Yhdistyneiden kuningaskuntien puolustusministeriö on allekirjoittanut 1,1 miljardin punnan (noin 1,5 miljardin euron) edestä sopimuksia lentokoulutusjärjestelmänsä uusimiseksi. Projektin kulut kattavat toiminnot toukokuuhun 2033 saakka. Sopimuksiin kuuluu kolme uutta lentokonetyyppiä ja niihin liittyvät lennonharjoittelulaitteet. Konetyypit ovat Grob G120TP, joka saa uuden nimen ”Prefect”, Beechcraft T-6C ja Embraer Phenom 100.
Koneet toimittaa Affinity Flying Services (AFS), joka on israelilaisen Elbit Systemsin ja brittiläisen Kellog, Brown and Rootin yhteisyritys. Se huolehtii myös koneiden huolloista ja maapalveluista. AFS:n osuus sopimuksista on noin 700 miljoonaa euroa. Muita sopimuskumppaneita ovat Lockheed-Martin ja Babcock, jotka toimittavat lennonharjoittelulaitteet ja niihin liittyvän infrastruktuurin. Lennonharjoittelulaitteisiin kuuluu sekä varsinaisia lentosimulaattoreita että harjoittelulaitteita.
Iso-Britannia valitsi konetyypit lokakuussa 2014. Kokonaisuuteen kuuluu 23 Grobia, 10 Texania ja viisi Phenomia. Niitä käytetään lentäjien alkeis-, perus- ja monimoottorikoulutukseen. Nykyisin käytössä olevat Grob G115 Tutor, Short Tucano T1 ja Beechcraft King Air 200 ja 350 -koneet poistuvat käytöstä uusien koneiden tullessa käyttöön vuonna 2019. Grobeilla koulutus alkaa loppuvuodesta 2017, Phenomeilla vuonna 2018 ja Texaneilla alkuvuodesta 2019. Lentokoulutuksessa on käytössä myös Royal Air Forcen BAE Systems Hawk T2 -suihkuharjoutuskoneita ja Royal Navyn lentojoukkojen King Air 350 Avengereita.
Helikopterikoulutuksen uusimiseen liittyvien sopimusten allekirjoituksia odotetaan parin kuukauden kuluessa. Niissä sovitaan Defence Helicopter Flying Schoolin Airbus Helicopters AS350 ja Bell Helicopter 412 -kopterien korvaamisen hinnasta ja aikataulusta. Kopterikandidaatteihin kuuluu sekä Airbus Helicoptersin että nykyään Finmeccanican omistaman AgustaWestlandin malleja. (PP)