Heittoistuinhypyt Suomen Ilmavoimissa 1958 lähtien

U.S. Navyn heittoistuintesti. Kuva: U.S. Navy

Ilmavoimien lentokoneista on hypätty heittoistuimella vuodesta 1958 alkaen  yhteensä  28  kertaa 23  eri lento-onnettomuudessa. Vain yhdessä tapauksessa  heittoistuinhypyn suorittanut henkilö on saanut surmansa.

Teksti: Ilmavoimat.

 

DeHavilland D.H.115 Vampire Trainer, Luonetjärvi, 29.7.1958

Ilmavoimien historian ensimmäinen heittoistuinhyppy tapahtui neljä vuotta sen jälkeen,  kun  ensimmäinen istuimella varustettu suihkukone oli saatu Suomeen.  Hävittäjälentolaivue 21:n  kaksipaikkainen  harjoitushävittäjä VT-4  törmäsi  osastolentoharjoituksessa yhteen  yksipaikkaisen Vampire-hävittäjän kanssa. Koneen  ohjaaja pelastautui ohjauskyvyttömäksi tulleesta koneesta heittoistuimella.

 

Folland Gnat Mk.I, Jyväskylä, 10.4.1964

Todennäköisesti liitinviasta johtunut polttoainesäiliöiden epäsymmetrinen tyhjentyminen  kaatoi Hämeen lennoston  torjuntahävittäjä GN-108:n pilvessä syöksykierteenomaiseen  liikkeeseen  virkaurakurssiin kuuluneella harjoituslennolla. Ohjaaja  pelastautui  ohjauskyvyttömäksi tulleesta koneesta heittoistuimella.

 

Mikojan MiG-21F, Kuopio, 20.5.1964 

Karjalan  lennoston  torjuntahävittäjä  MG-64 kärsi rutiinihuollon jälkeisellä koelennolla  moottorivaurion.  Vauriosta alkoi koneen ohjauskyvyttömäksi tehnyt tapahtumaketju,  jonka seurauksena  ohjaaja pelastautui hävittäjästä heittoistuimella  laskeutuen  Kotkatveden matalaan rantaveteen.

 

Folland Gnat Mk.I, Konnevesi, 6.9.1968

Ohjausjärjestelmän toimintatilan vaihtamisessa tehty virhe syöksi harjoituslennolla olleen  Hämeen lennoston GN-111:n virheliikkeeseen. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella.

 

Mikojan-Gurevitsh MiG-15 UTI, Sumiainen, 27.11.1970

Karjalan lennoston harjoitushävittäjä MU-3 eksyi tyyppikoulutusohjelmaan kuuluvalla  matalasuunnistuslennolla. Polttoaineen loputtua ohjaaja pelastautui heittoistuimella noin  3500 metrin korkeudessa.

 

Mikojan MiG-21F, Pielavesi 2.7.1971

Karjalan lennoston MG-62 törmäsi puihin matalasuunnistuslennolla. Koneen tultua  ohjauskyvyttömäksi ohjaaja pelastautui heittoistuimella.

 

Mikojan MiG-21F, Siilinjärvi 8.9.1975

Karjalan  lennoston MG-79:n moottorin korkeapaineturbiini vikaantui rutiinihuollon  jälkeisellä  yliäänikoelennolla. Moottorin sammuttua ohjaaja keskeytti  yrityksen palata  tukikohtaan ja pelastautui heittoistuimella suuressa lentokorkeudessa.

 

Mikojan MiG-21F, Juankoski, 19.11.1977

Osastolennolla olleen Karjalan lennoston MG-63:n toinen pääteline ei tullut ulos  laskutilanteessa teknisen vian takia. Ohjaaja nousi turvalliseksi katsottuun yli 3500  metrin hyppykorkeuteen ja pelastautui heittoistuimella.

 

BAE Hawk Mk 51, Pirkkala, 17.3.1981

Esittelylentoa harjoitellut Satakunnan lennoston  suihkuharjoituskone HW-302 törmäsi  maahan silmukanoikaisussa. Matalalla puolittain selkäasennossa olleesta koneesta  heittoistuimella pelastautumista yrittänyt ohjaaja menehtyi osuessaan maahan. Koneen  mukana maahan syöksynyt matkustaja loukkaantui vakavasti.

 

Mikojan MiG-21BIS, Anttola, 24.8.1984

Sotaharjoituksesta huoltoon tapahtuneella siirtolennolla olleen Karjalan lennoston MG- 115:n  öljysäiliön täyttökorkki aukesi lennolla ja moottori  leikkasi kiinni. Ohjaaja  pelastautui heittoistuimella ja laskeutui laskuvarjolla järveen loukkaantumatta.

 

Mikojan MiG-21BIS, Juankoski, 30.9.1986

Rutiinihuollon jälkeisellä koelennolla olleen Karjalan lennoston MG-120:n moottori  sammui  matalapaineturbiinikiekon murruttua. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella noin  300 metrin korkeudessa ja loukkaantui lievästi.

 

BAE Hawk Mk 51, Pirkkala, 16.12.1988

Mittarilähestymisharjoittelulennolla olleen Satakunnan lennoston HW-320:n telineet  pettivät  kovassa laskussa  vaikeissa sääolosuhteissa. Lennonopettaja ja oppilas  pelastautuivat  heittoistuimilla palavana maassa liukuneesta koneesta lievin vammoin.  Kyseessä oli Suomen  ensimmäinen heittoistuinhyppy maassa olleesta, lähes  pysähtyneestä lentokoneesta.

 

BAE Hawk Mk 51, Kittilä, 27.2.1989

Lapin lennoston HW-340 ajautui lumihankeen kovan laskun seurauksena. Ohjaajat  pelastautuivat heittoistuimilla maassa.

 

BAE Hawk Mk 51, Rissala, 5.12.1989

Karjalan lennoston HW-317:n moottori sammui lentoonlähdössä. Ohjaaja pelastautui  heittoistuimella ennen koneen iskeytymistä maahan.

 

MiG-21BIS, Sotkamo, 5.11.1991

Karjalan lennoston MG-117:n laskutelinejärjestelmä vioittui yölennolla ja nokkateline jäi  sisään. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella 3000 metrin korkeudesta.

 

MiG-21BIS, Maaninka, 22.3.1995

Karjalan lennoston MG-122:n moottori syttyi tuleen korkeapaineturbiinin siiven katkettua.  Ohjaaja pelastautui heittoistuimella n. 1200 metrin korkeudessa.

MiG-21bis-hävittäjän heittoistuin Keski-Suomen ilmailumuseossa. Kuva: MKFI.

BAE Hawk Mk 51, Pälkäne, 1.7.1998

HW-324:n moottori pysähtyi koneen polttoainejärjestelmän asennusvirheen  seurauksena  Koelentokeskuksen suorittamalla koelennolla. Koneen ohjaaja ja  koelennon valvoja  pelastautuivat heittoistuimella. Kyseessä oli ensimmäinen  siviilihenkilön suorittama heittoistuinhyppy Ilmavoimissa.

 

Boeing F/A-18C Hornet, Karstula, 7.11.2001

Satakunnan  lennoston  monitoimihävittäjät  HN-413 ja HN-430 törmäsivät toisiinsa  yöharjoituslennolla noin 9500 metrin korkeudessa. HN-430 syöksyi maahan ja tuhoutui.  Ohjaaja pelastautui heittoistuimella  noin 6500 metrin korkeudessa. HN-413 vaurioitui  pahoin,  mutta pystyi palaamaan yhdellä  moottorilla takaisin tukikohtaan. Molemmat  ohjaajat selviytyivät loukkaantumatta.

 

BAE Hawk Mk 51, Salla, 25.3.2003

Harjoituslennolla parin siipikoneena lentänyt Lapin lennoston HW-305 törmäsi kaarron  aikana puustoon ja vaurioitui. Koneen miehistönä toimineet yliluutnantti ja kadetti  pelastautuivat heittoistuimilla ennen koneen syöksymistä maastoon noin 100 metrin  korkeudessa.

 

BAE Hawk Mk 51, Kruunupyy, 28.9.2006

Mittarilähestymisiä harjoitelleen Lentosotakoulun HW-335:n moottori sammui koneen  törmättyä haapanaparveen. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella loukkaantumatta.

 

Boeing F/A-18D Hornet, Juupajoki 21.1.2010

Kaksipaikkaiseksi muutettu Hornet HN-468  tuhoutui täysin maahansyöksyssä  Koelentokeskuksen  suorittamalla koelennolla. Kone ei oiennut koelento-ohjelmaan  kuulunutta pyrstöluisua seuranneesta syöksystä. Molemmat ohjaajat pelastautuivat noin  9000 metristä alkaneen syöksyn aikana heittoistuimilla arviolta 5000 metrin korkeudessa  800 – 900 kilometrin tuntinopeudella liikkuneesta koneesta.

 

Boeing F/A-18C Hornet, Pirkkala, 26.1.2011

Satakunnan lennoston Hornet HN-428 ajautui lumipenkkaan laskukiidossa.  Pimeänäkölaitteella laskeutumista valaisemattomalle kiitotielle harjoitellut ohjaaja suoritti  laskun  kiitotien sijasta rullaustielle ja pelastautui maassa liikkuvasta koneesta  heittoistuimella.

 

BAE Systems Hawk Mk 66, Perho 13.11.2013

Kaksi Ilmavoimien Hawk Mk 66  -harjoitussuihkukonetta  HW-369 ja HW-372  osuivat  toisiinsa harjoituslennolla  Perhossa, Salamajärven alueella. Ohjaajat olivat  suorittamassa koulutusohjelman mukaista  kaartotaisteluharjoitusta.  HW-369:n  ohjaaja  pelastui heittoistuimen avulla. HW-372:n  ohjaaja menehtyi  välittömästi törmäyksen  yhteydessä ilmassa. Törmäysvaurioiden vuoksi koneen heittoistuin ei olisi toiminut.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *