Ehdin kirjoittaa vastailmestyneessä Siivet-lehdessä 6/2021 syyskuisen Dassaultin vierailuni jälkeen, että ”Rafale on tällä hetkellä kysytyin länsimainen hävittäjä F-35:n jälkeen ja kysytyin neljännen sukupolven hävittäjäjärjestelmä.” Juuri julkistettu 80 koneen kauppa Arabiemiraatteihin nosti Rafalen neljännen sukupolven hävittäjien ehdottomaksi myyntikärjeksi jopa Yhdysvaltain ilmavoimien massatilaaman F-15:n ohi.
Vaikka alan analyytikot vielä jokin aika sitten ennustivat hyviä myyntinäkymiä maailmalla vain Lockheed Martinin F-16V:lle ja Saabin Gripenille, on Rafale ohittanut ja ylittänyt kaikki arvailut.
Arabiemiraattien 17 miljardin euron kauppa, joka sisältää myös 12 Caracal-helikopteria (H225M Super Puman sotilasversion ranskalainen koodinimi), on tietysti ennen kaikkea poliittinen. Arabiemiraatit – kuten alueen arabivaltiot yleensäkin – kokevat tällä hetkellä saavansa Yhdysvalloilta liian vähän tukea, joten tällaisilla kaupoilla sementoidaan sotilaallista yhteistyötä heidän näkökulmastaan ehkä seuraavaksi parhaan yhteistyökumppanin kanssa kymmeniksi vuosiksi.
Kun F-35-kauppa jämähti vielä Yhdysvaltain hallintokoneiston päättämättömyyteen, päätti Arabiemiraattien johto ehkä ilmaista arvostavansa ripeämpää toimintaa. Kauppa on luonnollisesti seurausta myös Ranskan johdon aktiivisuudesta, joka ainakin osittain kumpuaa revanssin halusta Australian valtaisan sukellusvenetilauksen karattua Yhdysvalloille.
Vaikka Arabiemiraattien ilmavoimilla on ennestäänkin ranskalaishävittäjiä, Mirage 2000-9 -koneita, eivät Rafalet kelvanneet emiraateille vielä vuosikymmen sitten. Konetyyppi hylättiin ”kilpailukyvyttömänä ja epäkäytännöllisenä”. Nyt Rafaleilla todennäköisesti korvataan Miraget, mutta varmasti F-35-koneet ovat edelleen ostoslistalla.
Teksti: Pentti Perttula