Gripen-lentäjä: Gripen voittaa Hornetin aina

Saab Gripen -lentäjä Henrik "Sunshine" Björling - Siivet 2016/4
Saab Gripen -lentäjä Henrik "Sunshine" Björling - Siivet 2016/4

Kun pitkän mediatilaisuuden jälkeen astumme Rissalan lentokentällä tuuliseen, mutta aurinkoiseen säähän suuren pomppulinnan näköisestä Saabin paviljongista, on meitä vastassa Ruotsin ilmavoimien kapteeni Henrik “Sunshine” Björling. Gripenin vieressä seisova, vihreään lentohaalariin pukeutunut Björling palvelee Norrbottenin Lennostossa (F 21), Luulajassa, tehtäväjohtajana. Hän on lentänyt JAS 39 Gripeneillä kahdeksan vuotta erilaisissa rooleissa. Pentti Perttula avaa Gripen-lentäjän ammattikuvaa.

Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 4/2016.
Tilaa toki lehti!

Teksti ja kuvat: Pentti Perttula

 

Aurinkoisesti hymyilevä pilotti on ilmeisen tyytyväinen työkaluunsa kertoessaan JAS 39C:stä, ei siis vielä JAS 39E:stä, jota Saab on tarjoamassa Suomen ilmavoimille:

− Minun näkökulmastani kone on todella helppo lentää. Lentämiseen ei tarvitse keskittyä juuri lainkaan, vaan voit käyttää 80−90 prosenttia keskittymisestäsi tehtävän suorittamiseen.

Muut tekijä, joista Björling Gripenissä pitää, on mahdollisuus vaihtaa tehtävää kesken lennon, kyky käyttää lyhyitä kiitoteitä sekä toimia kylmissä ja ankarissa sääolosuhteissa, joita Luulajassa usein on.

Ennen kuin Björling alkaa kertoa MS20:stä (Materiel System 20), Gripenin uusimmasta päivityksestä, hän kehuu koneensa olevan aina päivitetty:

− Me keskustelemme usein valmistajan kanssa siitä, mihin suuntaan olemme menossa ja pidämme heidät ajan tasalla. Kun jotain uutta sellaista kehitetään, mistä katsomme olevan hyötyä koneen käyttämisessä, se integroidaan koneeseen.

MS20-päivityksestä Björling nostaa ensimmäisenä esille uudet pommit, ohjukset ja Link-16-järjestelmän. Gripeniin on integroitu GBU-39 SDB, 100 kilogramman pienikokoinen täsmäpommi, jolla voidaan iskeä myös liikkuviin kohteisiin, kuten panssarivaunuihin, ajoneuvoihin ja liikkuviin komentokeskuksiin. Se on kyky, jota Ruotsin ilmavoimilla ei ole aikaisemmin ollut, eikä ole Suomen ilmavoimillakaan. Puhutuin aseistuksen uutuus on kuitenkin pitkän matkan ilmataisteluohjuksen, MBDA Meteorin, integrointi:

− Vanhojen IRIS-T:n ja AMRAAMin lisäksi nyt on käytössä Meteor operatiivisena ensimmäisinä ilmavoimina maailmassa, Björling iloitsee, Meteor on tällä hetkellä hyvin haastava, koska sen ympärillä on paljon salausta.

Parannellun Link-16:n lisäksi Gripen sai päivityksessä toisen datalinkin lähi-ilmatukea varten, yötiedustelukyvyn, parannellun toimivuuden joukkotuhoaseiden vaikutuspiirissä sekä parannuksia logistiikassa ja kunnossapidossa. Björling kertoo, mikä päivityksessä tulee ensimmäisenä vastaan ohjaamossa:

− Lentäjän tilannetietoisuutta on parannettu, sitä miten ohjaamon näytöt ilmoittavat, mitä ympärilläsi tapahtuu. Koneen sensorit keräävät informaatiota koko ajan ja välittävät sitä ohjaajalle, mutta jos kaikkea informaatiota välitettäisiin koko ajan, sitä tulisi liian paljon. Siksi kone jatkuvasti priorisoi ja suodattaa informaatiota ja välittää ohjaamoon vain sen, mikä on tärkeintä.

Björling nostaa esiin myös toisen lentäjän kannalta hyvän ominaisuuden: GCASin (Ground Collision Avoidance System), törmäyksen maahan estävän järjestelmän, jos lentäjä menettää tajuntansa esimerkiksi suurten G-voimien takia. Järjestelmään kuuluu automatic fly-up, joka nostaa koneen viiden G:n nousuun, jos törmäys maahan uhkaa.

Saab Gripen -lentäjä Henrik "Sunshine" Björling - Siivet 2016/4

Saab Gripen -lentäjä Henrik “Sunshine” Björling – Siivet 2016/4

Ilmataistelusta toisia konetyyppejä vastaan Björling alustaa kertomalla, miten kaikki koneet ovat erilaisia: toiset hyvin liikehtiviä, toiset hyvin nopeita.

− Tärkeintä on löytää oman koneesi vahvuudet toisia koneita vastaan. Jos olet lentänyt hävittäjälentäjänä 10 vuotta, niin osaat tietenkin käyttää konettasi aina sen äärirajoille saakka, mutta jos olet oppilas ja koneesi on vaikea lentää, voi kestää pari vuotta ennen kuin sinusta tulee hyvä lentäjä.

Gripenin lentämisen helppous verrattuna F/A-18 Hornetiin käy Björlingin mukaan ilmi vuosittaisessa Arctic Fighter Meetissä, jossa nuoret suomalaiset ja ruotsalaiset hävittäjälentäjät harjoittelevat perushävittäjäliikehtimistä:

− Voi havaita, että meidän oppilaillamme on helpompaa kehittyä hyviksi ilmassa, koska koneesta saa helpommin suurimman kyvyn irti ilman, että asiaa täytyy miettiä. Jos ajatellaan ilmataistelua näkökentän ulkopuolella, niin F-18:ssa ei ole sellaista tilannetietoisuutta kuin meillä on, joten tällä hetkellä voitamme jokaisen harjoituksen.

– F-15 on hyvin suuri ja raskas. Jos sillä joutuu pienille nopeuksille, on vaikea saada nopeutta nousemaan nopeasti, kun taas Gripen kevyenä kiihtyy nopeammin. Kun olemme harjoitelleet F-15:iä vastaan, olemme huomanneet, että heidän on todella vaikea nähdä meitä. Jos et näe vihollista, olet kuollut.

Teksti ja kuvat: Pentti Perttula

 

Artikkeli julkaistiin alkujaan Siivet-lehdessä, numerossa 4/2016.
Siivet-lehden ilmestyminen on täysin riippuvainen yhdestä ainoasta asiasta: tilaajista. Sinusta, teistä. Lehteä ei ilmestyisi eikä tätäkään juttua luettaisi verkossa, ellei lehdellä olisi meille niin tärkeitä lukijoita – tilaajia ja irtonumeroiden ostajia. 
Jos et ole jo tilaaja, niin ole hyvä ja harkitse asiaa. Lehden tilaaminen onnistuu täältä: https://siivet.fi/tilaa/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *