Uusi tapa ohjata lentokoneita – testilennokkia ohjataan suihkuvirtauksilla

BAE Systems ja Manchesterin yliopisto ovat saaneet päätökseen ensimmäiset onnistuneet koelennot uudella pienikokoisella miehittämättömällä MAGMA-lennokilla. Laite hyödyntää ainutlaatuista puhallettuun ilmaan perustuvaa ohjausjärjestelmää. Tämä mahdollistaa entistä paremmin häiveteknologian hyödyntämisen tulevaisuuden lentokoneissa.

Uusi ohjauskonsepti vähentää tarvetta käyttää monimutkaisia mekaanisia liikkuvia osia, joilla on hallittu siivekkeitä koneen ohjauksessa. Tämä antaa mahdollisuuden tarkempaan ohjaukseen sekä vähentää koneen painoa ja ylläpitokustannuksia. Uutta teknologiaa hyödynnetään tulevaisuudessa kevyempien, nopeampien ja tehokkaampien siviili- ja sotilaslentokoneiden kehityksessä.

Suihkuohjattavan MAGMA-lennokin avulla testataan aluksi kahta teknologiaa:

  • Siipivirtauksen hallinta (Wing Circulation Control): konetta ohjataan ottamalla ilmaa lentokoneen moottorista, ja puhaltamalla se yliäänen nopeudella siiven takareunan läpi.
  • Työntövoiman suuntaaminen (Fluidic Thrust Vectoring): käyttää puhallettua ilmaa työntövoiman ohjaamiseen ja lentokoneen suunnan muuttamiseen.

Projekti on osa suurempaa ilmailualan, korkeakoulujen ja hallituksen välistä yhteistyötä, jossa tutkitaan ja kehitetään innovatiivisia lentokoneen ohjausjärjestelmiä. Tuleville kuukausille on suunniteltu lisää koelentoja uusien teknologioiden testaamiseen; lopullisena tavoitteena on lentokone, jota voidaan ohjata kokonaan ilman liikkuvia osia ja siivekkeitä. Onnistuessaan nämä todistavat kuinka suihkuvirtausohjausta käytetään ensimmäistä kertaa kaasuturbiinimoottorilla varustetussa lentokoneessa.

”Manchesterin yliopiston kanssa yhteistyössä kehitetty teknologia mahdollistaa halvempien ja tehokkaampien seuraavan sukupolven hävittäjien valmistamisen. Hävittäjäämme investoitu tutkimus- ja kehitystyö vahvistaa koko Iso-Britannian lentokoneteollisuutta. Yhteistyö hyödyttää kaikkia osapuolia: ala pysyy kehityksen kärjessä, ja me keräämme arvokasta osaamista tulevaisuuden lentokoneiden suunnitteluun ja rakentamiseen”, tutkija Clyde Warson BAE Systemsiltä sanoo.

”Koelennot ovat tärkeä osa tulevaisuuden lentokoneteknologian kehitystyötä. Ohjelmamme tavoitteet ovat uraauurtavia jopa koko alan mittapuulla”, Bill Crowther, Manchesterin yliopiston vanhempi tutkija ja MAGMA-projektin vetäjä jatkaa.

Uusia teknologioita miehittämättömien lennokkien suorituskyvyn parantamiseksi tutkitaan myös Arizonan Yliopiston ja NATOn tiede- ja teknologialaitoksen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *