F-35A:n lentotuntihinta on 11 000 euroa: Norjan ilmavoimat

F-35A - Norjan ilmavoimat. Kuva: Pentti Perttula
F-35A - Norjan ilmavoimat. Kuva: Pentti Perttula

Siivet-lehdellä oli vihdoin mahdollisuus vierailla Norjan kuninkaallisten ilmavoimien Norjan Brekstadissa sijaitsevassa Ørlandin lentotukikohdassa 16. marraskuuta. Esimerkiksi edes Suomen HX-hankkeen edustajilla ei ole ollut vielä tilaisuutta vierailla tukikohdassa, joten pääsin tutustumaan siihen pienen suomalaisen mediaryhmän mukana kuulemma ensimmäisinä suomalaisina.

Tukikohta on sikäli merkittävä myös Suomen HX-hanketta ajatellen, että siellä toimii yhden HX-ehdokkaan Suomea lähinnä sijaitseva ilmavoimien operatiivinen yksikkö. Norjan ilmavoimien 132. Lennosto toimii jo nyt lähes kokonaan Lockheed Martin F-35A -hävittäjillä, ja viimeisetkin F-16AM/BM-koneet poistetaan käytöstä vuoden lopussa.

Pohjoismaana Norja vertautuu paremmin Suomen olosuhteisiin kuin moni muu F-35:n käyttäjämaa, minkä vuoksi kokemukset konetyypin käytöstä kiinnostivat. Lockheed Martinin edustajia ei ollut paikalla, vaan ainoastaan Lennoston esikuntaa, jotka kertoivat aiheesta mielellään.

Vaikka F-35:n lentotuntihinta on vain yksityiskohta monien kiinnostavien asioiden joukossa ja sen vertailu ilmavoimien välillä aika hyödytöntä, sitä oli luonnollisesti pakko kysyä. Lentotuntihintahan määräytyy sen mukaan, mitä siihen sisällytetään. Muuttujien määrä on lähes loputon, pienimmillään aina polttoaineen ja varaosien kuluista toiseen ääripäähän eli koko puolustusvoimien kuluihin saakka, koska kyseessähän on myös muiden puolustushaarojen taistelukykyä edistävä järjestelmä.

Kolmen henkilön, esikuntapäällikön, koelennoista, taktiikasta ja koulutuksesta vastaavan päällikön sekä F-35:n ja F-16:n logistiikasta ja ylläpidosta vastaavan päällikön suulla F-35A:n nykyisen lentohinnan kerrottiin viimeisimmän laskelman mukaan nykyään olevan 110 000 Norjan kruunua tunnissa, joka on noin 11 000 euroa sisältäen henkilötyötunti-, huolto-, varaosa- ja polttoainekustannukset. Koska luku on matalin, jonka olimme koskaan kuulleet F-35:n kohdalla, herätti se meissä luonnollisesti ihmetystä. Siksi kysyin, miten sen lentotuntihinta vertautuu yhä käytössä olevaan F-16:een nähden. Vastaus oli yhtenevä: se on suunnilleen yhtä suuri.

Nyt on tietysti mahdollisuus epäillä, että meille valehdeltiin, mutta miksi niin tehtäisiin, koska

  1. päätöksen Suomelle parhaiten soveltuvasta hävittäjäjärjestelmästä tekee Puolustusvoimat järjestelmien suorituskykyarvioinnin perusteella. Medialla ei ole siihen minkäänlaista vaikutusta.
  2. jos tällaisella uutisella olisi ratkaiseva vaikutus esimerkiksi Suomen poliittiseen päätökseen, mitä etua olisi Norjan ilmavoimille tai ylipäätään Norjalle siitä, että me valitsisimme konetyypin, jota meillä ei sitten olisikaan varaa käyttää? Hehän tekisivät itselleen karhunpalveluksen, jos meidän puolustuksemme heikkenisi väärän päätöksen seurauksena!

Lentotuntihintaa mielekkäämpää on arvioida järjestelmän koko elinkaaren kustannuksia, mitä monissa maissa tehdäänkin Suomen HX-hanke mukaan lukien.

F-35A - Norjan ilmavoimat. Kuva: Pentti Perttula

F-35A – Norjan ilmavoimat. Kuva: Pentti Perttula

Ehdotan panemaan jäitä hattuun etenkin HX-ehdokkaiden valmistajayritysten suomalaisille viestintäkonsulteille, joista jotkut yrittävät parhaillaan täysin voimin vaikuttaa siihen, mitä media kirjoittaa sellaisista ehdokkaista, joita nämä konsultit eivät itse edusta. Twitterissä ja Facebookissa melskaaminen tietenkin sopii, mutta se on epäasiallista, että journalisteja haukutaan puhelimessa valheellisen tiedon levittäjäksi ja annetaan kaikkien mahdollisten suorien viestintäkanavien kautta ohjeita siitä, miten meidän tulisi tehdä työtämme.

Siivet-lehti käsittelee Norjan tukikohtavierailua huomattavasti laajemmin ensi vuoden ensimmäisessä numerossa.

Teksti ja kuvat: Pentti Perttula

 

Lisää F-35-aiheisia videoita:

 

Lisää HX-hanke-aiheisia videoita: