Hävittäjähankinta: Super Hornet ja Growler HX Challengessa – ”testatuin ja edullisin”

F/A-18F Super Hornetia ohjasi testeissä suomalaisohjaaja Yhdysvaltain merivoimien pilotin istuessa takaohjaamossa. Tämä oli Boeingin pääkone, joka osallistui jokaiseen testiin. Kuva: Pentti Perttula
F/A-18F Super Hornetia ohjasi testeissä suomalaisohjaaja Yhdysvaltain merivoimien pilotin istuessa takaohjaamossa. Tämä oli Boeingin pääkone, joka osallistui jokaiseen testiin. Kuva: Pentti Perttula

Boeing osallistui Suomessa vuonna 2020 järjestettyyn HX Challenge -testaustapahtumaan tuomalla paikalle molemmat tarjoamansa konetyypit: F/A-18-E/F Super Hornetin ja EA-18G Growlerin. Boeingin mukaan heidän koneensa on hävittäjähankinnan testatuin ja edullisin.

Yhdysvaltain Suomen suurlähettiläs Robert Pence mainitsi tilaisuuden aluksi muun muassa, että ”teillä on kaksi erinomaista vaihtoehtoa. No, teillä on viisi, mutta… Kaksi erinomaista ovat erinomaisempia.”

Teksti ja kuvat: Pentti Perttula

 

Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2/2020.

Tilaa toki lehti: https://siivet.fi/tilaa/

 

Boeingin kansainvälisten strategisten kumppanuuksien johtaja Maria Laine aloitti yhtiön lähes 30-vuotisesta historiasta Suomessa Hornetien myötä. Hän kertoi, että Boeing piti kaikki konekauppaan liittyvät Suomelle annetut lupaukset: koneet toimitettiin aikataulussa ja budjetissa pysyen, ja teollinen yhteistyöohjelma yli 250 suomalaisyrityksen kanssa tuotti 3,5 miljardia dollaria Suomen talouteen nopeammin kuin aikataulu edellytti ja ylittäen annetut sitoumukset.

Yhdysvaltain merivoimien Atlantic-hävittäjälennoston kommodori Brian Becker loi lyhyesti merivoimien näkökulmaa Super Hornetien ja Growlerien käyttöön. Hänen jälkeensä Super Hornet- ja Growler-ohjelmien kehitysjohtaja Jennifer Tebo aloitti toteamalla:

‒ Super Hornet on nykypäivänä maailman testatuin ja edullisin monitoimihävittäjä. Yhdessä sisarlavettinsa Growlerin kanssa yhdistelmä tuo voittamattomia kykyjä taisteluun.

Super Horneteja on valmistettu yli 550 ja Growlereja 160. Tänä vuonna toimitetaan viimeiset Block 2 Super Hornetit sekä jo tänä keväänä kaksi ensimmäistä Block 3 testikonetta Yhdysvaltain merivoimille. Sen jälkeen tuotantolinja valmistaa vuosia Super Horneteja Kuwaitille ja ensi vuodesta alkaen 78 Block 3 Super Hornetia merivoimille. Näiden lisäksi kaksi tuotantolinjaa keskittyy käytössä olevien Super Hornetien elinkaaren pidennysohjelmaan. Kaikki Block 2 koneet päivitetään Block 3 -standardiin, mikä jatkuu pitkälle 2030-luvulle.

Block 3 -standardi on keskittynyt kahteen osa-alueeseen: Lentorangan digitaalinen arkkitehtuuri saa uusitun ohjaamojärjestelmän laajakuvanäyttöineen, uuden DTP-N-maalinosoitusprosessorin ja uuden taktisen ADTL-datalinkin. Itse lentorangan elinkaarta pidennetään 6 000 lentotunnista 10 000 tuntiin, mikä myös pienentää koneen elinkaarikustannuksia. Kone saa rungonmyötäiset polttoainesäiliöt, joihin mahtuu yhteensä noin 1 600 kilogrammaa polttoainetta. Se on tietojeni mukaan noin 24 prosentin lisäys koneen sisäiseen polttoainekuormaan. Block 3:n kehitys on jo pitkällä. Ohjaamojärjestelmää ja rungonmyötäisiä polttoainesäiliöitä on lennetty viime vuodesta alkaen.

Keskirungon alle sijoitettavan lisäpolttoainesäiliön kärkeen sijoitettu infrapunamaalinosoituslaite ei varsinaisesti kuulu Block 3 -standardiin, mutta pitkän matkan passiivisena maalinosoittimena se on varsin tärkeä.

Growlerista Tebo summasi:

‒ Mitkään ilmavoimat eivät ole tehokkaat nykyisten uhkien aikaan ilman Growleria.

Growler ei anna pelkästään häirintävaikutusta koko taajuuskaistan leveydeltä saattaakseen muita koneita, vaan se kerää myös informaatiota päätöksenteon avuksi. Boeing haluaa Tebon mukaan tarjota Suomelle Growlerin täyttä kykyä, mikä tarkoittaa myös tällä vuosikymmenellä käyttöön tulevia uusia häirintäsäiliöitä. Vielä ei ole tiedossa, onko myös Yhdysvaltain hallitus vapauttanut ne osaksi tarjousta.

Takana 2 miljoonaa tuntia

Boeingin Suomen ja Sveitsin myyntitiimin johtaja Alain Garcia tiivisti, miksi Super Hornetin ja Growlerin yhdistelmä olisi paras Suomelle: 1) Ne ovat maailman kyvykkäin taistelutestattu hävittäjäjärjestelmä, 2) Growler pystyy estämään vihollisen tappoketjun ja samalla edesauttamaan omaa tappoketjua, 3) Super Hornet pystyy taktiseen ilmatankkaukseen, 4) siirtyminen Hornetista Super Hornetiin ja Growleriin on helppo sekä lentäjille että huollolle, 5) koneiden käyttökustannukset ovat matalat, 6) 60 prosenttia Ilmavoimien nykyisestä infrastruktuurista voidaan käyttää Super Hornetien ja Growlerien tukeen ja 7) kone soveltuu hajautettuun tukikohtajärjestelmään vielä paremmin kuin Hornet, koska kiitotievaatimus on lyhyempi.

Super Horneteilla on takanaan yli 2 miljoonaa lentotuntia, mikä takaa koneen käyttöä koskevan perinpohjaisen tiedon ja auttaa merkittävästi koneiden varaosa- ja laitehuollon kustannusten arvioinnissa.

Lentäjänä suomalaispilotti

Boeingin HX-kampanjan pääkoelentäjä Alan ”Newt” Bradford kertoi, että he suunnittelivat käyttää kahta konetta HX Challengen jokaisessa kuudessa testitapahtumassa. Pääkoneena oli F/A-18F, jota lensi Suomen ilmavoimien lentäjä takaohjaamossaan Yhdysvaltain merivoimien lentäjä. Ilmataistelutesteissä tukikoneena oli F/A-18E IRST-säiliöineen. Ilmasta maahan testeissä toissijaisena koneena käytettiin Growleria yhdysvaltalaismiehistöllä.

‒ Olemme innoissamme ja arvostamme sitä, että Suomen ilmavoimat on pystyttänyt maailmanluokan arviointiohjelman parhaasta päästä. Testikohteet tekevät mahdolliseksi saada puolueettomasti kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen katsauksen Super Hornetiin ja Growleriin ja pystyä vertaamaan tehokkuutta ja soveltuvuutta muihin kilpailijoihin. He pystyvät myös todentamaan, mitä olemme kertoneet tarjouksessamme, pitääkö se paikkansa vai ei.

 

Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 2/2020.

Siivet-lehden ilmestyminen on täysin riippuvainen yhdestä ainoasta asiasta: tilaajista. Sinusta, teistä. Lehteä ei ilmestyisi eikä tätäkään juttua luettaisi verkossa, ellei lehdellä olisi meille niin tärkeitä lukijoita – tilaajia ja irtonumeroiden ostajia. 
Jos et ole jo tilaaja, niin ole hyvä ja harkitse asiaa. Lehden tilaaminen onnistuu täältä: https://siivet.fi/tilaa/