Juri Gagarinin legendaarinen MiG-15 lentää Turussa

MiG-15UTI. Kuva: Royal Norwegian Air Force Historic Squadron.

Ensimmäisen avaruudessa käynyt ihminen, Juri Gagarin, olisi tänä vuonna 85-vuotias, ellei hän olisi menehtynyt harjoituslennolla vuonna 1968. Turun päälentonäytös 15.-16.6.2019 juhlistaa Gagarinin syntymää ja historiallista avaruuslentoa tuomalla Turun lentoasemalle MiG-15 hävittäjän, joka on maalattu Juri Gagarinin MiG-koneen väreihin.

Ennen valintaansa kosmonauttikoulutukseen Gagarin palveli 1957-1960 Neuvostoliiton Ilmavoimien MiG-15 hävittäjäohjaajana Kuolan niemimaalla Luostarin tukikohdassa, joka sijaitsee vain 17 km päässä Norjan rajasta noin 20 km Petsamosta – eli aivan Suomen tuntumassa! Gagarin halusi karuihin pohjoisen olosuhteisiin oppiakseen mahdollisimman hyväksi hävittäjäohjaajaksi.

Historiallisen avaruuslentonsa jälkeen Gagarin ei koskaan palannut avaruuteen vaan toimi vuosia erilaisissa PR tehtävissä kertomassa lennostaan. Hän vieraili myös Suomessa. Gagarinin ei annettu myöskään enää lentää hävittäjillä, koska hänen PR-arvoaan pidettiin niin suurena eikä riskejä haluttu ottaa. Lopulta Gagarinille annettiin lupa lentää, ja hän palasi 1968 suihkukoneen ohjaimiin lennonopettajan kanssa. Gagarin kuoli traagisesti 27.3.1968 kun hänen kaksipaikkainen MiG-15UTI syöksyi maahan Gagarinin ja lennonopettajan saadessa surmansa.

Turkuun saapuu MiG-15UTI, joka on MiG-15-hävittäjän kaksipaikkainen versio, samanlainen kuin Gagarin turmakone. Kone on maalattu Gagarinin lentämän MiG-15 koneen maalauskaavioon.

MiG-15UTI. Kuva: Royal Norwegian Air Force Historic Squadron.

MiG-15UTI saapuu Suomeen Norjasta, jossa sen omistaa Royal Norwegian Air Force Historic Squadron joka on yksityinen lentävien museolentokoneiden kunnostamiseen ja lentämiseen keskittyvä yleishyödyllinen yhteisö. Konetta lentää norjalainen Kenneth Aarkvisla.

MiG-15-hävittäjä tuli tunnetuksi Korean sodassa (1950-1953), jolloin se oli pitkään täysin ylivoimainen länsimaiden koneisiin verrattuna. Puntit tasaantuivat vasta, kun USA:n F-86 Sabre saatiin etulinjaan.

MiG-15UTI lensi myös Suomen Ilmavoimissa 1962-1977. Suomi tilasi neljä kaksipaikkaista MiG-15UTI-harjoituskonetta käytettäväksi välityyppinä MiG-21F-13-suihkuhävittäjiin siirryttäessä.  MiG-15-koneita tarjottiin Suomelle myös ensilinjan hävittäjäksi, mutta kone koettiin jo liian vanhentuneeksi ja Suomelle sopimattomaksi.

Suomen Ilmailuliiton 100-vuotisjuhlalentonäytös järjestetään Turun lentoasemalla 15.-16.6.2019.

Lisätietoja: www.airshowturku.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *