Ensimmäinen digitaalinen etälennonjohtotorni on otettu operatiiviseen käyttöön Naton Geilenkirchenin lentotukikohdassa Saksassa. Tukikohta on varustettu Saab r-TWR -järjestelmällä.
Saabin r-TWR on Naton ensimmäinen operatiivisessa käytössä oleva etälennonjohtotorniratkaisu ja se on Saksan sotilasilmailuviranomaisen German Military Aviation Authorityn (LufABw) sertifioima.
Saksan Geilenkirchen toimii muun muassa Naton Boeing E-3A -johto- ja valvontalentokoneiden päätukikohtana. Saab r-TWR -etälennonjohtojärjestelmä tarjoaa kyvyn operoida kaikissa sääolosuhteissa ja ratkaisu palvelee nyt tämän monimuotoisen sotilasilmailutukikohdan tarpeita. Tukikohtaan tukeutuva kalusto vaihtelee hävittäjistä aina helikoptereihin.
“Tämä on tärkeä merkkipaalu Saabin etälennonjohtoratkaisujen operatiiviselle käytölle sotilasilmailussa. Digitaalinen etälennonjohtojärjestelmämme on joustava ja skaalattava ratkaisu, jonka käyttöhistoria on osoittanut sen olevan sopiva kaikenkokoisten siviili- ja sotilaslentokenttien tarpeisiin”, sanoo Per Ahl, Saab Digital Air Traffic Solutionsin (SDATS) toimitusjohtaja.
Digitaalinen etälennonjohtotorni mahdollistaa tukikohdalle joustavuuden sekä uusimpien lennonjohtoteknologioiden hyödyntämisen. Toimitettava järjestelmä on käytössä varmaksi todennettu ja sitä operoidaan tukikohdassa sijaitsevasta johtokeskuksesta. Se sisältää muun muassa äänentoiston ja mastoon asennetut korkean resoluution kamerat, jotka mahdollistavat tarkan 360 asteen näkymän lentokentälle. Lisäksi järjestelmä sisältää PTZ-kamerat.
Lisää aiheesta
Nummelasta maailman ensimmäinen automaattisesti valvottu lentokenttä