Boeing kommentoi tänään Tekniikka & Talous -lehden verkkosivuilla 11. helmikuuta julkaistua USNI Newsin 10. päivän uutista, jonka mukaan Yhdysvaltain merivoimat haluaa leikata uusien Super Hornetien tuotantoa. Artikkelista saa käsityksen, että ensi vuonna toimitettavat 24 konetta olisivat viimeiset merivoimien tilaamat Super Hornetit, joten tuotantolinja menisi sen jälkeen kiinni.
Asia ei kuitenkaan ole yhtään kuin otsikko ”Super Hornetin tulevaisuus sumuinen” antaa ymmärtää. Alain Garcia, Boeingin myyntijohtaja Suomessa kertoo, miksi konetilausta halutaan leikata:
‒ Artikkelissa ei mainittu, että merivoimat on työskennellyt yhdessä ilmavoimien kanssa seuraavan sukupolven ilmanhallinnan tutkimuksen parissa viime vuosikymmenen ajan ja että merivoimien budjetti ohjelmaa varten lopetettiin [joulukuussa]. Ainoa keino pitää tutkimus käynnissä on ottaa rahat Super Hornet -varauksesta.
Vuosina 2022-24 yhteensä 36 koneen leikkaus koneiden tilauksiin mahdollistaa arviolta 4,5 miljardia dollarin siirron seuraavan sukupolven ilmanhallinnan (Next Generation Air Dominance, NGAD) suunnittelutyöhön, kerrotaan merivoimien budjettiehdotuksen perusteluissa.
Mitä siis jatkossa tapahtuu Super Hornetien tuotantolinjalle?
‒ Merivoimat on yhä päivittämässä kaikki 550 Block 2 -konettaan Block 3 -koneiksi. Se jatkuu tuotantolinjalla vuoteen 2034 saakka. Samoin Growlerin Block 2 -päivitys jatkuu. Uskomme myös, että jatkossa merivoimat tarvitsee vielä lisää Block 3 Super Horneteja, kertoo Garcia.
On myös hyvä muistaa, että budjettiehdotuksista on vielä pitkä matka varsinaiseen toteutuvaan bubjettiin. Kuten vuonna 2018 tehdyssä tilikauden 2020 budjettiehdotuksessa oli merkintä 14:stä Super Hornetista tilikaudeksi 2020, mutta kun budjetti valmistui, koneita olikin 24.
Teksti: Pentti Perttula