Finavia tähtää sähköisiin kotimaanlentoihin vuosikymmenessä

Airbus E-Thrust. Kuva: Airbus.

Finavia on liittynyt sähkölentämistä edistävän pohjoismaisen Network for Electric Aviation (NEA) -verkoston jäseneksi. Verkoston tavoitteena on vauhdittaa sähkölentämisen käyttöönottoa Pohjoismaissa.

– Sähkölentäminen on yksi merkittävistä tulevaisuuden ratkaisuista, joilla voidaan vähentää lentämisen ympäristövaikutuksia. Lentoasemayhtiönä haluamme selvittää, millaista kehitystyötä sähköilmailu vaatii lentoasemillamme, sanoo Finavian tekninen johtaja Henri Hansson.

Finavia on vuodesta 2018 ollut mukana rahoittamassa Suomen ensimmäistä sähkölentokonetta, joka teki pari vuotta sitten onnistuneen testilennon Malmilla. Liittyminen NEA-verkostoon on lisäpanostus sähkölentämisen kehittämiseen ja osa yhtiön ilmasto-ohjelmaa, jonka tavoitteena on vähentää kasvihuonepäästöjä lentoasemilla.

– Uskon, että Suomessa sähköinen matkustajakone lentää kotimaan reiteillä jo 2020-luvun lopulla. Jos sähkö tuotetaan puhtaasti esimerkiksi tuuli- tai aurinkovoimalla, sähköllä kulkeva lentokone voisi kulkea jopa täysin päästöttömästi. Sähkölentokoneet tulevat sopimaan erityisesti lyhyen matkan liikenteeseen, Hansson toteaa.

NEA-verkosto kokoontui äskettäin Helsingissä keskustellen sähkölentämisen edellyttämän infrastruktuurin standardisoinnista sekä lentokoneteknologian kehittämisestä pohjoisiin sääolosuhteisiin.