Qatar Airways aloitti laajarunkoliikenteen Helsingistä

Kuva: Benjamin Helander.

Maailman parhaan lentoyhtiön titteliä kantava Qatar Airways, öljyrikkaan Persianlahdella sijaitsevan Qatarin kansallinen lentoyhtiö, aloitti viime vuonna suorat lennot Dohan ja Helsingin välillä. Nyt reittiä lennetään lennetään myös Boeing 787-8 Dreamliner -koneella.

Viimevuotinen reitinavaus tehtiin näyttävästi pakasta vedetyllä Airbus A350-900 -koneella, jota ohjasi suomalainen perämies. Sen jälkeen reittiä lennettiin kapearunkoisella, fiinillä 132-paikkaisella Airbus A320-232 ”Sharklet” -koneella.

Jo reitinavauksen yhteydessä Helsingissä pidetyssä avajaisjuhlassa Qatar Airwaysin toimitusjohtaja Akbar Al Baker ilmoitti, että reitille siirretään laajarunkokone ”ensi tilassa”. Tätä jouduttiin odottamaan konepulan takia lähes vuosi. Al Bakerin mukaan yhtiölle ei pystytä toimittamaan koneita siihen tahtiin, mihin se niitä kasvunsa myötä kipeästi tarvitsisi.

Vaihtoehtoina reitin laajarunkokoneeksi olivat Boeing 787-8 Dreamliner ja astetta vanhemman sukupolven edustaja Airbus A330-300. Yhtiö päätyi Boeingiin, lensi reitin lauantaina 16. syyskuuta. 29. lokakuuta alkaen tämä vaihdetaan toisena vaihtoehtona olleeseen Airbusiin. Reitillä nähdään vaihdoksenkin jälkeen näkemään Dreamlinereita aina silloin tällöin, eikä konetyyppi ole lukkoon lyöty.

Syy muutokselle on Qatar Airwaysin edustajan mukaan operatiivinen. Koska laivastossa on paljon koneita valittavissa, haluaa yhtiö sovittaa koneensa tarkkaan eri reiteille. Niinpä Qatari vaihtaa reittiensä vakiokoneita usein, ja ainakin tällä talvikaudella A330 katsotaan paremmin Helsingin reitille sopivaksi.

A7-BCM JAL:in 787-9:n edessä seisontapaikalla Helsingissä. Kuva: Benjamin Helander.

Qatar Airwaysin laivasto on jatkuvassa muutoksessa, sillä uusia koneita valmistuu koko ajan ja vanhoja siirretään eläkkeelle. Näin laivaston keski-ikä saadaan pidettyä nuorena, ja Qatar Airwaysilla se on vain noin 6,5 vuotta. Tällä hetkellä lauantaina reitillä aloittaneella 787-8 -koneella on sisaria 29. A330-300:sia yhtiöllä on 13.

Qatarin konfiguraatiossa 787-8:ssa on 254 matkustajapaikkaa kahdessa luokassa. Dreamlinerit ovat käytössä lähinnä suosituilla lyhyemmillä reiteillä, siksi niissä on panostettu paljon matkustajapaikkojen määrään, ei suuriin ykkös- ja business-luokkiin. Sen vakituinen ja myöhemmin epäsäännöllinen operointi reitillä lisää kapasiteettia A320:een verrattuna peräti 92 prosentilla. A330-300-koneista Qatarilla on kaksi eri versiota, 259- ja 305-paikkainen. Koneiden istuinpaikkakarttoja tarkastellessa ja vertaillessa näkee myös hyvin suurten business-luokkien vaikutuksen matkustajapaikkojen määrään.

Joka tapauksessa laajarunkoisten operointi Helsinkiin alkoi 787 Dreamlinerilla. Kyseisen yksilön rekisteritunnus oli A7-BCI, se on luovutettu omistajalleen maaliskuussa 2014 Yhdysvaltain Charlestonista, Dreamlinereiden tehtaalta. Sarjanumero on MSN38327. Qatar Airways valitsi koneisiinsa General Electricin valmistamat GEnx-moottorit, Airbus A330-koneisiinsa yhtiön valinta oli niin ikään General Electric. Moottorit ovat muuten samat kuin Finnairin vastaavassa tyypissä, CF6-80E1, malli on siis sama A330-302.

Qatar Airwaysilla on kaksi eri aikataulua Helsingin-reitilleen. Lauantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin on aamuvuoro. Lento QR303 lähtee Doha Hamadista yöllä kello 1.35, on Helsinki-Vantaalla aamulla 7.55, lähtee takaisin 9.55 ja on perillä Dohassa kello 17.15 (lento QR304). Lauantaina avauspäivänä kone oli aamulla parikymmentä minuuttia etuajassa. Lähtiessä kävi kuitenkin niin, että Dreamlineriin tuli kuuleman mukaan jonkinlainen moottorivika ja se myöhästyi lopulta puolitoista tuntia. Kone rullasi seisontapaikaltaan, uuden terminaalijatkeen lähtöportilta 50C ja nousi ilmaan kiitotieltä 22L kello 11.25.

A7-BCI nousussa kiitotieltä 22L lauantaina. Kuva: Benjamin Helander.

Muina viikonpäivinä lento QR301 lähtee Dohasta aamulla kello 8.15 ja on Helsingissä 14.50. Takaisin Dohaan lento QR302 lähtee 17.50 ollen perillä puolilta öin. Qatar Airways lentää kaikki Helsingin lennot yhteistyössä Finnairin kanssa. Yhtiöt tekevät muuallakin ns. codeshare-yhteistyötä.

Vuonna 1993 perustettu lentoyhtiö on kasvanut historiansa aikana huimasti. Yli 150 kohteen reittiverkoston omaava yhtiöt kuuluu Finnairin tavoin Oneworld-allianssiin, ja työllistää kaikkineen yli 40 000 henkeä. Sillä on myös kaksi tytäryhtiötä, rahtiyhtiö Qatar Cargo sekä liikesuihkukoneita vuokraava Qatar Executive. Myös niin sanottuja VVIP -lentopalveluja lähinnä ylemmän tason virkamiehille tarjoava Qatar Amiri Flight on maalannut laivastonsa Qatar Airwaysin väreihin. Pyrstöä koristava komea sarvipäinen eläin on arabiankeihäsantilooppi. Se kykenee selviytymään todella vähällä ravinnolla kuivassa ja kuumassa autiomaassa ja on myös Qatarin kansalliseläin. Qatar Airways kuuluu myös IAG:hen, International Airlines Groupiin, kuten vaikkapa British Airways ja Iberia.

Yhtiön laivastossa on laaja kirjo erikokoisia koneita. Airbusin A319:sän pidemmän kantaman versiosta 777:ään ja aina A380:een asti. Tilauksessa on uusia Boeing 737 MAX-, 787-9- sekä 777X -koneita ja onhan yhtiö ensimmäinen asiakas, joka vastaanottaa uuden Airbus A350-1000:en jo tänä syksynä.

A7-BCM JAL:in 787-9:n edessä seisontapaikalla Helsingissä. Kuva: Benjamin Helander.

Qatar Airwaysin päätös siirtyä operoimaan Helsingin reittiä laajarunkokoneella korostaa jälleen Helsinki-Vantaan lentoaseman merkitystä tärkeänä vaihtokenttänä. Lisäksi yksin sitä, että tällainen yhtiö ”uhraa” yhden kipeimmin tarvittavan koneen päivittäin verrattain pieneen maahan ja kaupunkiin, voidaan pitää merkittävänä.

Lähteitä: Qatar Airways, Lentoposti.fi, Boeing, Planespotters.net

 

Teksti ja kuvat:  Benjamin Helander

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *