Kun päätoimittaja Taneli Äikäs soitti flunssaisena iltapäivällä alle kaksi vuorokautta ennen lehden painoon menoa, ja pyysi kirjoittamaan pääkirjoituksen, ajattelin ensin kirjoittaa ilmailujournalistin koronapandemiavuodesta. Siis valittaisin tästä vuodesta, jolloin kaikki lentonäytökset, ilmailunäyttelyt ja konferenssit peruutettiin, vuosikymmenen verran haaveiltu lomamatka peruuntui, samoin kaikki mielenkiintoiset työmatkat mukaan lukien yksi kerran elämässä -matka, ja tuli lahjoitettua satoja euroa Finnairillekin vastikkeetta.
Mutta ainaisen valittamisen sijasta kirjoitan mieluummin vuoden valopilkuista, kun heinäkuussa Britannian Farnborough’n ilmailunäyttely järjestettiin virtuaalisesti ja sen tilaisuuksia saattoi seurata suorina omalta näytöltä, ja kun elokuun lopussa sai viettää kolme päivää Kauhavan lentonäytöksessä.
Webinaareja on ollut kuluneena vuonna enemmän kuin tähänastisessa elämässä yhteensä, eikä niiden takia ole tarvinnut ottaa matkustamisen riskiä kuin korkeintaan kotitoimiston työpöydän äärestä keittiöön. Kauhava Airshow puolestaan osui nappiajankohtaan sekä pandemian että aina arvaamattomien säiden puolesta.
Käsissä olevassa numero onkin paljon Kauhavan antia. Haastattelin ahkerasti paikalla olleita hävittäjähankinnan ehdokkaiden valmistajien edustajia kysyen asioita, joista ei mediatilaisuuksissa juuri kerrottu. Lähes jokainen haastatteluartikkeli sisältääkin siksi informaatiota, jota saa vain tästä lehdestä – tai kysymällä valmistajilta. Lisäksi haastattelin näytöksen harvinaiset pääesiintyjät, Rafale Display Teamin ja Red Arrowsin edustajat. Kummallekin näytöslento oli vuoden ensimmäinen mahdollisuus esiintyä siviiliyleisön edessä.
Kauhava-spesiaalin lisäksi esittelemme kotimaisia mahdollisuuksia opiskella helikopterilentäjäksi tai lentokoneasentajaksi tai miksei vaikka molemmiksi. Esittelemme myös tulevaisuuden lentokeskusta, jota rakennetaan innolla Nummelassa.
Numeron historiaosuudessa muistamme alppilentäjiä, joiden kohtalokkaasta lennosta tuli 100 vuotta 7. syyskuuta, ja ison sotilaskoneosuutemme päättää katsaus Kaakkois-Aasian ja Australian hävittäjävoimaan, jonka kehitystä kiihdyttää kiista Etelä-Kiinan meren saarista.
Tämä numero on 60. toimittamani Siivet-lehden numero. Toimitin lehteä aikanaan päätoimenani reilut kolme vuotta ja vuoden tauon jälkeen sivutoimisena uudella kustantajalla jo kohta kuusi vuotta. Juttuja toimituksessa kirjoittavat – myös sivutoimisesti – Jukka O. Kauppinen, jonka erikoisalaa ovat pelit, simulaattorit ja ilmailuhistoria, ja Hasse Vallas, joka liikkuu sujuvasti kaikilla ilmailun saroilla. Myös lehden graafinen suunnittelija ja taittaja Atte Tuulenkylä on sivutoiminen, kuten päätoimittajakin.
Meidän lisäksemme lehdellä on kuitenkin yhä harmillisen vähän vakituisia, osaavia avustajia, joilta saataisiin hienoja, julkaisukelpoisia kuvia ja kiinnostavia artikkeleita. Olemme tietenkin kiitollisia niistä, joita meillä on, mutta vielä on tilaa.
Ilmailuterveisin,
Pentti Perttula
Siivet 5/2020
Tilaa lehti osoitteesta http://siivet.fi/tilaa/
Lisätietoja: http://siivet.fi/lehdet/5-2020/
Siivet-digilehti: https://issuu.com/siivet-wings