumassa olevaan San Diegon kaupunkiin, jossa sijaitsee merivoimien Tyynenmeren lentotukialusten kotitukikohta. Täältä myös lennetään yhteyslentoja tukialuksille. Seuraavana aamuna meidät lennätettiin täältä C-2 Greyhound -kuljetuskoneella CVN 72 Carl Vinson -lentotukialukselle. Viivyimme laivalla kokonaisen vuorokauden ja pääsimme seuraamaan, miten muun muassa Hornet- ja F-14 -hävittäjien lentäjät harjoittelivat laskuja lentokannelle päivällä ja yöllä.

Kertaalliset kokemukset meille olivat myös lasku jarruvaijeriin ja startti katapultista takaisin San Diegoon.

Ryhmämme, jossa minä edustin Siivet- ja Aamulehteä, joihin tein useita juttuja matkan eri osista. Sitten on koelentäjä, jonka nimeä en muista. Jouko Vähä-Koskela edusti Turun Sanomia, Heikki Haapavaara Iltalehteä ja Risto Riihonen Kauppalehteä. Heikki Haapavaara toimi pitkään ansiokkaasti Suomen ilmailutoimittajat yhdistyksen puheenjohtajana. Kuva: Hannu Vallas / McDonnell Douglas

San Diegosta lensimme Atlantaan, jossa Delta Airlines, silloin todella suuri lentoyhtiö, esitteli toimintaansa. Pääsimme tutustumaan myös tulevan Atlantan olympiakylän suunnitelmiin.

Lopuksi matkasimme pääkallopaikalle St. Louisiin, jossa silloinen McDonnell Douglas esitteli Suomelle myytyä Hornet-hävittäjäänsä erittäin perusteellisesti ja avoimen tuntuisesti. Paikalla oli myös eversti Jouni Pystynen (myöhemmin ilmavoimien komentaja) ja silloisen hankkeen kaupallinen neuvos Arto Koski puolustusministeriöstä.

Koelentäjä opasti meitä kutakin vuorollaan ohjaamon saloihin ja ominaisuuksiin. Kuva: Hannu Vallas / McDonnell Douglas

Lensimme useita lentoja Hornet-simulaattorilla. Muistaakseni meillä kaikilla oli ainakin A2-lentolupakirjat ja olimme myös Suomen ilmailutoimittajat -yhdistyksen jäseniä. Kyllähän siinä tehtaan väki vähän ihmetteli, kun lentomme alkoivat sujua. Jouni kehotti kokemuksestaan, että älkää ohjatko kuin pikkukonetta, uittakaa sitä ilmassa hyvin herkillä liikkeillä ja niin se alkoi luonnistua. Jouduimme sitten vähän ihmetelleille isännillemme kertomaan, että meillä on lentokokemusta takanamme, minulla eniten ja teinkin lopuksi laskun lentotukialuksen kannelle.

Se oli uskomaton matka, jollainen ei varmaankaan toteudu kuin kerran elämässä.

Kuvat: McDonnell Douglas

 

Kokoonpanohallissa meille esiteltiin koneen rakenteiden erittäin tarkkaa niittausproseduuria. Kuva: Hannu Vallas / McDonnell Douglas

Jouko Vähä-Koskela utelemassa Hornetin sisäkalujen merkityksistä. Kuva: Hannu Vallas / McDonnell Douglas

Hornetin loppukokoonpanolinja oli täydessä käynnissä ja muistelen, että Suomenkin Hornetien valmistus oli jollakin tavalla jo käynnistetty. Kuva: Hannu Vallas / McDonnell Douglas

Uskomattoman hieno matka Yhdysvaltoihin, jolta matkalta on valtaisa määrä erilaisia valokuvia – toivottavasti johonkin tulevaisuuden arkistoon – museoon! Todettakoon, ettei tämä ollut Suomen Hornet, mutta jostakin he olivat kansallisuustunnuslätkän tapaisen koneen kylkeen meitä varten laittaneet. Kuva: Hannu Vallas / McDonnell Douglas