Ruotsin ilmavoimat otti vastaan viimeisen Saan JAS 39 Gripen C -hävittäjänsä Kallingen lentotukikohdassa 19. maaliskuuta 2015. Seuraava kone tuleekin olemaan suurempi ja tehokkaampi Gripen E.
Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 3/2015.
Teksti: Pentti Perttula
Kuvat: Saab, MBDA
Ensimmäinen 60 tilatusta Gripen E/F -ko neesta tulee kuitenkin vasta vuonna 2019, mutta jo kuluvana vuonna Gripenit saavat uuden pitkän matkan ilmataisteluohjuksen, MBDA:n Meteorin. Saabin Linköpingin tehtaalla testattiin vielä keväällä Gripen C/D -koneisiin tulevaa Materiel System 20 -tietojärjestelmäpäivitystä, joka mahdollistaa uusien aseiden, kuten Meteorin ja Boeingin SDB:n (Small Diameter Bomb) käytön.
Meteor on patoputkimoottorilla ja tutkaohjauksella varustettu ilmataisteluohjus, jonka ensimmäisiksi käyttäjiksi maailmassa tulevat Ruotsin ilmavoimien Gripenit. Samalla uutta asejärjestelmää tarjotaan myös muille Gripenin käyttäjämaille, Tšekille, Unkarille, Etelä-Afrikalle, Thaimaalle ja vuodesta 2019 alkaen myös Brasilialle. Muut Meteorin tilaajamaat ovat Ranska Dassault Rafale F3R:ään sekä Saksa, Espanja ja Iso-Britannia Eurofighter Typhooniin. Rafaleihin ohjus tulee vuonna 2018 ja Typhooneihin vuotta aikaisemmin yhdessä uuden AESA-tutkan kanssa.
Meteor on maailman ensimmäinen käyttöön tuleva ilmaa hengittävällä moottorilla varustettu ilmasta ilmaan -ase. Patoputkimoottorinsa ansiosta se on todellinen pitkän matkan ilmataisteluohjus, jollaista ei ole ollut edes Yhdysvalloilla sen jälkeen, kun F-14-koneet ja AIM-54 Phoenix -ohjukset poistettiin käytöstä.
Valmistajan mukaan alue, jolla maali ei voi väistää ohjusta (no-escape zone), on Meteorilla kolme kertaa suurempi kuin perinteisellä BVRAAM-ohjuksella, silloin kun koneet tulevat vastakkain. Takaa-ajossa alue on viisinkertainen.
Normaalista rakettimoottorista poiketen patoputkimoottorin teho on säädettävissä. Sen vuoksi Meteor voi säästää energiaansa lähelle maalia, sen sijaan että kuluttaisi sen loppuun kiihdytyksessä tai matkalla kohti maalia. Mitä lähemmäksi Meteor tulee maalia, sitä kovempaa se lentää – siis ainakin teoriassa.
Meteorissa on kaksisuuntainen datayhteys, joka mahdollistaa maalitiedon päivittämisen ohjuksen lennon aikana. Sille voidaan antaa uusi maalitieto kesken lennon jopa toiselta koneelta kuin miltä ohjus on laukaistu. Sama ominaisuus on myös viimeisimmässä AIM-120D AMRAAMissa.
MBDA on kertonut hyvin vähän ohjuksen suorituskyvystä; ainoastaan, että sen kantomatka on merkittävästi pitempi kuin 100 kilometriä ja lentonopeus vähintään nelinkertainen äänennopeus.
MBDA:lla on jo reippaasti yli 1000 Meteor-tilausta. Ohjuksen hintatietoja on lipsahtanut julkisuuteen vain Saksasta, jonka vuonna 2013 tilaamat 150 ohjusta maksoivat noin 300 miljoonaa euroa, jonka päälle tulevat 160 miljoonan euron integrointikulut.
Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 3/2015.
Siivet-lehden ilmestyminen on täysin riippuvainen yhdestä ainoasta asiasta: tilaajista. Sinusta, teistä. Lehteä ei ilmestyisi eikä tätäkään juttua luettaisi verkossa, ellei lehdellä olisi meille niin tärkeitä lukijoita – tilaajia ja irtonumeroiden ostajia.
Jos et ole jo tilaaja, niin ole hyvä ja harkitse asiaa. Lehden tilaaminen onnistuu täältä: https://siivet.fi/tilaa/