Blenheim kasaa ja kokoa – saa toimia – BL-200 tähdittää Tikkakosken lentonäytöksen historiaosastolla

Bristol Blenheim Mark IV, BL-200. Kuva: Jukka O. Kauppinen.

Suomen Ilmavoimamuseo tuo Tikkakosken juhlalentonäytökseen mahtavan konekavalkadin, jonka isoimpana ja uljaimpana hangaarintäytteenä komeilee Bristol Blenheim Mark IV, BL-200. Kone purettiin, kuljetettiin ja koottiin näytökseen viemiseksi.

In English: The Finnish Air Force Museum (Tikkakoski, Finland) brought out their Bristol Blenheim Mark IV, BL-200, for the Finnish Air Force 100 Years anniversary airshow. Pictured the assembly of the plane in airshow exhibition hangar.

Bristol Blenheim Mark IV, BL-200. Kuva: Jukka O. Kauppinen.

Bristol Blenheim Mark IV, BL-200. Kuva: Jukka O. Kauppinen.

Bristol Blenheim Mark IV, BL-200. Kuva: Jukka O. Kauppinen.

Bristol Blenheim Mark IV, BL-200. Kuva: Jukka O. Kauppinen.

Bristol Blenheim Mark IV, BL-200. Kuva: Jukka O. Kauppinen.

Bristol Blenheim Mark IV, BL-200. Kuva: Jukka O. Kauppinen.

Bristol Blenheim Mark IV, BL-200. Kuva: Jukka O. Kauppinen.

Bristol Blenheim Mark IV, BL-200. Kuva: Jukka O. Kauppinen.

Bristol Blenheim Mark IV, BL-200. Kuva: Jukka O. Kauppinen.

Bristol Blenheim Mark IV, BL-200. Kuva: Jukka O. Kauppinen.

Ilmavoimat 100 vuotta lentonäytös Tikkakosken lentoasema, 16.-17.6.2018.

Lisätietoja: https://finaf100.fi/

Lisätietoja: http://ilmavoimamuseo.fi/

Teksti ja kuvat: Jukka O. Kauppinen

 

Bristol Aeroplane Company suunnitteli vuonna 1933 modernin matkustajakoneen. Englantilainen lehtimoguli lordi Rothermere kiinnostui koneesta ja rakennutti yhden, joka sai nimekseen “Britain First”. Kone lensi ensilentonsa 12.4.1935. Iso-Britannian ilmailuministeriö kiinnostui puolestaan Bristol Type 142:sta ja Bristol teki kaksi ehdotusta koneen muuntamisesta pommikoneeksi. Elokuussa 1935 Bristol sai 150 koneen tilauksen – ilman prototyyppiä! Kone sai nimekseen Bristol Blenheim.

Suomen Ilmavoimat kiinnostui tyypistä ja hankki ensimmäisenä ulkomaisena asiakkaana 18 konetta 1936 ja valmistuslisenssin vuonna 1938. Talvisodan aikana Suomi hankki 12 Bristol Blenheim I- ja 12 Bristol Blenheim IV -konetta sekä rakensi Jatkosodan aikana 45 Bristol Blenheim I- ja 10 Bristol Blenheim IV -konetta. Kaikkiaan Suomella oli laskentatavasta riippuen joko 97 tai 99 Bristol Blenheim -konetta. Koneet palvelivat molemmissa sodissa pommituskoneina ja sodan jälkeen valokuvaus- ja maalinhinauskoneina vuoteen 1958 saakka.

Kone on ainoa alkuperäinen Bristol Blenheim IV maailmassa.

Koneen tunnus: BL-200. Kone on nähtävillä Suomen Ilmavoimamuseossa. Kone on entisöity.

Teksti: Suomen Ilmavoimamuseo.

 

In 1933 the Bristol Aeroplane Company designed a moder passenger aeroplane. Lord Rothermere, the owner of Daily Mail newspaper, ordered one Bristol Type 142 and give name “Britain First” to it. It made maiden flight on April 12th 1935. The Air Ministry issued a specification for a bomber version of it and RAF placed an order (150) for it – without any prototype! The bomber was named Bristol Blenheim.

The Finnish Air Force got interested in the Bristol Blenheim and Finland was the first foreign customer, ordering 18 Blenheims in 1936 and the production licence in 1938. During the Winter War Finland bought 12 Bristol Blenheim Is and 12 Bristol Blenheim IVs and built 45 Bristol Blenheim Is and 10 Bristol Blenheim IVs in the State Aircraft Factory during the Continuation War. Blenheims were used as bombers during war time and for cartographic photography and target tug purposes after WWII until 1958.

The aircraft is the sole original Bristol Blenheim IV in the world.

Aircraft code: BL-200. The aircraft is on the show of the Finnish Air Force Museum. The aircraft is restored.

Text: Finnish Air Force Museum

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *