Messerschmitt Bf 109 MT-507 matkasi lentonäytökseen -ulkona ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin

Messerschmitt Bf 109 G-6 "MT-507" - kuva Mika Rautasaari.

Suomen Ilmavoimamuseo osallistuu Tikkakosken juhlalentonäytökseen poikkeuksellisen mahtavalla konekavalkadilla. Museolla ei ole näytöksessä pelkkää pöytää esitteineen vaan kokonainen hangaari, täynnä lentokoneita. Suurin niitä on Bristol Blenheim, legendaarisin Messerschmitt Bf 109 G-6, ”MT-507”.

In English: The Finnish Air Force Museum (Tikkakoski, Finland) brought out their Messerschmitt Bf 109 G-6, ”MT-507”, for the Finnish Air Force 100 Years anniversary airshow. The plane was taken out of the museum and transported to the airshow history hangar. The plane history is in bottom of this page.

Seuraavat kuvat/ next photos: Jukka O. Kauppinen

Kone siirretty museosta väliaikaiseen säilytystilaan siirtoa odottamaan:

Mersu siirrettiin näytösalueelle hyvissä ajoin. Mahdollisesti kyseessä oli ensimmäinen kerta vuosikymmeniin, kun kone oli museon seinien ulkopuolella. Todennäköisesti tämä oli ensimmäinen kerta 1970-luvun jälkeen, kun koneen siivet irroitettiin. Viimeksi kone on ollut siivetön silloin, kun se on tuotu museoon. Museolaiset kertoivat, että kyllä Mersun ohjekirja ihan oikeassa oli siinä, että siihen vaihto on kuuden miehen homma. Silloinkin saa olla muskelia siiven kannatteluun.

Seuraavat kuvat/ next photos: Mika Rautasaari / Ilmavoimamuseo

Messerschmitt Bf 109 G-6 "MT-507" - kuva Mika Rautasaari.

Messerschmitt Bf 109 G-6 "MT-507" - kuva Mika Rautasaari.

Messerschmitt Bf 109 G-6 "MT-507" - kuva Mika Rautasaari.

Messerschmitt Bf 109 G-6 "MT-507" - kuva Mika Rautasaari.

Messerschmitt Bf 109 G-6 "MT-507" - kuva Mika Rautasaari.

Messerschmitt Bf 109 G-6 "MT-507" - kuva Mika Rautasaari.

Ilmavoimat 100 vuotta lentonäytös Tikkakosken lentoasema, 16.-17.6.2018.

Lisätietoja: https://finaf100.fi/

Lisätietoja: http://ilmavoimamuseo.fi/

 

Teksti ja Mersun telttakuvat: Jukka O. Kauppinen

Mersun siirtokuvat: Mika Rautasaari / Ilmavoimamuseo

 

Messerschmitt Bf 109 on ilmailuhistorian eniten valmistettu hävittäjälentokone ja tunnetuin saksalainen hävittäjälentokone. Koneen ensilento tapahtui 28.5.1935. Kaikkiaan konetta valmistettiin kaikki alamuunnokset huomioiden arviolta 36 000 kpl. Messerschmitt Bf 109 G pääsi tuotantoon vuonna 1942 ja kaikkiaan G-alatyyppiä valmistettiin noin 23 000 kpl. Suomi sai ostaa 30 Messerschmitt Bf 109G-6 -konetta Leningradin saartorenkaan murruttua tammikuussa 1944. Myöhemmin ostettiin lisää 82 G-6- ja kolme G-8-konetta. Messerschmitt Bf 109G -hävittäjillä saavutettiin jatkosodassa 663 ilmavoittoa. MT-507 lensi tyypin viimeisen lennon 13.3.1954. Kone toimi muistomerkkinä Utissa vuoteen 1970, jolloin kone otettiin entisöitäväksi Suomen Ilmavoimamuseoon.

Koneen tunnus: MT-507. Kone on nähtävillä Suomen Ilmavoimamuseossa. Kone on entisöity.

Teksti: Suomen Ilmavoimamuseo.

 

The Messerschmitt Bf 109 is the holder of the production record for fighters. It is the best known Goerman WWII fighter. The prototype of Bf 109 took air first time on May 28th 1935. The total production including all versions was about 36 000 aircraft. The production of Messerschmitt Bf 109 G started in 1942 and the total production was about 23 000 aircraft. Finland bought 30 Messerschmitt Bf 109G-6 fighters in January 1944 after the siege of Leningrad breaked. Later Finland bought 82 additionalk G-6s and three G-8s. The pilots claimed 663 kills by Messerschmitt Bf 109G. The MT-507 made last flight of the type on March 13th 1954. The aircraft act as a monument until 1970 when its restoration started.

Aircraft code: MT-507. The aircraft is on the show of the Finnish Air Force Museum. The aircraft is restored.

Text: Finnish Air Force Museum

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *