Ruotsin tarjous Suomelle HX-hankkeessa on monipuolinen paketti teollista yhteistyötä, teknologiavaihtoa ja pitkän tähtäimen yhteistyötä. Mutta mitäs koneita siihen oikein kuuluukaan ja kuinka monta?
Tarjottavan paketin koneiden määrä ei varmaankaan yllätä. Ruotsin tarjous pohjautuu 64 koneeseen. Konetyypit ja niiden määrä kuitenkin vähän täräyttävät. Ruotsin 64 koneen tarjous näet koostuu 12 kaksipaikkaisesta F-koneesta sekä 52 yksipaikkaisesta E:stä.
12 kaksipaikkaista kuulostaa suurelta määrältä, kun kaksipaikkaisia Horneteja ostettiin aikoinaan vain seitsemän. Nykyajan koulutustekniikan myötä merkittävä osa tyyppikoulutuksesta tapahtuu joka tapauksessa simulaattoreissa ja Hawk-koneiden päivitysten myötä uudet lentäjät voidaan kouluttaa täyteen Gripen-valmiuteen ilman kaksipaikkaisiakin.
Saab muistuttaakin, että kaksipaikkaisella koneella on muutakin käyttöä kuin vain kouluttaminen.
Saabin Gripen-ohjelmajohtaja Magnus Skogberg ynnää, että ”perinteisen kouluttamisen lisäksi kaksipaikkaisesta koneesta ja kahdesta operaattorista on hyötyä myös erinäisissä taktisissa tilanteissa.”
Saabin edustajat eivät avanneet sen tarkemmin näitä taktisia tilanteita, mutta näitä saattaisivat olla esimerkiksi elektronisen sodankäynnin lisäjärjestelmät, joita on lisätty tehtävää varten koneen ripustimiin. Näitä voidaan tarvittaessa käyttää hyökkäys- tai puolustustehtävissä, kun halutaan suojata omia osastoja tai häiritä vastustajan tutka- ja havaintojärjestelmiä.
Skogbergin mukaan Saabin 52+12-koneen kokoonpano pohjautuu Suomen ilmavoimien HX-tietopyynnön mukaisiin skenaarioihin, jossa konevalmistajille on esitetty erilaisia taktisia tilanteita. Saabin mukaan näihin voidaan vastata tehokkaimmin yksi- ja kaksipaikkaisten koneiden yhdistelmillä.
Teksti: Jukka O. Kauppinen & Hannu Vallas, Tukholma-Linköping