Saab ja suomalainen Varjo Technologies mullistavat yhdessä lentosimulaatiot. Suomalaisen Varjon silmäntarkan yhdistetyn todellisuuden mahdollistava teknologia yhdistetään osaksi kaikkia Saabin Gripen E/F -simulaattoreita. Yhteistyö tarjoaa entistä suuremman tarkkuuden ja kuvasyvyyden lisäksi myös lukuisia uusia koulutusmahdollisuuksia, ja murto-osalla aiemmista kustannuksista.
Saab sekä virtuaalisen ja yhdistetyn todellisuuden teknologiaa ammattilaiskäyttöön kehittävä Varjo Technologies ovat edenneet monivuotisessa yhteistyössään vaiheeseen, jossa Varjon teknologia tuodaan Saabin uusiin Gripen E/F -simulaattoreihin. Yhteistyö juontaa juurensa vuonna 2016 perustetun yrityksen innovaatioon, joka oli kriittisen tärkeä korkealaatuisten simulaatioiden onnistumiseen.
”Tehdessämme ensimmäiset kokeilumme kaupallisilla laitteilla, saimme lentäjiltä palautetta, etteivät he kyenneet lukemaan tekstejä virtuaalitodellisuudessa, koska resoluutio ei ollut riittävä. Varjon teknologialla tämä onnistui”, kertoo Stefan Furenbäck, Saabin lentosimulaattoreiden ja näyttöjärjestelmien visualisoinnista vastaava johtaja.
”Yhteistyömme on ollut hyvin helppoa ja mutkatonta. Ymmärrämme toistemme tarpeita ja sitä, miten voimme ratkaista yhteisiä teknologisia ongelmia. Kaksi yritystä, joilla on samanlaiset kulttuurit, innovaatio korkealla agendalla sekä avoimuus keskustella asioista”, Varjon kaupallinen johtaja Seppo Aaltonen kuvailee tähänastista yhteistyötä.
Lentäjäkoulutuksessa on kyettävä lukemaan tekstiä ja näkemään kaikki pienimmätkin yksityiskohdat. Lentäjien täytyy tuntea lentävänsä todellisessa maailmassa simulaattorissa ollessaan. Aikaisemmin mahdollisimman immersiivisen kokemuksen luomiseen on tarvittu niin kutsuttuja luola- tai kupolisimulaattoreita. Ne ovat erittäin suuria ja kalliita, ja niiden näyttöjärjestelmien rakentaminen vaatii paljon työtä. Lisäksi niiden liikuttaminen paikasta toiseen on haastavaa.
Perinteisissä kupolisimulaattoreissa on litteä näyttö ja 3D-näkymä onnistuu vain erikoislasien avulla. Varjon virtuaalilaseissa kolmiulotteisuus on valmis ominaisuus.
Varjon näyttö perustuu innovaatioon ihmissilmän toiminnasta – kaikki mihin katsotaan keskellä näkökenttää, näkyy korkealla resoluutiolla ja kaikki muu reuna-alueilla taas matalammalla resoluutiolla, aivan kuten ihmissilmäkin toimii.
Tämä onnistuu heijastamalla silmän pinnalle infrapunaledeillä kuvioita, joita pienet kamerat seuraavat ja resoluutio mukautuu silmän liikkeiden mukaan. Ihmissilmän tasoiseen resoluutioon päästään ilman supertietokoneita, kun tiedetään mihin pisteeseen ihmissilmä kulloisenakin hetkenä katsoo. Suurin laskentavoima keskitetään aina kulloiseenkin pisteeseen.
Varjon teknologiassa videokamera kuvaa koko ajan myös ympäristöä yhdistettyä todellisuutta varten. Tällöin oikeasta maailmasta tuleva kuvavirta toteutuu samalla periaatteella: korkearesoluutioinen kuva tulee kohdistuspisteestä. Tämä mahdollistaa sen, että teknologian käyttämiseen ei tarvita supertietokoneita.
Saabin ja Varjon yhteistyö monivuotinen yhteistyö on edennyt mallikkaasti ja kasvanut koskemaan Gripen E/F -hävittäjän simulaattoria Varjon teknologialla.
Viimeistelemme perustoimintojen osalta sitä omaan simulaattoriimme, jotta voimme käyttää Varjo XR-3-virtuaalilaseja kaikissa lentosimulaattoreissamme. Olemme aiemmin toteuttaneet pienempiä, itsenäisiä projekteja prototyyppien tapaan mutta nyt integroimme ne varsinaisiin lentosimulaattoreihimme”, Furenbäck kertoo.
Varjon huippuluokan virtuaalitodellisuusteknologia on käytössä myös Boeingilla astronauttikoulutuksessa, samoin kuin Suomen Ilmavoimilla lentäjäkoulutuksessa.
Lisää aiheesta
Boeing valitsi suomalaiset VR-lasit astronauttien koulutukseen