Ilmavoimien lentokoneista on hypätty heittoistuimella vuodesta 1958 alkaen yhteensä 28 kertaa 23 eri lento-onnettomuudessa. Vain yhdessä tapauksessa heittoistuinhypyn suorittanut henkilö on saanut surmansa.
Teksti: Ilmavoimat.
DeHavilland D.H.115 Vampire Trainer, Luonetjärvi, 29.7.1958
Ilmavoimien historian ensimmäinen heittoistuinhyppy tapahtui neljä vuotta sen jälkeen, kun ensimmäinen istuimella varustettu suihkukone oli saatu Suomeen. Hävittäjälentolaivue 21:n kaksipaikkainen harjoitushävittäjä VT-4 törmäsi osastolentoharjoituksessa yhteen yksipaikkaisen Vampire-hävittäjän kanssa. Koneen ohjaaja pelastautui ohjauskyvyttömäksi tulleesta koneesta heittoistuimella.
Folland Gnat Mk.I, Jyväskylä, 10.4.1964
Todennäköisesti liitinviasta johtunut polttoainesäiliöiden epäsymmetrinen tyhjentyminen kaatoi Hämeen lennoston torjuntahävittäjä GN-108:n pilvessä syöksykierteenomaiseen liikkeeseen virkaurakurssiin kuuluneella harjoituslennolla. Ohjaaja pelastautui ohjauskyvyttömäksi tulleesta koneesta heittoistuimella.
Mikojan MiG-21F, Kuopio, 20.5.1964
Karjalan lennoston torjuntahävittäjä MG-64 kärsi rutiinihuollon jälkeisellä koelennolla moottorivaurion. Vauriosta alkoi koneen ohjauskyvyttömäksi tehnyt tapahtumaketju, jonka seurauksena ohjaaja pelastautui hävittäjästä heittoistuimella laskeutuen Kotkatveden matalaan rantaveteen.
Folland Gnat Mk.I, Konnevesi, 6.9.1968
Ohjausjärjestelmän toimintatilan vaihtamisessa tehty virhe syöksi harjoituslennolla olleen Hämeen lennoston GN-111:n virheliikkeeseen. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella.
Mikojan-Gurevitsh MiG-15 UTI, Sumiainen, 27.11.1970
Karjalan lennoston harjoitushävittäjä MU-3 eksyi tyyppikoulutusohjelmaan kuuluvalla matalasuunnistuslennolla. Polttoaineen loputtua ohjaaja pelastautui heittoistuimella noin 3500 metrin korkeudessa.
Mikojan MiG-21F, Pielavesi 2.7.1971
Karjalan lennoston MG-62 törmäsi puihin matalasuunnistuslennolla. Koneen tultua ohjauskyvyttömäksi ohjaaja pelastautui heittoistuimella.
Mikojan MiG-21F, Siilinjärvi 8.9.1975
Karjalan lennoston MG-79:n moottorin korkeapaineturbiini vikaantui rutiinihuollon jälkeisellä yliäänikoelennolla. Moottorin sammuttua ohjaaja keskeytti yrityksen palata tukikohtaan ja pelastautui heittoistuimella suuressa lentokorkeudessa.
Mikojan MiG-21F, Juankoski, 19.11.1977
Osastolennolla olleen Karjalan lennoston MG-63:n toinen pääteline ei tullut ulos laskutilanteessa teknisen vian takia. Ohjaaja nousi turvalliseksi katsottuun yli 3500 metrin hyppykorkeuteen ja pelastautui heittoistuimella.
BAE Hawk Mk 51, Pirkkala, 17.3.1981
Esittelylentoa harjoitellut Satakunnan lennoston suihkuharjoituskone HW-302 törmäsi maahan silmukanoikaisussa. Matalalla puolittain selkäasennossa olleesta koneesta heittoistuimella pelastautumista yrittänyt ohjaaja menehtyi osuessaan maahan. Koneen mukana maahan syöksynyt matkustaja loukkaantui vakavasti.
Mikojan MiG-21BIS, Anttola, 24.8.1984
Sotaharjoituksesta huoltoon tapahtuneella siirtolennolla olleen Karjalan lennoston MG- 115:n öljysäiliön täyttökorkki aukesi lennolla ja moottori leikkasi kiinni. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella ja laskeutui laskuvarjolla järveen loukkaantumatta.
Mikojan MiG-21BIS, Juankoski, 30.9.1986
Rutiinihuollon jälkeisellä koelennolla olleen Karjalan lennoston MG-120:n moottori sammui matalapaineturbiinikiekon murruttua. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella noin 300 metrin korkeudessa ja loukkaantui lievästi.
BAE Hawk Mk 51, Pirkkala, 16.12.1988
Mittarilähestymisharjoittelulennolla olleen Satakunnan lennoston HW-320:n telineet pettivät kovassa laskussa vaikeissa sääolosuhteissa. Lennonopettaja ja oppilas pelastautuivat heittoistuimilla palavana maassa liukuneesta koneesta lievin vammoin. Kyseessä oli Suomen ensimmäinen heittoistuinhyppy maassa olleesta, lähes pysähtyneestä lentokoneesta.
BAE Hawk Mk 51, Kittilä, 27.2.1989
Lapin lennoston HW-340 ajautui lumihankeen kovan laskun seurauksena. Ohjaajat pelastautuivat heittoistuimilla maassa.
BAE Hawk Mk 51, Rissala, 5.12.1989
Karjalan lennoston HW-317:n moottori sammui lentoonlähdössä. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella ennen koneen iskeytymistä maahan.
MiG-21BIS, Sotkamo, 5.11.1991
Karjalan lennoston MG-117:n laskutelinejärjestelmä vioittui yölennolla ja nokkateline jäi sisään. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella 3000 metrin korkeudesta.
MiG-21BIS, Maaninka, 22.3.1995
Karjalan lennoston MG-122:n moottori syttyi tuleen korkeapaineturbiinin siiven katkettua. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella n. 1200 metrin korkeudessa.
BAE Hawk Mk 51, Pälkäne, 1.7.1998
HW-324:n moottori pysähtyi koneen polttoainejärjestelmän asennusvirheen seurauksena Koelentokeskuksen suorittamalla koelennolla. Koneen ohjaaja ja koelennon valvoja pelastautuivat heittoistuimella. Kyseessä oli ensimmäinen siviilihenkilön suorittama heittoistuinhyppy Ilmavoimissa.
Boeing F/A-18C Hornet, Karstula, 7.11.2001
Satakunnan lennoston monitoimihävittäjät HN-413 ja HN-430 törmäsivät toisiinsa yöharjoituslennolla noin 9500 metrin korkeudessa. HN-430 syöksyi maahan ja tuhoutui. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella noin 6500 metrin korkeudessa. HN-413 vaurioitui pahoin, mutta pystyi palaamaan yhdellä moottorilla takaisin tukikohtaan. Molemmat ohjaajat selviytyivät loukkaantumatta.
BAE Hawk Mk 51, Salla, 25.3.2003
Harjoituslennolla parin siipikoneena lentänyt Lapin lennoston HW-305 törmäsi kaarron aikana puustoon ja vaurioitui. Koneen miehistönä toimineet yliluutnantti ja kadetti pelastautuivat heittoistuimilla ennen koneen syöksymistä maastoon noin 100 metrin korkeudessa.
BAE Hawk Mk 51, Kruunupyy, 28.9.2006
Mittarilähestymisiä harjoitelleen Lentosotakoulun HW-335:n moottori sammui koneen törmättyä haapanaparveen. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella loukkaantumatta.
Boeing F/A-18D Hornet, Juupajoki 21.1.2010
Kaksipaikkaiseksi muutettu Hornet HN-468 tuhoutui täysin maahansyöksyssä Koelentokeskuksen suorittamalla koelennolla. Kone ei oiennut koelento-ohjelmaan kuulunutta pyrstöluisua seuranneesta syöksystä. Molemmat ohjaajat pelastautuivat noin 9000 metristä alkaneen syöksyn aikana heittoistuimilla arviolta 5000 metrin korkeudessa 800 – 900 kilometrin tuntinopeudella liikkuneesta koneesta.
Boeing F/A-18C Hornet, Pirkkala, 26.1.2011
Satakunnan lennoston Hornet HN-428 ajautui lumipenkkaan laskukiidossa. Pimeänäkölaitteella laskeutumista valaisemattomalle kiitotielle harjoitellut ohjaaja suoritti laskun kiitotien sijasta rullaustielle ja pelastautui maassa liikkuvasta koneesta heittoistuimella.
BAE Systems Hawk Mk 66, Perho 13.11.2013
Kaksi Ilmavoimien Hawk Mk 66 -harjoitussuihkukonetta HW-369 ja HW-372 osuivat toisiinsa harjoituslennolla Perhossa, Salamajärven alueella. Ohjaajat olivat suorittamassa koulutusohjelman mukaista kaartotaisteluharjoitusta. HW-369:n ohjaaja pelastui heittoistuimen avulla. HW-372:n ohjaaja menehtyi välittömästi törmäyksen yhteydessä ilmassa. Törmäysvaurioiden vuoksi koneen heittoistuin ei olisi toiminut.