F-35-ohjelman System Development and Demonstration (SDD) -kehitysohjelman viimeinen koelento on suoritettu onnistuneesti päätökseen.
”AA-1-koneen ensilennon jälkeen vuonna 2006 lentotestiohjelma on toiminut yli 11 vuoden ajan ilman onnettomuuksia. Ohjelma on sisältänyt yli 9 200 operaatiota, yli 17 000 lentotuntia ja yli 65 000 mittauspistettä kaikkien kolmen F-35-mallin runkosuunnittelun, kestävyyden, ohjelmistojen, antureiden, asejärjestelmien ja suorituskyvyn varmistamiseksi”, kertoo F-35-ohjelman johtaja, vara-amiraali Mat Winter.
Viimeinen SDD-koelento suoritettiin 11.4.2018 Yhdysvaltain laivaston Patuxent Riverin lentotukikohdassa Marylandissa Yhdysvalloissa laivaston CF-2-testikoneella. Se suoritti onnistuneesti asekuorman mittauslennon varustettuna ulkoisilla 2 000 paunan GBU-31 JDAM -täsmäpommeilla ja AIM-9X Sidewinder -infrapunaohjuksilla.
F-35-testausryhmien tekemä työ aerodynamiikasta eri järjestelmien testaukseen oli tärkeä osa hävittäjän 3F-kehitysvaiheen valmistumista. Yli tuhat SDD-lentotesteihin osallistunutta insinööriä, mekaanikkoa, lentäjää ja muuta työntekijää testasivat kaikkien kolmen F-35-mallin suorituskykyä ja lento-ominaisuuksia niiden suoritusarvoalueiden äärirajoilla. Testiryhmä suoritti F-35B-versiolla kuusi komennusta merellä ja yli 1 500 pystysuoran laskeutumisen testiä. Kehitysohjelman lentotestiryhmä suoritti 183 ohjusten ja pommien irrotustestiä, 46 asejärjestelmien toiminnan tarkkuutta mittaavaa testiä ja 33 operaatioiden vaikuttavuustestiä, joihin sisältyi lukuisia usean aluksen ja jopa kahdeksan F-35-hävittäjän operaatioita kehittyneitä uhkia vastaan.
”F-35:n lentotestiohjelma on ilmailuhistorian kattavin, perusteellisin ja turvallisin kehitysvaiheen lentotestiohjelma”, sanoi Lockheed Martinin F-35-ohjelman johtaja Greg Ulmer.
Kehitysvaiheen lentotestit ovat keskeinen osa F-35-ohjelman SDD-kehitysohjelmaa, joka saadaan virallisesti päätökseen operatiivisen testauksen ja evaluoinnin (OT&E) jälkeen sekä Yhdysvaltain puolustusministeriön tehtyä päätöksen aloittaa koneiden täysimittainen tuotanto.
Vaikka SDD:n edellyttämät lentotestit on nyt suoritettu loppuun, F-35-koneiden lentotestausta jatketaan osana F-35:n kyvykkyyksien vaiheittaista kehittämistä ja järjestelmän modernisointia. Nämä toimenpiteet ovat osa F-35-hanketoimiston (JPO) jatkuvan kehityksen ja toimitusten C2D2-mallia, joka tuo hävittäjän taisteluominaisuuksiin nopeasti ja edullisesti pieniä parannuksia.
F-35 on ehdokas Suomen Ilmavoimien F/A-18 Hornetien seuraajaksi.