Siivetin toimittaja Hannu Vallas vieraili vuonna 1993 Yhdysvalloissa tutustumaan Suomen ilmavoimien äskettäin valitsemaan uuteen hävittäjään, F-18C Hornetiin. Hornet korvaisi silloiset Saab Draken- ja MiG-21-hävittäjät. Vallas muistelee matkaa oheisessa kuvitetussa historiikissa:
Hornet valittiin vuonna 1992 ilmavoimiemme uudeksi hävittäjäksi. Seuraavana vuonna McDonnell Douglas ja US Navy järjestivät suomalaisille toimittajille Hornet-tutustumismatkan Yhdysvaltoihin. 10 pävän matkalle osallistui neljä suomalaista toimittajaa.
Matka suuntautui Los Angelesin kautta Naval Air Station Lemooreen, jossa merivoimien Tyynenmeren lentojoukkoja koulutetaan Hornetiin. Tämä oli konkreettisesti ensimmäinen tutustuminen koneeseen tukikohdan johdon opastuksella. Täältä palasimme Los Angelesiin, jossa tutustuimme paikalliseen lentokoneteollisuuteen. Siellä valmistettiin alihankintana myös osia Hornetiin.
Los Angelesista ajoimme Meksikon rajan tuntumassa olevaan San Diegon kaupunkiin, jossa sijaitsee merivoimien Tyynenmeren lentotukialusten kotitukikohta. Täältä myös lennetään yhteyslentoja tukialuksille. Seuraavana aamuna meidät lennätettiin täältä C-2 Greyhound -kuljetuskoneella CVN 72 Carl Vinson -lentotukialukselle. Viivyimme laivalla kokonaisen vuorokauden ja pääsimme seuraamaan, miten muun muassa Hornet- ja F-14 -hävittäjien lentäjät harjoittelivat laskuja lentokannelle päivällä ja yöllä.
Kertaalliset kokemukset meille olivat myös lasku jarruvaijeriin ja startti katapultista takaisin San Diegoon.
San Diegosta lensimme Atlantaan, jossa Delta Airlines, silloin todella suuri lentoyhtiö, esitteli toimintaansa. Pääsimme tutustumaan myös tulevan Atlantan olympiakylän suunnitelmiin.
Lopuksi matkasimme pääkallopaikalle St. Louisiin, jossa silloinen McDonnell Douglas esitteli Suomelle myytyä Hornet-hävittäjäänsä erittäin perusteellisesti ja avoimen tuntuisesti. Paikalla oli myös eversti Jouni Pystynen (myöhemmin ilmavoimien komentaja) ja silloisen hankkeen kaupallinen neuvos Arto Koski puolustusministeriöstä.
Lensimme useita lentoja Hornet-simulaattorilla. Muistaakseni meillä kaikilla oli ainakin A2-lentolupakirjat ja olimme myös Suomen ilmailutoimittajat -yhdistyksen jäseniä. Kyllähän siinä tehtaan väki vähän ihmetteli, kun lentomme alkoivat sujua. Jouni kehotti kokemuksestaan, että älkää ohjatko kuin pikkukonetta, uittakaa sitä ilmassa hyvin herkillä liikkeillä ja niin se alkoi luonnistua. Jouduimme sitten vähän ihmetelleille isännillemme kertomaan, että meillä on lentokokemusta takanamme, minulla eniten ja teinkin lopuksi laskun lentotukialuksen kannelle.
Se oli uskomaton matka, jollainen ei varmaankaan toteudu kuin kerran elämässä.
Teksti: Hannu ”Hasse” Vallas
Kuvat: McDonnell Douglas