SAAB Draken lentää taas Suomen taivaalla

Saab 35C Draken

9.6. alkava pitkä ilmailuviikonloppu alkaa perjantaina Helsingin Kaivopuiston lentonäytöksessä, kun Suomen taivaalla nähdään pitkästä aikaa upea Draken-hävittäjä.

Taivaalle näet nousee Ruotsin ilmavoimien historiallisen lentolaivueen (Swedish Air Force Historical Flight, SwAFHF) Saab 35C Draken -harjoitushävittäjä. Viimeinen Ilmavoimien Draken lensi vuonna 2000.

Drakenin saapumisen Kaivopuiston lentonäytökseen sponsoroi puolustus- ja turvallisuusyhtiö Saab AB. Saab on Kaivopuiston lentonäytöksen ja Suomi 100 -juhlavuoden virallinen yhteistyökumppani.

Saab 35C Draken

Saab Draken oli sotienjälkeisen Suomen ensimmäinen moderni, länsimainen hävittäjäkone. Kaksoisdeltasiipinen Saab 35 ”Draken” -hävittäjä kehitettiin Ruotsissa 1950-luvun alussa, vanhemman Saab 29 ”Flygande Tunnan” -hävittäjän seuraajaksi. Drakenin ensimmäinen prototyyppi lensi vuonna 1955, ja se  otettiin palveluskäyttöön Ruotsin Ilmavoimissa vuonna 1959. Kone suunniteltiin torjumaan korkealla lentäviä, nopeita pommikoneita.

Suomen ilmavoimat modernisoi kalustoaan 1960-luvun alussa. Ilmavoimat tutustui Drakeniin jo vuonna 1961, mutta päätyi vuonna 1962 tilaamaan Neuvostoliitosta uusia MiG-21-hävittäjiä. Ajanmukaisia hävittäjiä tarvittiin kuitenkin pian lisää, ja vuonna 1970 Suomi päätti tilata Ruotsista ensimmäisen erän Saab Draken -hävittäjiä, jotka koottiin Valmetin tehtaalla Kuorevedellä.

Drakenien myötä puolet Ilmavoimien hävittäjäkalustosta tuli idästä ja puolet lännestä. Kaikkiaan Ilmavoimilla oli käytössä 48 Draken-hävittäjää, neljää eri versiota. Kone väistyi  1990-luvulla Hornet-hävittäjien tieltä, ja Ilmavoimien viimeiset Drakenit lensivät vuonna 2000.

Saab 35C Draken

Kaikkiaan Drakeneita on valmistettu 661 kappaletta, ja niitä on käytetty Suomen ja Ruotsin ohella Tanskassa ja Itävallassa. Viimeiset palveluskäytössä olleet Drakenit lensivät vuonna 2005 Itävallassa. Kaivopuiston lentonäytökseen saapuva Draken (SE-DXP) on kaksipaikkaiseksi koulutuskoneeksi (SK 35C)  muutettu versio. Se palveli Ruotsin ilmavoimissa vuoteen 1997, ja kunnostettiin lähes kahden vuosikymmenen varastoinnin jälkeen jälleen lentokuntoiseksi vuonna 2014. Konetta operoi yksityinen yhdistys, Ruotsin  ilmavoimien historiallinen lentolaivue (Swedish Air Force Historical Flight, SwAFHF), jonka kotikenttä on  Såtenäsissä.

Suomen ilmavoimilla oli käytössä viisi samanlaista, kaksipaikkaista harjoituskonetta vuosina 1976-2000. Suomen kaksipaikkaiset Drakenit hankittiin käytettyinä Ruotsista.

 

Kaivopuiston lentonäytös järjestetään 9.6.2016 Helsingissä.

Järjestäjä: Suomen Ilmailumuseo

Lisätietoja: http://ilmailumuseo.fi/kaivari/

Kuvat: Suomen Ilmailumuseo

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *