Siivet haastattelee: JAS 39 Gripen-näytöslentäjä haaveilee Gripen E:stä

Saab JAS 39C Gripen. Kuva: Jari Viitala.
Saab JAS 39C Gripen. Kuva: Jari Viitala.

Kesällä Tikkakoskella järjestetyssä lentonäytöksessä nähtiin myös makoisa Saab JAS 39 Gripen -hävittäjän näytöslento. Saab oli näytöksessä vahvasti läsnä eikä ihme, onhan firma vahvasti mukana myös Suomen HX-hankkeessa. Gripenin näytöslentäjä on vanha kettu Suomen näytöstaivaalla, sillä hän poltti poltinta myös kesän 2017 molemmissa suurissa näytöksissä.

Henrik ”Sunshine” Björling. Kuva: Jukka O. Kauppinen.

Henrik ”Sunshine” Björling. Kuva: Jukka O. Kauppinen.

Björling on Ruotsin ilmavoimien aktiivipalveluksessa oleva F21-lennostossa palveleva hävittäjälentäjä ja lennonopettaja, joka on toiminut nyt nelisen vuotta näytöslentäjänä. Miten tähän olotilaan päädyttiin?

– Olin aiemmin siviililentäjä mutta siirryin Ilmavoimiin, jossa minusta tuli hävittäjälentäjä. Olen ollut Gripen lentäjä nyt noin 10 vuotta, josta 3-4 myös näytöslentäjänä. Olen samaan aikaan myös lennonopettaja ja ylipäätään teen Ilmavoimissa kaikkia tarpeellisia lentäjän tehtäviä.

– Hain näytöslentäjäksi oltuani erään kerran mukana lentonäytöksessä. Se näytti niin valtavan upealta, että hain heti näytöslentäjän tehtäviin. Minäkin haluan! Yritin sen jälkeen olla aina vain parempi lentäjä ja odotin tilaisuuttani. Sitten se tuli, hain paikkaa ja he valitsivat minut.

Saab JAS 39C Gripen. Kuva: Jari Viitala.

Saab JAS 39C Gripen -osasto Kaivopuistossa. Kuva: Jari Viitala.

Millaista oli muuten lentää Kaivopuiston taivaalla kesällä 2017, sen valtavan yleisön edessä?

– Helsingissä oli aivan upeaa. Sää oli loistava, ihmisiä oli niin paljon, se oli mahtava ja erilainen elämys. Se oli ensimmäinen käyntini Suomessa ja se oli aivan upeaa. Meillä oli jonkin verran rajoituksia sataman ja kaupungin takia, joten muutimme hieman ohjelmaa. Mutta se oli kuitenkin valtaosin sama kuin Tikkakoskella. Täällä meillä on haasteena kaupungin läheisyys, sillä ohjelma ei saa mennä sen päälle. Niinpä muutimme täällä vastaavasti osia ohjelmasta.

Millianen Gripen on lentokoneena, lennettävänä?

– Gripen on jopa liian helppo lentää. Se on suorastaan tylsää. Se on niin helppo lennettävä, että voit pistää lähes kenet tahansa ohjaamoon ja hän voi lentää koneella. Eihän hän tietenkään osaa käyttää kaikkia koneen järjestelmiä, mutta nousu, lasku ja lentäminen sujuvat. Mutta operationaaliselta kannalta katsottuna jos lentäjän ei tarvitse kuluttaa niin paljoa energiaansa itse lentämiseen, niin hän pystyy suorittamaan lennon aikana enemmän muita tehtäviä. Lentäjä on siten tehtävän kannalta tehokkaampi.

Entä mitä mieltä olet tulevasta Gripen E -koneesta? Haluaisitko lentää sillä lentonäytöksissä?

– Echo on toivon mukaan yhtä helppo lentää kuin Charliekin. Lentokoulutus Charliesta Echon on sekin toivon mukaan helppoa. Echon suurin etu on elektroniikka, sillä me saamme koneeseen säännöllisiä päivityksiä nyt joka kolmas vuosi. Echossa voimme päivittää järjestelmiä useammin ja helpommin, sekä tehdä niihin muutoksia koskematta lainkaan koneen lento- ja turvallisuusjärjestelmiin.

– Näytöslentäminen Echolla olisi upeaa, koska siinä on enemmän voimaa. Voin suorittaa sillä samat manööverit ketterämmin ja voimakkaammin. Mutta toki Charliellakin voidaan lentää upea näytös.

Saab JAS 39E Gripen. Kuva: Jari Viitala.

Tikkakoskella yleisö sai tutustua Saab JAS 39E Gripenin makettiin. Kuva: Jari Viitala.

Mitä kohokohtia haluaisit nostaa esityksestä?

– Näette todella lyhyet nousut ja lasku. Laskussa kone pysähtyy noin 400-500 metrissä. Tarvitsen nousuissa ja laskuissa vain noin viidesosan kiitotiestä. Käytän myös savua, jonka avulla katsojat näkevät kuinka tiukasti Gripenillä voi vääntää. Muutenkin yleisö tulee näkemään hienoja esimerkkejä Gripenin ketteryydestä.

Niinhän me näimme. Kiitos Sunshine haastattelusta ja toivottavasti näemme vielä Gripen E:n ja sinut Suomen näytöstaivaalla.

 

Lisää Siivet-lehden videoita osoitteessa https://www.youtube.com/user/Siivet1986/.

Lisää Tikkakosken näytöksen videoita täällä.

Tilaa Siivet-videokanava tästä.

 

Teksti, haastattelu & video: Jukka O. Kauppinen

Kuvat: Jari Viitala

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *