Turun lentonäytöksen HX-ehdokkaiden lehdistötilaisuudet kulkivat valtaosin tuttua polkuaan. Vain Saab tarjosi yllätyksen avatessaan laajemmin HX-tarjoustaan kertomalla, että yhtiö tarjoaa Suomelle yksi- ja kaksipaikkaisten hävittäjien lisäksi myös kahta GlobalEye -varhaisvaroitus- ja valvontalentokonetta (AEW&C).
Saabin ehdotuksen tutkakoneesta kerrottiin nostattaneen alkuun hämmennystä myös Ilmavoimien suunnalla, mutta keskustelun mittaan ideasta löytyi myös selkeää potentiaalia ja kyvykkyyttä, jota Suomella ei entuudestaan ole. GlobalEye näet sopii sekä ilmatilan että maa- ja merialueiden valvontaan, jota voidaan tarvittaessa hoitaa kahdella koneella ympäri vuorokauden.
GlobalEyen kyvykkyys riittää myös sekä rauhan- että kriisitilanteiden toiminnallisuuteen, sillä valvontatehtävien lisäksi konetta voidaan käyttää monipuolisesti myös esimerkiksi etsintä- ja pelastustehtäviin ja niiden koordinointiin, rajavalvontaan sekä ohjata eri puolustushaarojen operaatioita.
Saabin mukaan ”GlobalEyen AEW&C-kyky parantaisi Suomen saamaa tilannekuvaa ja antaisi enemmän aikaa reagoida, mikä auttaa turvaamaan maan alueellisen koskemattomuuden. AEW&C-järjestelmillä on todettu olevan tehokas pelotevaikutus, sillä ne parantavat hävittäjäkaluston taistelutehokkuutta huomattavasti.”
Lisää Siivet-videoita: https://www.youtube.com/user/Siivet1986/
Saab GlobalEye -valvontakone on rakennettu Bombardier Global 6000/6500 -bisnesjetin runkoon, minkä myötä kone on taloudellinen sekä hinnaltaan että operointikustannuksiltaan. Yksinkertaistettuna vertailuna GlobalEye on rullannut, noussut ilmaan ja lentänyt puoli tuntia operointikorkeudessaan samalla polttoainekustannuksella millä F/A-18C Hornet on vasta rullannut kiitotien päähän.
Valvontakoneella kattavalla ilmatilan seuraamisella onkin mahdollista ennakoida entistä tarkemmin Ilmavoimien tunnistuslentojen tarve, samoin kuin yhdistää sensoridataa aiempaa monipuolisemmaksi ja laajemmaksi tilannekuvaksi.
Koneen tärkein varuste on pitkän kantaman Erieye ER AESA -valvontatutka, joka skannaa ympäristöä molemmin puolin konetta lähes 360 asteella. Tutka kykenee mittaamaan 35 000 jalan korkeudessa aina 550 kilometrin etäisyydelle saakka ja havaitsemaan matalalla lentävät kohteet 450 kilometristä.
Etu- ja takasektorien pimeitä kulmia katetaan muilla sensoreilla ja pienillä lentosuunnanmuutoksilla. Aktiivisen tutkan lisäksi koneessa on monipuolinen aktiivinen ja passiivinen sensorivarustus.
Poikkeukselliseksi ja nykyisellään ainutlaatuiseksi GlobalEyen tekee sen erilaisten tutka- ja sensorijärjestelmien yhdistelmä. Ilmavalvontatutkan lisäksi koneessa on merivalvontatutka, sähköoptinen sensori ja GMTI-tutka maa-alueiden valvontaan. Esimerkiksi Turun näytöksessä vierailleessa E-3 AWACS -valvontakoneessa ei ole vastaavaa maa-, meri- ja ilmakohteiden yhtaikaista seurantakykyä. Eri sensori- ja tutkajärjestelmiä voidaan myös käyttää ja keskittää rinnakkain niin, että kaikilla järjestelmillä tarkkaillaan samaa aluetta tai kohdetta, jolloin mittaus- ja havaintokyky kohenee entisestäänkin. Tällaista kattavaa toiminnallisuutta ei löydy yhdestäkään toisesta markkinoilla olevasta valvontakoneesta.
Saab esitti GlobalEye-valvontakoneita Suomelle osana alustavaa HX-tarjoustaan. Saab tarjoaa Suomelle HX-pakettia, joka sisältää GlobalEyeden lisäksi 64 uuden sukupolven Gripen-hävittäjää. Näistä 52 on yksipaikkaisia Gripen E -koneita ja 12 kaksipaikkaisia Gripen F -koneita.
Lisää Siivet-videoita: https://www.youtube.com/user/Siivet1986/
Kaiken kaikkiaan Ruotsin HX-tarjous onkin varsin erikoinen, jopa yllättävä. Kaksipaikkaisten Gripen F -koneiden merkittävimmäksi hyötykäytöksi puntaroitiin aiemmin taistelunjohdon tehostumista sekä niiden tehokkaampaa ELSO-taistelukykyä. Siivet-lehti nimesikin koneet tarjouksesta kuullessaan puolileikillään ”Ruotsin Growlereiksi”, sillä niiden sisäänrakennettu elektronisen sodankäynnin järjestelmiä voidaan tehostaa entisestään ulkoisilla elektronisilla häirintä- ja hyökkäysjärjestelmillä. Yhden Gripen F:n tukema parvi Gripen E -koneita voisi olla huomattavasti määräänsä tehokkaampi taistelujärjestelmä. Kun yhtälöön lisätään valvontakone, joka voi osaltaan valvoa laajempaa ilmatilaa ja ohjata kentällä liikkuvia taisteluosastoja, niin Saabin tarjous kuulostaa lähes eksoottiselta.
Saabin tarjoukseen kuuluu huomattava ase- ja sensorivarustus sekä järjestelmän toimintaan tarvittavat laitteet ja palvelut. Lisäksi tarjoukseen sisältyy monipuolinen teollisen yhteistyön ohjelma, jonka tavoitteena on kehittää huoltovarmuuden edellyttämää kansallista tuotantokykyä. Teolliseen yhteistyöhön sisältyvät myös huolto-, korjaus- ja kunnostusosaamisen siirtäminen paikalliselle teollisuudelle, lentokoneiden valmistusta ja kokoonpanoa Suomessa sekä Gripenin ylläpito- ja kehityskeskuksen perustaminen Suomeen.
HX-hankkeen hankintapäätös on määrä tehdä vuonna 2021.
Teksti: Jukka O. Kauppinen
Kuvat: Saab