Hävittäjähankinta: Eurofighter Typhoon HX Challengessa: ”suvereenia voimannäyttöä ja teknologista osaamista”

Eurofighter Typhoon osallistui tammikuussa 2020 HX Challenge -testitapahtumaan. BAe Systems suhtautuu luottavaisesti mahdollisuuksiin ja alleviivaa Suomen mahdollisuuksia osana eurooppalaista hävittäjäohjelmaa.

Teksti ja kuvat: Pentti Perttula

 

Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 1/2020.

Tilaa toki lehti: https://siivet.fi/tilaa/

 

Brexit ei vaikuta Eurofightertarjoukseen

Britannian Suomen-suurlähettiläs Tom Dodd nostaa esille sen, että Eurofighter on ainoa yleiseurooppalainen ehdokas ja että Britannian erolla EU:sta ei ole minkäänlaista vaikutusta tehtävään tarjoukseen. Hän nostaa myös esille kahdenvälisen syvenevän puolustussuhteen Britannian ja Suomen välillä:

– Yhdistynyt Kuningaskunta tekee enemmän Suomessa puolustuksellisesti ilma-, meri- ja maavoimien kanssa kuin koskaan Suomen itsenäisyyden aikana.

Teollinen yhteistyö Hawk-suihkuharjoituskoneen kanssa oli luonnollisesti pakko mainita.

– Kauppasuhteet Suomen ilmavoimien kanssa ulottuvat 1960-luvulle. Toimistossani on kuva presidentti Kekkosesta istumassa lentokoneessa 1960-luvulla. Italian Suomen-suurlähettiläs Gabriele Altana kertoi Italian saaneen kokemusta Eurofighterin käytöstä niin Islannissa, Virossa kuin Libyassakin. Saksan suurlähetystön ministerineuvos Hans Werner Koeppel puolestaan mainitsi muun muassa, että Saksa on korvaamassa ensimmäisen tuotantoerän (Tranche 1) Eurofighterit 38 uudella Tranche 4:n koneella vuodesta 2025 lähtien. Hän myös sanoi konetyypin pysyvän Saksan ilmavoimien selkärankana pitkälle kuluvan vuosisadan puolivälin yli. Espanjan suurlähetystön ministerineuvos Luis Garcia Lumbreras korosti Eurofighterin tuomia teollisuushyötyjä Espanjalle, jossa sen osavalmistus on luonut yli 20 000 työpaikkaa.

Typhoonien ”ZK356” ja ”ZK303” varustuksena näytti olevan kahden siipiripustimiin kiinnitetyn lisäpolttoainesäiliön lisäksi kaksi infrapunahakeutuvaa MBDA ASRAAM -ilmataisteluohjusta. Rungon keskiripustimeen oli kiinnitetty Litening-maalinosoitussäiliö. Yksipaikkaisessa koneessa oli Rafael Litening III ja kaksipaikkaisessa uudempi Litening 5. Kumpikin kone osallistui myös Sveitsin ilmavoimien testeihin. Kuva: BAE Systems

Typhoonien ”ZK356” ja ”ZK303” varustuksena näytti olevan kahden siipiripustimiin kiinnitetyn lisäpolttoainesäiliön lisäksi kaksi infrapunahakeutuvaa MBDA ASRAAM -ilmataisteluohjusta. Rungon keskiripustimeen oli kiinnitetty Litening-maalinosoitussäiliö. Yksipaikkaisessa koneessa oli Rafael Litening III ja kaksipaikkaisessa uudempi Litening 5. Kumpikin kone osallistui myös Sveitsin ilmavoimien testeihin. Litening III tuli markkinoille jo vuonna 2004, mutta tämä viitosversio on sitä selvästi tuoreempi tulokas, joka esiteltiin vuonna 2015. Muistettakoon, että Suomen ilmavoimien Hornetien käyttöön tuli MLU2-päivityksessä Northrop Grumman Litening II/AT (Advanced Technology), joka tuli markkinoille vuonna 2003. Kuva: BAE Systems

 

Eurofighterilla yli vuosisadan puolivälin

BAE Systemsin Eurofighter Finlandin kampanjajohtaja John Rossall mainitsi muun muassa Eurofighterin noin 550 palveluskäytössä olevaa konetta ja yli 550 000 lentotuntia, joten järjestelmällä on laajuutta ja kypsyyttä. Suvereenisuus tuntui olevan toinen hänen teemoistaan, kun hän sanoi:

– Valitsemalla Eurofighterin Suomi saisi ihanteellisen aseman tulevaisuuden ilmataistelujärjestelmän kehityksessä. Riippumaton hallinta ja varaosaturva ovat kriittisiä Suomen puolustuskyvylle rauhan ja konfliktin aikana. Eurofighter tuottaa tätä suvereenia kykyä tehden Suomelle mahdolliseksi rakentaa kestä- vyyttä kansallisin vaatimuksin, täyttä toiminnan vapautta ja riippumattomuutta.

Hän sanoi Eurofighterilla olevan myös vahva kehittämistiekartta vuosisadan jälkipuoliskolle saakka, mutta Suomi voisi kehittää konetta myös itsenäisesti haluamallaan tavalla:

– Suomen asevoimat saa kumppanuuden ja teknologian siirron myötä oikeuden kerätä, omistaa ja hallita omaa dataansa käyttääkseen sitä kaikissa puolustushaaroissa.

Rossallin toisena teemana oli Eurofighterin tarjoama kumppanuus:

– Haluamme Suomen osallistuvan ohjelmaamme ja Suomen teollisuuden olevan kumppaneita kanssamme. Kumppanuuden kautta Suomi voi olla osa pitkäkestoista tulevaisuutta Eurofighter-ohjelmassa osallistuen sen kykyjen kehittämiseen.

BAE Systemsin pääkoelentäjä Steve Formoso kertoi lentäneensä Eurofighterilla vuodesta 2006 lähtien. Hän kuvasi koneen lentämisen helppoutta, sensorien laajaa kirjoa, asevalikoimaa ja sopeutuvuutta hyvin erilaisiin olosuhteisiin.

Kaksipaikkainen Typhoon ”ZK303” starttaa Tampere-Pirkkalan kiitotieltä mahtavan pölypilven saattelemana. Kuva: Pentti Perttula

Kaksipaikkainen Typhoon ”ZK303” starttaa Tampere-Pirkkalan kiitotieltä mahtavan pölypilven saattelemana. Kuva: Pentti Perttula

Kun sekä Eurofighterin että Dassaultin mediatilaisuuksissa puhuivat lähetystöjen ja ministeriöiden edustajat, korostui hankintojen valtiollinen luonne enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin HX-hankkeen mediatilaisuuksissa. Kaupan puolustuspoliittinen merkitys näiden maiden hallituksille oli puheiden perusteella ilmeinen.

Britannian Suomen-suurlähettiläs Tom Dodd nosti esille sen, että Eurofighter on ainoa yleiseurooppalainen ehdokas ja että Britannian erolla EU:sta ei ole minkäänlaista vaikutusta tehtävään tarjoukseen. Hän nosti myös esille kahdenvälisen syvenevän puolustussuhteen Britannian ja Suomen välillä:

– Yhdistynyt Kuningaskunta tekee enemmän Suomessa puolustuksellisesti ilma-, meri- ja maavoimien kanssa kuin koskaan Suomen itsenäisyyden aikana.

Teksti ja kuvat: Pentti Perttula

 

Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 1/2020.

Tilaa toki lehti: https://siivet.fi/tilaa/