Historiallinen tähtimoottori herätettiin henkiin kolmen vuosikymmenen seisonnan jälkeen

Otto Ruohola, Eero Rintala ja Shvetsov ASh-62 -moottori.
Otto Ruohola, Eero Rintala ja Shvetsov ASh-62 -moottori.

Lentokone ja sen osat ovat käyttötavaraa, joka saattaa joskus päätyä varastoon, jopa kierrätykseen. Tämä neuvostoliittolainen Shvetsov ASh-62 -tähtimoottori oli kuitenkin onnekas: se löysi kodin ja käyttöä. Nyt sen tuhannen hevosvoiman jylinän kaiut saattavat joskus kaikua Pirkanmaan illassa ja silloin tiedämme, että aikoinaan Antonov AN-2-lentokoneen nokalla nököttänyt laitevanhus on päässyt ulos leikkimään.

Kaksi asiallista konemiestä, Otto Ruohola ja Eero Rintala, ovat kunnostaneet vanhan moottorin käyntikuntoon useamman vuoden ajan hissukseen edenneessä projektissa. Rintalalla oli varastossaan vanha moottori, jota Ruohola alkoi katselemaan sillä silmällä. Mitä jos sen huoltaisi ja kunnostaisi käyttökuntoon? Silloin Sastamalassa järjestettävässä Paukepäivät-tapahtumassa olisi yksi upea ja ehdottoman äänekäs laite lisää ihmisten ihailtavaksi.

Korjausprosessi oli pitkä, sillä yli kolme vuosikymmentä seisonut moottori kaipasi varaosia ja työstämistä. Kaikki kuitenkin hiljalleen järjestyi, kun muut harrastajat huomasivat kaksikon tarpeet ja tarjosivat apuaan ja myynnissä olevia osiaan. Kaivattu potkurikin löytyi lopulta. Vaikka lavat onkin lyhennetty maassa käynnistämistä varten, niin potkuri on kuitenkin aito AN-2:n potkuri. Eikä hätää, lentokuntoista potkuria ei suinkaan pilattu. Lentokoneen nokalle sitä ei olisi enää voinut laittaa, mutta tällaiseen huvittelukäyttöön potkuri riittää vielä hyvin.

Shvetsov ASh-62 on yhdeksänsylinterinen, ahdettu ja ilmajäähdytteinen tähtimoottori. Moottorityyppiä on käytetty myös Lisunov Li-2 -matkustaja- ja rahtikoneissa, joka on Douglas DC-3 -koneen neuvostoliittolainen lisenssivalmiste. Li-2-konetta käytettiin myös pommikoneena. Lisäksi moottoria on käytetty Polikarpov I-153- ja I-16-hävittäjissä. Kaikkiaan ASh-62:a valmistettiin yli 40 000 kappaletta.

Tunnin mittaisella moottorihistoriallisella videolla Otto Ruohola ja Eero Rintala kertovat moottorinsa historiasta, kunnostuksesta sekä lopulta myös pyöräyttävät sen käyntiin. Antoisia mekanistihetkiä!

 

Katso tämä, jos haluat herkutella pelkällä moottorilla.

 

Lisää ilmailuvideoita Siivet-lehden videokanavalla:

https://www.youtube.com/user/Siivet1986/