Suomen ensimmäinen F-35 nousi ensilennolleen

Ensimmäinen suomalainen F-35A-hävittäjä on saanut siipensä. JF-501 oli ensimmäinen tuotantolinjalta ulos rullannut suomalaishävittäjä, ja se nousi 8.12.2025 ensilennolleen.

Kone nousi ilmaan kotipensästään Fort Worthin tehtaan kupeessa sijaitsevalta kentältä (Naval Air Station Joint Reserve Base Fort Worth) maanantaina 8. joulukuuta 2025 kello 14.55 paikallista aikaa (kello 22.55 Suomen aikaa). Tehdaskoelennon suoritti Lockheed Martinin koelentäjä.

Häivähtävän harmaaksi maalatun hävittäjän sivuperäsimeen on maalattu sekä koneen numero 01 että Ilmavoimien tunnus, siipien keskellä lentävä kotka, eli kotkatunnus. Sinivalkoinen, vaikkakin häiveharmaa, kokardi moottorien ilmanoton kupeessa ja konetunnus JF-501 aivan rungon takaosassa.

JF-511 saa kupeeseensa HävittäjäLentoLaivue 11:sta Visentti-tunnuksen, kun taas JF-531 saa HävittäjäLentoLaivue 31:n Ilveksen.

JF-501 esitellään yleisölle rollout-seremoniassa Lockheed Martinin tehtaalla Fort Worthissa 16. joulukuuta 2025.

JF-501 ja sen perässä valmistuvat F-35A-hävittäjät tulevat suomalaislentäjien koulutukseen keväästä 2026 alkaen Yhdysvalloissa. Ensimmäiset koneet toimitetaan Suomeen Lapin lennostoon vuonna 2026 ja konetyyppi saavuttaa alustavan operationaalisen suorituskyvyn vuoden 2027 loppuun mennessä. Karjalan lennosto saa ensimmäiset koneensa vuonna 2028.

Suomi on tilannut yhteensä 64 kappaletta F-35A Block 4 –monitomihävittäjää.

HX-hankkeessa eli hävittäjäkankinnan arvioinnissa F-35 täytti huoltovarmuuden, teollisen yhteistyön ja kustannusten päätösalueiden vaatimukset. Sotilaallisen suorituskyvyn vertailussa F-35-kokonaisjärjestelmä oli paras. F-35:n taistelu-, tiedustelu- ja selviytymiskyvyt olivat HX-tarjouksista parhaat.

Vertailussa F-35 sai kaikkiaan 4,47 pistettä viidestä suorituskykyvertailussa. Toiselle sijalle tullut konetyyppi – joko Super Hornet tai Gripen E – sai 3,81 pistettä. Eurofighter ja Rafale putosivat kisasta jo ennen suorituskykyvertailun valmistumista.

Kuvat: Lockheed Martin