Moottoroidun varjoliidon harrastajat lentävät viestilennon Hangosta Nuorgamiin Suomen Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Viestilento toimii myös hyväntekeväisyyskampanjana, jolla kerätään varoja syöpää sairastaville lapsille.
”Me varjoliitäjät haluamme olla mukana juhlistamassa Ilmailuliiton satavuotista taivalta lentämällä viestilentona Hangosta Nuorgamiin. Samalla haluamme tehdä hyvää ja olla tukemassa syöpää sairastavia lapsia ja heidän omaisiaan keräämällä varoja Sylva ry:lle.” kertoo hankkeen puuhamies Urpo Minkkinen.
Ensimmäiset viestinviejät läksivät taivaalle torstaina 16.5. Hangosta. Tavoitteena on, että viestikapula saapuu Nuorgamiin syyskuun puoleen väliin mennessä, parhaan ruskan aikoihin.
Mukana lennoilla lentää hyväntekeväisyyskeräyksestä muistuttava Tapiiri-maskotti.
Viestin lento-osuudet ovat 50–100 kilometrin pituisia ja jokaiseen osuuteen kuluu aikaa 1–2 tuntia. Seuraava viestinviejä lähtee sieltä, mihin edellinen lentäjä on laskeutunut. Näin syntyy yhtenäinen viestiketju Hangosta Nuorgamiin.
Viestinviejiksi on ilmoittautunut varjoliitäjiä ympäri Suomen, joten reitti pohjoiseen tulee olemaan mutkitteleva ja kunkin pilotin kotipaikkoja mukaileva. Arvioitu lentomatka on 1 600–1 800 kilometriä.
Viestilentojen etenemistä voi seurata hankkeen kotisivujen kautta. Sivuille lisätään myös tunnelmia kuvien ja videoiden muodossa matkan varrelta.
Kaikkien hyväntekeväisyyskampanjaan lahjoittaneiden kesken liitäjät arpovat kolme tandemlentoa.
Pisin Suomessa movalla lennetty matka on 622 kilometriä. Ajallisesti pisin yhtäjaksoinen lento on 10 tuntia.
Lisätietoja: https://viestilento-sil-100v.fi/
Lahjoitussivut: https://oma.sylva.fi/kultanauha/16-1243
Mikä mova?
Moottoroitu varjoliidin (MOVA) on aerodynaamisesti jäykistetty kankainen siipiprofiili. Liidin on valmistettu ohuesta ja kestävästä kankaasta. Liitimen etureunassa on tunneliaukot, joista sisään virtaava ilma pullistaa siiven oikeaan muotoon. Kankaisen siiven alapintaan kiinnitettyjä punoksia on 30–50 kappaletta ja punoksien toiseen päähän on kiinnitetty moottori ja valjaat, joissa lentäjä istuu lennon aikana. Valjaiden selkäpuolella on kehikon sisällä moottori ja siinä potkuri, joka työntää liidintä. Lentoonlähdön ajan pilotti kantaa moottoria valjaiden avulla selässään ja juoksee moottorin avustamana liitimen ilmaan. Mova voi olla myös pyörillä varustettu trike, jolloin lähtö ja laskeutuminen tapahtuu rullaten, kuten lentokoneella.