Työpäivä lennonjohtotornissa – Airport Madness 3D (pelit)

Airport Madness 3D / Siivet 4/2016
Airport Madness 3D / Siivet 4/2016

Lentokenttäsimulaatioita ei suorastaan kasva puissa, saati että olisivat vielä hyviä ja kiinnostavia. Esimerkiksi Airport Simulator 2014 oli toissa vuonna yksi kamalimmista simulaatiopeleistä, eivätkä sen tekijät tuntuneet ymmärtävän mitään sen enempää ilmailusta kuin ohjelmoinnistakaan. Peli yritti mallintaa lentokentän toimintaa myös koneiden huollon, cateringin ja muiden toimintojen kautta, mutta epäonnistui kaikessa perusteellisesti. Airport Madness 3D on onneksi toista maata. Se on yhdysvaltalaisen Big Fat Simulationsin käsialaa ja firman seitsemäs lentoasemasimulaatio. Kokemusta lentokenttien pyörittämisestä siis riittää, ja mikä parasta, simulaatiossa ei yritetä kurkotella liian pitkälle. Siinä keskitytään yksinomaan lentoliikenteen pyörittämiseen, eikä hypätä todenmukaisuuden altaan syvään päähän.

Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 4/2016.
Tilaa toki lehti!

 

Kyseessä on enemmänkin viihdesimulaatio, jonka painotus on lentoliikenteen sujuvuudessa. Koneet on tuotava alas kentälle nopeasti ja turvallisesti, samoin saatava takaisin yläilmoihin. Aluelennonjohto hoitaa suuret linjat ja näkymätön kenttähenkilökunta kaikki tankkaukset ja muut toimenpiteet. Pelaaja istuu tornissa ja huolehtii visuaalisesti koneiden ohjauksesta rullausteillä, risteyksissä ja tietenkin kiitoteillä.

Airport Madness 3D / Siivet 4/2016

Airport Madness 3D / Siivet 4/2016

Urakkaa auttavat kaksi tutkanäyttöä, joista toinen kuvaa liikennettä kenttäalueella, toinen taasen näyttää lähestyvät ja poistuvat koneet ilmassa. Tärkein apuväline on silti Silmämuna Mk. I, jolla on syytä muistaa skannata niin kentän tapahtumia kuin toimintaa lähi-ilmatilassa. Missä kohtaa tuolle koneelle annetaan lupa ylittää kiitotie? Miten nopeasti laskeutuvan koneen perään voi lähettää koneen nousukiitoon? Kuinka risteävien kiitoteiden liikennettä lähetetään ristiin?

Pelaaminen on joutuisaa, kiinnostavaa ja tietenkin sopivan kevyellä tavalla hiillostavaa. Päätöksiä on tehtävä nopeaan tahtiin ja koska kyse on tietokonepelistä, tilanteet voivat olla välillä yllättäviäkin. Virheitä sattuu vääjäämättä ja sitten kiitotiellä roihuaa.

Sympaattinen simulaatio on selkeä ja helppo pelata, ja käyttöliittymän työkalut ovat tarkoituksenmukaisia. Koneille annetaan perusluokan komentoja klikkaamalla ensin konetta, sitten haluttua käskyä. Kuvakulmaa voi vaihtaa monipuolisesti aina lentokoneen ohjaamosta lennonjohtotorniin, lintuperspektiiviin tai siirrellä sitä haluamallaan tavalla eri paikkoihin ja korkeuksiin.

Mitenkään erityisen nätti peli ei tosin ole, eikä tällä äänimaailmalla äänioscareitakaan voiteta. Mutta tärkeimmät asiat ovat kohdallaan: Airport Madness 3D luo peliruuduille toimivan, kiinnostavan ja haastavan, joskin samalla yksinkertaistetun lentokenttäympäristön, ja sen parissa viihtyy erinomaisesti. 15 euron hintakaan ei päätä huimaa, ja tämä jos mikä pyörii myös vanhemmilla koneilla.

Airport Madness 3D / Siivet 4/2016

Airport Madness 3D / Siivet 4/2016

Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 4/2016.
Siivet-lehden ilmestyminen on täysin riippuvainen yhdestä ainoasta asiasta: tilaajista. Sinusta, teistä. Lehteä ei ilmestyisi eikä tätäkään juttua luettaisi verkossa, ellei lehdellä olisi meille niin tärkeitä lukijoita – tilaajia ja irtonumeroiden ostajia. 
Jos et ole jo tilaaja, niin ole hyvä ja harkitse asiaa. Lehden tilaaminen onnistuu täältä: https://siivet.fi/tilaa/

 

Airport Madness 3D

Julkaisija: Big Fat Simulations

Saatavissa: PC Windows XP tai uudempi, Mac OS X

Hinta: 14,99 euroa, saatavilla Steam-latauspalvelun kautta

Lisätietoja: http://bigfatsimulations.com/game/airportmadness3d

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *