Suomen Yleisradio (YLE, 13.04.2018) ja muut mediat ovat toistuvasti uutisoineet menossa olevista pienlentokenttähankkeista Malmin lentokenttää korvaavina ratkaisuina. Esille on nostettu esimerkiksi Mäntsälään rakenteilla oleva kevytlentopaikka ja Kymenlaaksoon rakenteilla oleva Pyhtään lentokenttä.
Nämä eivät korvaa vaan täydentävät Malmin lentokenttää.
Mäntsälän ja Pyhtään hankkeet poikkeavat luonteeltaan suuresti Helsinki-Malmin lentokentän toiminnasta.
Helsinki-Malmin liikennemäärät ovat kymmenkertaisia verrattuna näihin lentopaikkoihin, joille haetaan ympäristölupia 2000-4000 vuosioperaatiolle. Helsinki-Malmi on nykyään kotikenttä 80-100 lentokoneelle ja helikopterille vuodenajasta riippuen. Malmilta oli vuonna 2017 yhteensä 40 189 lento-operaatiota. Helsinki-Malmi on asetuksella 904/2016 säädetty virallinen, kansainvälinen rajanylityspaikka myös Schengenin ulkopuolelta tuleville matkaajille.
Helsinki-Malmin vaikutusalueella asuu 1,6 miljoonaa ihmistä, Mäntsälän runsaat 20 000 ja Pyhtään runsaat 35 000.
Ilmailun kehittyessä useille alueille tarvitaan lisää lentopaikkoja, ja siihen tarkoitukseen pienkenttien rakennushankkeet ovat mainio vastaus. Näillä kentillä on oma paikkansa ja tarkoituksensa.
Hallituksella vastuu ilmailutoiminnan jatkuvuudesta
Eduskunta päätti 3.4.2018 velvoittaa ”hallituksen ryhtymään toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä”. Näin taataan Helsingin saavutettavuus maakunnista ja kansainvälisesti jatkossakin ilmateitse.
Käytännössä tämä tarkoittaa enintään 20 kilometrin etäisyyttä Helsingistä.
Malmin lentoaseman ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen kiirehtii hallitusta ja Helsinkiä aloittamaan neuvottelut ilmailutoiminnan jatkuvuuden takaamisesta.
”Suomen hallituksen ja Helsingin kaupungin johdon neuvottelut on aloitettava pikaisesti. Mahdollinen siirtymäaika ei saa aiheuttaa katkosta yleisilmailutoimintaan Helsingin seudulla. Ilmailu yleistyy ja kehittyy kaikkien ennusteiden mukaan huimasti lähivuosina. Malmin toiminta on taattava vähintään niin, että eduskunnan edellyttämät korvaavat ratkaisut on toteutettu. Parasta olisi tietenkin sopia ilmailutoiminnan jatkumisesta Helsinki-Malmin lentokentällä.”
Malmin lentoaseman ystävät ei ole ilmailuyhdistys, vaan katsoo asioita laajemmin. Hyvönen muistuttaa kokonaisuudesta.
”Helsinki-Malmin maailmanlaajuisesti tunnustettuja kulttuuriarvoja ei voida korvata, ne voidaan vain tuhota tai säilyttää. Toivottavasti valtio pystyy saavuttamaan Helsingin kanssa konsensuksen esimerkiksi maanvaihdolla. Näin myös tämän alueen erityiset luontoarvot voidaan säilyttää. Toteutusvoimaahan valtiolla tarvittaessa on, kuten Sipoon Östersundomin tapauksessa nähtiin.”
Lisätietoja: http://www.malmiairport.fi